T Thullen skrev:
Är det över huvud taget möjligt att hitta en grå färg som inte drar åt något håll alls?
Det skiljer ju om det är klarblå himmel på sommaren eller på vintern, eller en mulen höstdag eller vilken tid på dygnet det är tänker jag?
Precis!
Vårt gråa hus går från blågrå till varmgrå till tråkigt grå till ja, listan kan göras lång och som du säger, årstid och tid på dygnet ändrar nyans från morgon till kväll.
Så vilken grå "skall" man välja? Så neutral som möjligt skulle jag säga, även om vår brytning hette "sand", vilket gör att den går mer åt det varma hållet, ibland. Ingen aning om färgkod, tyvärr.
 
  • Gilla
Fabaa
  • Laddar…
Jag har kört 1002-y (Jotuns Tidlös) på huset eftersom känslan skulle vara att det skulle vara vitt. 2502-y (ljust antikgrått Jotun) på foder. (alla säger att man ska ha rejäl kontrast vilket inte jag tycker) Ser ingen blått någonstans någongång oavsett ljus. Det är ju hela tanken med XX02-y Blev närmast besatt av 2502-y så jag målade om köket inomhus också i 2502-y. Och målade om betongtaket i 6502-y. Allt hänger ihop helt fantastiskt.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Sen finns det de som hävdar att med eller utan S (second edition) skiljer sig. Har aldrig fattat exakt vad men är numera noga med att vara tydlig med S:et för säkerhets skull. Typ S2502-y
 
Har du möjligtvis någon bild på hur detta ser ut?Ska själv välja kulör till vårt nybygge inom kort och har letat efter bild på denna kombo länge.

HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Jag har kört 1002-y (Jotuns Tidlös) på huset eftersom känslan skulle vara att det skulle vara vitt. 2502-y (ljust antikgrått Jotun) på foder. (alla säger att man ska ha rejäl kontrast vilket inte jag tycker) Ser ingen blått någonstans någongång oavsett ljus. Det är ju hela tanken med XX02-y Blev närmast besatt av 2502-y så jag målade om köket inomhus också i 2502-y. Och målade om betongtaket i 6502-y. Allt hänger ihop helt fantastiskt.
 
O Oscosaurus skrev:
Har du möjligtvis någon bild på hur detta ser ut?Ska själv välja kulör till vårt nybygge inom kort och har letat efter bild på denna kombo länge.
Hittade en bild i vinterljus.
Vit husfasad, snötäckt mark, SUV, träd, vinterdag, lugn bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Oscosaurus skrev:
Har du möjligtvis någon bild på hur detta ser ut?Ska själv välja kulör till vårt nybygge inom kort och har letat efter bild på denna kombo länge.
Hittad en kort video med alla hus så man ser lite närmare och i olika vinklar
 
nikasp
Tycker vita hus blir så sjaskiga snabbt pga smuts och påväxt och nästan ingen tvättar sina hus. Vi körde Jotun Grå Skiffer på fasad och Tidlös på foder. Hade jag fått tänka igen hade jag kanske kört på relativt mörka foder för lite mer modern touch på vårt hus från 1997.
 
O Oscosaurus skrev:
Har du möjligtvis någon bild på hur detta ser ut?Ska själv välja kulör till vårt nybygge inom kort och har letat efter bild på denna kombo länge.
Lite knepigt att se i starkt solljus Ett enfamiljshus med vita väggar, grön trädgård, och träd i bakgrunden en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pool vid hus i solsken, träd i bakgrunden, många fönster och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Lite knepigt att se i starkt solljus[bild][bild]
Snyggt! Tack för bilderna
 
nikasp nikasp skrev:
Tycker vita hus blir så sjaskiga snabbt pga smuts och påväxt och nästan ingen tvättar sina hus. Vi körde Jotun Grå Skiffer på fasad och Tidlös på foder. Hade jag fått tänka igen hade jag kanske kört på relativt mörka foder för lite mer modern touch på vårt hus från 1997.
Innan vi målade om hade huset inte målats om på 25 år. Och ligger 20m från havet utsatt från alla väderstreck utom norr.
Och det var enbart på en enda norrgavel målad med täcklasyr som fått påväxt. Resten var målad med den tidens ganska giftiga färger. Och det verkar ha hållit bra just när det gäller påväxning
Men naturligtvis blev färgen utsliten av väder och vind till slut.

Poängen nu var att hitta en nyans som ser vit ut men inte är vit.
1002y är i mitt tycke idealisk.
Den fungerar även ihop med 0502y på skjutpartierna. Man ska vara skarpögd för att tycka det är konstigt.
Att ha gått upp på 1502y hade känts konstigt. Varken grått eller vitt liksom.

Mörkgrå hus är liksom en annan sak.
Men 6502y blev kanonfint på taket. Perfekt balans utan att bli Antracit.

Hade vi velat ha ett grått hus hade det nog blivit 2502y med 1002y på knutarna d v s inverterat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.