Hej!

Köpte ett hus för ett par år sedan, ett dödsbo. Efter att ha varit magsjuk nu ett par gånger på kort tid så har jag nu tänkt lite på att min vattenbrunn ligger bara ett par meter ifrån grannarnas infiltrationsbädd.

Min brunn består av ett stort cementlock med cementrör, cirka 1-1½ meter ner ligger frigolit och under detta ett lager grus med en plastpåse som täcker något. Jag utgår från att det är en borrad brunn i cementbrunnen i så fall.

Själva cementbrunnen är gammal, men vet inte när borrningen i så fall har ägt rum, har inga papper på brunnen och den finns inte med i SGUs brunnsarkiv. Det enda jag fick höra när jag köpte huset är att de visste att vattnet nyligen hade undersökts, och att det är väldigt gott. Det var släktingar till den avlidne som sålde huset, ett par år efter ägaren gått bort.

Själva infiltrationen bredvid ligger inte på någons tomt, utan skogsägarens mark precis intill mitt uthus och tomtgräns. Den är byggd för ett par år sedan och är flera hus som är kopplade till den. Jag själv har eget avlopp på andra sidan tomten.

Har kommunen gjort fel och gett bygglov åt ett avlopp som ligger för nära en brunn för hushållsvatten? Har grannarna passat på att bygga infiltrationen när ägaren precis gått bort? Eftersom den är byggd så nära tomtgräns och precis vid vattenbrunnen är jag nästan säker på att han inte hade gått med på det.

Kan jag begära ut handlingar från komunnens miljökontor?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
Ja, du kan begära ut handlingarna från kommunen, de är offentliga.
Det normala när någon får tillstånd för att anlägga enskilt avlopp, är att detta ska hålla ett visst avstånd till vattenbrunnar, för att inte riskera föroreningar.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 7 till
  • Laddar…
Passa på att fråga kommunen samtidigt om det finns någon notering om din borrade brunn i deras register. Bygglovet i sig kanske är korrekt men om din brunn infekteras inte OK.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Om din brunn inte är med i brunnsregistret så kanske kommunen inte visste om den när de gav tillstånd till infiltrationen? Om jag vore som du så skulle jag testa vattnet på nytt (mikrobiologiska, kemiska och fysikaliska analysparametrar) och koka mitt dricksvatten fram till svar. Du förväntas testa vatten ur egen brunn minst var tredje år, så kanske dags oavsett?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det var lite olika funderingar i denna tråd. Vi tar dem en och en:

Avloppstillstånd
Kommunen ger tillstånd för enskilda avlopp med WC påkopplat enligt miljöbalnken (alltså inte bygglov som ges uifrån PBL och inte har med avlopp att göra). Kommunen prövar tillståndet utifrån inkomna handlingar från den sökande och de gör alltså inte så mycket egen utredning. En typisk sak som man begär in från den sökande är en karta där dricksvattenbrunnar i området är utritade och avståndet till avloppets utsläppspunkt anges. Med all sannolikhet har den sökande inte lämnat uppgifter om avstånd till aktuell brunn eftersom skyddsavståndet mellan utsläppspunkt för enskilt avlopp och dricksvattenbrunn ska typiskt sett vara kring 50 m. Länge om markförhållandens är dåliga.

Tillsyn
Det är verksamhetsutövaren som ansvarar för sitt enskilda avlopp och nu när det har uppdagats att det infiltrationen ligger så nära en dricksvattenbrunn kan det vara lämpligt att kommunens tillsyn tittar på ärendet. TS, du gör en anmälan till miljönämnden hos kommunen. Troligen finns en webbtjänst eller app.

Brunnsregistret
Du kan skriva in din brunn i brunnsregistret här. Givet de problem som har uppstått är det att rekommendera:
https://apps.sgu.se/brunnsinventering/

Magsjukan
Det är rätt osannolikt att du smittats av det enskilda avloppet via din brunn. Anledningen är att infiltrationen om den fungerar korrekt på ett mycket effektivt sett avlägsnar smittoämnen. Det räcker med att avloppsvattnet rör sig 0,5 m i jord/sand så är smittoämnena inaktiverade. Och du har en borrad brunn där vattnet kommer från berget och inte direkt från markytan där infiltrationen sker.

Men det kan ju vara så att din brunn läcker in ytvatten och i värsta fall även avloppsvatten och infiltrationen har fallerat. Ta ett vattenprov redan idag och skicka på analys. Har du problem av den typ som du misstänker så hittar du E. coli och andra tarmbakterier i brunnen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 36 till
  • Laddar…
D
M MickeOj skrev:
Hej!

Köpte ett hus för ett par år sedan, ett dödsbo. Efter att ha varit magsjuk nu ett par gånger på kort tid så har jag nu tänkt lite på att min vattenbrunn ligger bara ett par meter ifrån grannarnas infiltrationsbädd.

Min brunn består av ett stort cementlock med cementrör, cirka 1-1½ meter ner ligger frigolit och under detta ett lager grus med en plastpåse som täcker något. Jag utgår från att det är en borrad brunn i cementbrunnen i så fall.

