K kalasarn skrev:
Jag har kikat på det men utan lycka. Bahnhof gav först ett "lyckligt" besked med en kostnad på 17000, men när de gav en ordentligt offert så låg det istället på 37000 med samma tidshorisont som Telia. Alltså exakt samma erbjudande.
....ok men kör med BH då så har du ju ett avsevärt bättre pris på tjänsten sedan......
 
R
Sen så är det så att man som privatperson inte kan avgöra vad det är för typ av skåp som står i tomtgräns.
Det är möjligt att det är ett fiberskåp men det behöver inte betyda att det är där man kopplar in privatpersoner på.

Det kan vara skarv/sling för transportnät, företagsnät etc.
Skarven för privat anslutningar kan ligga nån helt annanstans.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
På vilken information har du baserat slutsatsen att priset är "orimligt"?
Jag förstår att det är en stor utgift, men nätägare som har förberett bostadsområden med ett stamnät har givetvis en hel del pengar investerade i området. Att man som slutkund då räknar med att man borde kunna ansluta sig för kaffepengar bara för att "ledningen finns ju redan i gatan" är ett vanligt feltänk.

Det kan säkert bli billigare om du väljer att vänta tills Telia kör någon kampanj, men om de inte har något planerat i området så finns nog risken att du får vänta rätt länge. Personligen hade jag nog bara bitit ihop, blundat och betalat. Lyckligtvis är det helt upp till var och en att göra som man själv vill.
Uttryckte mig nog lite i affekt, jag hade nog inte rätt förhoppningar så det var nog känslan att det kändes helt orimligt. När jag läser det du och många andra skriver så är det nog inte helt orimligt i alla fall.

Som någon annan här skrev så verkar det vara svårt att jämföra hus/område. Priset verkar ligga på allt från 7000 till 44000, det är verkligen ett stort intervall och i och med att jag bor i ett stort villaområde där det redan har dragits i en av våra stora städer så låg nog mina förväntningar på en något lägre nivå.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....ok men kör med BH då så har du ju ett avsevärt bättre pris på tjänsten sedan......
Priset för Telia är öppen fiber så då har jag större valmöjlighet vilket känns som en bättre deal.
 
R RalleB skrev:
Det är nog bara att betala och vara glad om du vill ha fiber.

Precis själv flyttat till nytt hus, byggt 2005 utan fiber.
De flesta hus runt omkring har redan fiber.
Innan jag la bud på huset kollade jag upp att jag verkligen kunde få fiber med hjälp av kontakter/gamla kollegor.
Detta var en dealbreaker, ingen fiber/möjlighet= inget bud. Fanns inte ens på kartan att köpa ett hus idag utan möjligheter till fiber.

Gamla kollegorna/kontakterna kollade både upp att det fanns en duct framdragen till tomtgräns enligt kartor samt att det fanns lediga fiber i skarvpunkten.

Huset såldes med info att fiber var framdraget till tomten.
Samt att när de byggde huset så var det förberett med slang ut till anslutningspunkt.

Eftersom jag jobbat med just detta i många år så ifrågasatte jag naturligtvis denna beskrivningen då jag varken kunde hitta nån form av duct i fasadskåp samt att ”fiber i tomtgräns” betyder att det ska ligga ett stick med en tom duct/slang.
Absolut ingen garanti för att verkligen kunna ansluta sig i efterhand.

I vilket fall så är grävningen nu gjord och det fanns naturligtvis ingen förbered duct från hus ut till släppet/sticket i tomtgräns.

Det som gör mig mest irriterad är hur dumsnåla en del är när det kommer till just att ansluta sig till fibernätet när man bygger.
2005 kostade det 7500kr att få fiber indraget från lokala fiberbolaget.
Småpengar när man bygger nytt för x antal miljoner.
Nu får jag betala 18500kr, sura pengar ja.
samtidigt fortfarande hyffsat ”billigt”
Men fy fan vad jobbigt det varit nu under tiden med mobil uppkoppling.
Även om vi har bra täckning.

Nu är mina behov/nörderi kanske inte vad gemene man har men jag förstår verkligen inte hur folk orkar med mobil uppkoppling som enda anslutning.
Mobil anslutning kommer för mig alltid vara ett komplement till fast anslutning.
Inte något som kan ersätta en fast fiber uppkoppling öht.
BH är fullt av trådar där folk ifrågasätter detta tyvärr. Men visst har du 100% rätt.
Bara ett exempel: https://www.byggahus.se/forum/threads/lurad-av-bredbandsbolag.485602/
 
Hos oss gick det på 26000:-, hade priset varit det dubbla hade vi ändå anslutit. Bor i en by i Västerbotten med ca 40 bofasta, dålig mobiltäckning, borttagen fast telefon, ca 6km från närmsta "nod". Så det var inte så mycket att fundera på. Det är lite som att inte haka på "elektrifieringen" när det kom till byn.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K kalasarn skrev:
Priset för Telia är öppen fiber så då har jag större valmöjlighet vilket känns som en bättre deal.
ja man kan tro det, men så är det inte. BHs villafiberpris på 299kr per månad för 1000/1000 är svårt att slå, även om du väljer en avsevärt lägre hastighet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja man kan tro det, men så är det inte. BHs villafiberpris på 299kr per månad för 1000/1000 är svårt att slå, även om du väljer en avsevärt lägre hastighet.
Inte det priset vi får tyvärr:

Bredbandstjänst: 1000/1000 mbit/s
Månadskostnad: 429 kr/man
Installationskostnad: 37 000 kr
Leveransperiod: Höst/Vinter 2024. Beräknas vara klart innan 2024-11-29.

Möjligt att det är billigt för 1000/1000 ändå, men 1000/1000 är också onödigt mycket för mina behov.
 
K kalasarn skrev:
Inte det priset vi får tyvärr:

Bredbandstjänst: 1000/1000 mbit/s
Månadskostnad: 429 kr/man
Installationskostnad: 37 000 kr
Leveransperiod: Höst/Vinter 2024. Beräknas vara klart innan 2024-11-29.

Möjligt att det är billigt för 1000/1000 ändå, men 1000/1000 är också onödigt mycket för mina behov.
om du låser i två år?
 
MathiasS MathiasS skrev:
om du låser i två år?
Inget jag fått erbjudande om, men om jag väljer dem så är jag mer eller mindre bunden ändå (utom om jag slutar använda fibern) så jag vet inte vad de skulle vinna på det.
 
K kalasarn skrev:
Inget jag fått erbjudande om, men om jag väljer dem så är jag mer eller mindre bunden ändå (utom om jag slutar använda fibern) så jag vet inte vad de skulle vinna på det.
nej du är inte bunden du kan göra ett operatörsbyte igen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.