Hej.

Jag vill bygga en smart styrning av min varmvattenberedare. Min tanke är att hitta en temperatursensor som jag kan stoppa in i samma dykrör som beredarens termostat. Eftersom termostaten är en säkerhetsdetalj på blandaren tänkte jag behålla den, men skruva upp temperaturen på den så att det blir en temperaturbegränsare.

Jag vill sedan ha något som kan bryta 2-faslasten. (Jag har förstått att en kontaktor är bäst, men något behöver ju styra den och jag tänker att det borde finnas något som klarar av att ge styrsignal till kontaktorn samt läsa av temperaturgivaren.) Jag tänker att det det vore bra om det gick att bygga in grundläggande "termostatlogik" i styrkomponenten så att den fungerar utan extern input och ser till att temperaturen i beredaren ligger över en lägsta nivå.

Sen vill jag lägga till extern styrning så att jag kan värma extra vid lågt elpris.
 
Det lär sitta två termostater med var sin temperaturgivare idag, där den ena är drifttermostaten och den andra är max-/säkerhetstermostat.

Edit:
Hur stor är VVBn?
Hur mycket varmvatten går det åt per dygn?
Vid vilka tider på dygnet går det åt varmvatten samt hur mycket per gång?
 
Redigerat:
Så du ska ersätta en termostat med en termostat…….
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Så du ska ersätta en termostat med en termostat…….
Protte
Ja. Jag vill kunna fatta beslut som att. Nu är det högt elpris så vi låter tanktemperaturen gå ner till 45 grader innan vi värmer på igen. Typiskt användningsfall är när alla duschar på morgonen då elpriset ofta peakar.

Då kan det vara fördelaktigt att förvärma till 65 grader under natten istället för 55 grader som termostaten är ställd på idag, istället för att dra igång 3 kW uppvärmning under peakkostnad.

Jag tänker också att med smart styrning och övervakning av temperaturen så får jag bättre koll på både hur mycket varmvatten vi gör av med och hur stora isolationsförlusterna är. Det kan till exempel göra så att vi kan ha varmvattnet avstängt om vi är bortresta en vecka, men fortfarande ha varmvatten när vi kommer hem.

Kan även se till att värma upp ordentligt emellanåt för att säkra mot bakterietillväxt, och ändå ha en lägre drifttemperatur normalt.

Exakt hur jag kommer använda den vet jag inte. Möjligen ska jag bara börja med att övervaka temperaturen i beredaren för att se hur den varierar över tid med vår användning och standardtermostat.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär sitta två termostater med var sin temperaturgivare idag, där den ena är drifttermostaten och den andra är max-/säkerhetstermostat.

Edit:
Hur stor är VVBn?
Hur mycket varmvatten går det åt per dygn?
Vid vilka tider på dygnet går det åt varmvatten samt hur mycket per gång?
Den är 200l. Exakt åtgång vet jag inte. Men är nog störst åtgång vid morgonduschar, och ibland kvällsduschar.
 
G Gramphos skrev:
Jag vill sedan ha något som kan bryta 2-faslasten. (Jag har förstått att en kontaktor är bäst, men något behöver ju styra den och jag tänker att det borde finnas något som klarar av att ge styrsignal till kontaktorn samt läsa av temperaturgivaren.) Jag tänker att det det vore bra om det gick att bygga in grundläggande "termostatlogik" i styrkomponenten så att den fungerar utan extern input och ser till att temperaturen i beredaren ligger över en lägsta nivå.
Jag har också en 200L beredare, den kopplade jag på en fas istället och styr med ett
Shelly relä. Eller jag styr den inte då jag har fast elpris, men jag ser hur mycket den förbrukar.
Känns betydligt enklare än att mäta 2-fas.
Röd smart relämodul för hemautomation, märkt "Shelly," anslutningsterminaler och schema synliga, AC/DC kompatibel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bidrar med lite inspiration i form av några andras byggen här på Byggahus.
Varför koppla in brytare/kontaktor när man kan vrida på termostaten med ett servo (RC) eller en stegmotor?!

Styrning har de löst på olika sätt Tibber eller Nordpol, lokalt Rpi pico, ESPhome och/eller med HA automatationer. Kod finns på github.

https://www.byggahus.se/forum/threa...-natten-foer-300kr.465761/page-2#post-4998006
https://www.byggahus.se/forum/threads/styrning-av-elpatron-ha-och-esphome.467065/#post-4961182
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Bidrar med lite inspiration i form av några andras byggen här på Byggahus.
Varför koppla in brytare/kontaktor när man kan vrida på termostaten med ett servo (RC) eller en stegmotor?!

