Jag råkade kortsluta ett uttag när jag skulle installera en ny lampa. Det small till och en säkring gick. Efter det är spänningen i alla uttag som tillhör den gruppen lägre spänning ca 110 volt istället för 230. Jag har kollat huvudsäkringen och den är hel. Har även bytt den men ingen skillnad. Jag får tillkalla elektriker men har någon en gissning vad som har hänt?
 
B
Låter dom en trefasansluten elpatron eller liknande läcker igenom ström bakvägen om du har 110v spänning.

Kolla igenom samtliga säkringar. Mät.

Jag hade köpt smältsäkringar på biltema. Värdelösa, hälften som går sönder ser fortfarande ut att vara hela.
 
En huvudsäkring har löst ut!
En av dom 3 som sitter före din elmätare.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Visade sig vara så. :)
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
P pota skrev:
Visade sig vara så. :)
Jag är nyfiken på vad det var som var felet? Då jag har samma problem i köket efter att en mus gnagde av en kabel och blev grillad.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R Reqans skrev:
Jag är nyfiken på vad det var som var felet? Då jag har samma problem i köket efter att en mus gnagde av en kabel och blev grillad.
Det står ju att det var en huvudsäkring som gått. Där din elmätare sitter sitter även 3 stycken säkringar. Dessa kallas huvudsäkringar. Det var en sådan som gått sönder, kanske även hos dig. Dessa säkringar är på 16, 20, eller 25A. Titta på den trasiga om du inte vet vad du är uppsäkrad till.
 
R Reqans skrev:
Jag är nyfiken på vad det var som var felet? Då jag har samma problem i köket efter att en mus gnagde av en kabel och blev grillad.
Det var en av huvudsäkringarna som löst ut utan att den färgade ploppen som sitter på dem lossnat. Allt fungerade som vanligt igen efter jag bytt proppar.
 
A AG A skrev:
Det står ju att det var en huvudsäkring som gått. Där din elmätare sitter sitter även 3 stycken säkringar. Dessa kallas huvudsäkringar. Det var en sådan som gått sönder, kanske även hos dig. Dessa säkringar är på 16, 20, eller 25A. Titta på den trasiga om du inte vet vad du är uppsäkrad till.
Tack.

Jag är ganska trött, så ursäkta att jag missade det.
Men jag uppskattar ditt svar, men jag har mätt upp alla säkringar och har inte funnit en avvikelse. Så jag klurar på om felet kan ligga i leverantörens skåp. "Minst troligt" eller om den kortslutningen skadade en kabel eller möjligen bara dålig kontakt i elcentralen?
Jag har god utbildning inom ellära mm, men det är alltid bäst att rådfråga istället för att tro sig kunna.
 
Du som har koll på elläran kan ju mäta på inkommande matning så ser du om det fattas en fas in, du kan även ohmmäta säkringarna för det är vanligt att det inte går att se om säkringarna är trasiga eller hela. Sedan får du mäta i elcentralen för att se om du har alla faser där. Att kortslutningen skulle orsaka dålig kontakt är rätt långsökt.
 
E elmont skrev:
Du som har koll på elläran kan ju mäta på inkommande matning så ser du om det fattas en fas in, du kan även ohmmäta säkringarna för det är vanligt att det inte går att se om säkringarna är trasiga eller hela. Sedan får du mäta i elcentralen för att se om du har alla faser där. Att kortslutningen skulle orsaka dålig kontakt är rätt långsökt.
Jag uppskattar din input och jag är medveten om att det är nästintill omöjligt att hjälpa till att lösa ett problem på avstånd, då man bara har personens beskrivningar, ingen aning om hur elcentral mm ser ut.

Jag borde egentligen inte ha frågat, men jag har tyvärr lite besvärligt med energi efter en arbetsskada.

Teoretiskt och praktiskt så är jag utbildad nog, men det är alltid bäst att höra sig för om ovanliga detaljer som kan vara orsaken. Jag har mätt upp alla säkringar och har bara kvar att mäta var ledare från central till första uttag.
 
Visst går det att hjälpa till att felsöka på distans, men feedback, veta vad för mätningar som gjorts kan vara svårt.
"Samma fel" är en dålig felbeskrivning.
Har musen verkligen gnagt av kabeln (så det blivit avbrott)?
Kontrollmätt säkringarna säger heller inte mycket om hur frågeställaren mätt (motstå eller spänning?).

Metodisk felsökning genom mätning är enkelt om man förstått elläragrunderna, men man måste kunna tänka i flera steg för att planera dina mätningar.

Foton kan vara till stor hjälp och avslöja detaljer om installationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Reqans
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Visst går det att hjälpa till att felsöka på distans,
Sant.
Men det är betydligt svårare än att vara på plats, då man bara har personens beskrivningar av problemet och utifrån min erfarenhet av att hjälpa folk med datorer.... Så är det oftast mer krångligt än enkelt.
 
R Reqans skrev:
Sant.
Men det är betydligt svårare än att vara på plats, då man bara har personens beskrivningar av problemet och utifrån min erfarenhet av att hjälpa folk med datorer.... Så är det oftast mer krångligt än enkelt.
Absolut...
Med datorer kan det vara svårt på plats också...
 
  • Gilla
Reqans
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Absolut...
Med datorer kan det vara svårt på plats också...
Så sant.
Jag har själv en gammal ssd hårddisk som jag inte har lyckats klura ut vad som är fel.
 
R Reqans skrev:
Sant.
Men det är betydligt svårare än att vara på plats, då man bara har personens beskrivningar av problemet och utifrån min erfarenhet av att hjälpa folk med datorer.... Så är det oftast mer krångligt än enkelt.
Men vad exakt har du mätt, och hur?

har du mätt om du har spänning (230V) mellan fas och jord?. Mät i botten på huvudsäkringshållaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.