Själva cementbrunnen är gammal, men vet inte när borrningen i så fall har ägt rum, har inga papper på brunnen och den finns inte med i SGUs brunnsarkiv. Det enda jag fick höra när jag köpte huset är att de visste att vattnet nyligen hade undersökts, och att det är väldigt gott. Det var släktingar till den avlidne som sålde huset, ett par år efter ägaren gått bort.

Själva infiltrationen bredvid ligger inte på någons tomt, utan skogsägarens mark precis intill mitt uthus och tomtgräns. Den är byggd för ett par år sedan och är flera hus som är kopplade till den. Jag själv har eget avlopp på andra sidan tomten.

Har kommunen gjort fel och gett bygglov åt ett avlopp som ligger för nära en brunn för hushållsvatten? Har grannarna passat på att bygga infiltrationen när ägaren precis gått bort? Eftersom den är byggd så nära tomtgräns och precis vid vattenbrunnen är jag nästan säker på att han inte hade gått med på det.

Kan jag begära ut handlingar från komunnens miljökontor?
20m mellan avlopp och brunn, samt att brunnen ska ligga högre än avloppet om det är höjdskillnad.
 
  • Gilla
StigPeter och 3 till
  • Laddar…
Fel har det iallafall blivit. Om kommunen kännt till din brunn, skulle tillstånd för avloppet aldrig getts. Nu är det säkert lite olika hur tillstånd /ansökan går till, mellan olika kommuner. Där jag bor kommer de alltid ut och bedömer läge och markförhållanden. Men kanske räcker det med egna intyg i er kommun. Men då måste dina grannar ha ljugit om din brunn. Gör kommunen uppmärksam på vad som skett, och kräv en ny brunn!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vilket djup är det på din brunn samt är den borrade med foderrör eller "grävd" med cementringar.
 
Uuuuh, detta kanske kan förklara 2x magsjuka…
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kan vara läckage av ytvatten, jag har liknande problem (gammal grävd brunn som de sen borrat i, den grävda delen läcker), en UV-lampa tar hand om e Coli etc, kostar runt 15k. Om man inte vill/kan täta om brunnen på en gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
20m mellan avlopp och brunn, samt att brunnen ska ligga högre än avloppet om det är höjdskillnad.
60m skulle jag säga.
 
M MickeOj skrev:
Hej!

Köpte ett hus för ett par år sedan, ett dödsbo. Efter att ha varit magsjuk nu ett par gånger på kort tid så har jag nu tänkt lite på att min vattenbrunn ligger bara ett par meter ifrån grannarnas infiltrationsbädd.

Min brunn består av ett stort cementlock med cementrör, cirka 1-1½ meter ner ligger frigolit och under detta ett lager grus med en plastpåse som täcker något. Jag utgår från att det är en borrad brunn i cementbrunnen i så fall.

Själva cementbrunnen är gammal, men vet inte när borrningen i så fall har ägt rum, har inga papper på brunnen och den finns inte med i SGUs brunnsarkiv. Det enda jag fick höra när jag köpte huset är att de visste att vattnet nyligen hade undersökts, och att det är väldigt gott. Det var släktingar till den avlidne som sålde huset, ett par år efter ägaren gått bort.

Själva infiltrationen bredvid ligger inte på någons tomt, utan skogsägarens mark precis intill mitt uthus och tomtgräns. Den är byggd för ett par år sedan och är flera hus som är kopplade till den. Jag själv har eget avlopp på andra sidan tomten.

Har kommunen gjort fel och gett bygglov åt ett avlopp som ligger för nära en brunn för hushållsvatten? Har grannarna passat på att bygga infiltrationen när ägaren precis gått bort? Eftersom den är byggd så nära tomtgräns och precis vid vattenbrunnen är jag nästan säker på att han inte hade gått med på det.

Kan jag begära ut handlingar från komunnens miljökontor?
Kontakta omedelbart kommunen och påtala att du tar ditt vatten 2 m ifrån infiltrationen. Det där tillståndet är inte korrekt och måste åtgärdas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ring dom bara och uppge vad din tomt har för beteckning så maliar dom över allt direkt bara. Då kan du fråga direkt vad dom ser i systemet samtidigt.

Dom kan ju ha funderat på vart ditt hus får sitt vatten från när tillstånd skrevs för grannen.

Samt den som sökte lov kanske borde sett din brunn?

Sen finns ju också ledningskartan
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N
A AG A skrev:
Fel har det iallafall blivit. Om kommunen kännt till din brunn, skulle tillstånd för avloppet aldrig getts. Nu är det säkert lite olika hur tillstånd /ansökan går till, mellan olika kommuner. Där jag bor kommer de alltid ut och bedömer läge och markförhållanden. Men kanske räcker det med egna intyg i er kommun. Men då måste dina grannar ha ljugit om din brunn. Gör kommunen uppmärksam på vad som skett, och kräv en ny brunn!
Samma här! De kommer ut och tittar på den planerade placeringen innan tillstånd beviljas.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Har du gjort vattenprov?
Förekommer E-coli?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.