Styrning har de löst på olika sätt Tibber eller Nordpol, lokalt Rpi pico, ESPhome och/eller med HA automatationer. Kod finns på github.

[länk]
[länk]
Tack. Jag är som sagt fortfarande sugen på att följa vattentemperaturen över tid för att förstå både användningsmönster och isoleringsförluster.
 
Det är relativt enkelt att bygga ihop en lösning med ex. en Arduino och en temp.sensor DS18b20. Sedan är det bara att knåpa ihop en termostatfunktion i programmet. Du hittar många exempel på detta på nätet.

En pinne på ardunio-kortet får styra en kontaktor (via lämpligt drivsteg/relä) sedan kan en pinne på arduinon användas för att växla mellan temp.inställningar.
 
Som vanligt kommer en boomer och frågar om du verkligen kan spara pengar på detta sätt? Vad kostar utrustningen?
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
Undrar samma som Jonatan79, kan inte vara många ören att hitta här? Risken är att om du ska jaga lågpris till den milda grad så är risken att du får legionella, ni får duscha kallt eller att ni får värma när det är dyrt.

Min lösning tycker jag är bättre. Jag har termostaten på 85gr (upplever inte att avkylningen från min Nibe är varken mer eller mindre om termostaten står på 65gr istället), kör beredaren kl. 0.00-07.00 varje vardag och 0.00-15.00 på helgerna. Dvs. då det är generellt billigare. Jag snittar ungefär 20% i mindre elkostnad med denna metod. Vi gör av med 200kWh/mån för 4 pers så det blir bara nån 100-lapp i förtjänst i snitt per månad.

Skulle man börja nörda ned sig och jaga lågpris över flera dygn så är risken som sagt att man står med en VV-beredare med kallt vatten, en vansinnig hustru som ska duscha och man tvingas köra beredaren när priset är dyrt:geek:
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Enklaste och mest effektiva besparingsåtgärden är att dra ner på varmvattenförbrukningen. Duscha en gång/vecka eller utlokalisera duschandet till ex. gym el. dyl.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag hade inte tänkt jaga lågpris över flera dygn utan tänkt optimera förbrukningen per dygn.

Temperaturmätningen är delvis för att jag är statistiknörd och skulle jag vilja ha även utan smart styrning. Så kostnaden för den delen går på hobbykontot.

Om jag bara skulle styra på tid så blir ju frågan ändå hur många timmar per dygn behöver beredaren jobba för att klara vår användning. Visst, man kan ju ta i lite extra. Ska man tro på årsförbrukning som står på EUs energiettiketter så ska man snitta på 20 kWh per dag, dvs 7h med 3kW uppvärmning per dag borde klara standardförbukningen enligt EUs mätkriterier.

Om en timer med genererell heuristik sparar 100 kr/månad enligt inlägget ovan borde en timer som håller beredaren aktiv de 7 billigaste timmarna per dygn spara minst lika mycket. Jag är rätt säker på att det går att bygga något för under 2000 (förmodligen mindre). (Om man inte räknar in arbetstidskostnad) I så fall är det under två års återbetalningstid på investeringen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
20kWh förbrukning låter högt , kanske sparar du in på 5 år men det finns enklare sätt att spara pengar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Om du styr på tid märks det ju snabbt hur många h per dygn som behövs, om du har för få h på. Eller har ni väldigt olika duschvanor, som skiljer sig mellan dagarna? 200l med 60c tempökning kräver 14kWh energi, knappt 5h med 3kW. Så om du tömt den helt, men slår på vid midnatt till 6.00 så vet du att den är full med varmvatten varje dag på morgonen. Termostaten ställer man upp på 65.

Räcker det inte med nattimmarna, så kan man ju lägga till några h mellan kanske 13 till 15 eller liknande. Det märks inom nån vecka om tiden är för snålt ställd.

En tempmätare säger inte så mycket. Man får skiktning I beredaren, och dykröret sitter ofta i den nedre tredjedelen av beredaren. Trmpmätningen kommer visa låg temp långt innan vattnet tar slut.

Shellyn ovan kan kompletteras med tempmätare, även om det inte direkt behövs.
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-plus-add-on

Men jag tror det räcker bra med tidsstyrning.
Tempmätning säger inte så mycket om energiförbrukningen eller förluster pga skiktning o avsaknad av flödesmätning. Men det är enkelt att mäts elen till beredaren, både för att avgöra förluster och hur mycket vv förbrukning man har.

Vill man bryta strömmen helt till vvb med två fas bör du använda kontaktor, t.ex. https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0065WI8OC/ref=ox_sc_saved_image_2?smid=ANU9KP01APNAG&psc=1
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.