Hursvårtkandetva
Hej, jag har försökt söka mig fram till ett svar men inte lyckats, trots att det säkerligen redan frågats här i forumet.

I alla fall, jag ska måla om taket och skulle vilja slippa denna långa lampsladd+förlängning som går till det enda stället vi haft en ledig lampkontakt. Sladden sträcker sig över hela vardagsrummet.

Tak lampa, rep, sensor, vit vägg, enstaka krokar, diffus dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället tänkte jag att det kanske går att använda mig av den oanvända elkällan uppe till höger, som ligger närmare lampan och på rätt vägg? Se bild här:

Taklampa med vit sladd hänger från krok; oavslutad elektrisk installation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I existerande lampkontakten ser det ut såhär:

Elektrisk väggdosa med kabel, avtagen strömbrytare, installationsarbete, renovering, öppen elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I "nya" elkällan som jag hoppas kunna använda ser det ut såhär:

Eluttag utan lock visar kablar och kopplingar med isolertejp i öppen vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lampsladden är jordad, men har inte haft jorden inkopplad som ni ju kan se.

Jag är osäker på om min idé att koppla in lampkontakten på nya stället håller? Och om jag kan fundera vidare på att utföra detta själv? Jag är även osäker på, om nu min förhoppning stämmer, hur jag ska koppla in eluttaget in i nya elkällan. I nuläget är det bara två bruna ledare inkopplade, och jag är osäker på om jag kan göra samma upplägg i nya uttaget, och vilka färger jag i såna fall ska välja.

Tack för hjälp. Som ni märker är jag novis på området, och jag vill givetvis inte mixtra med något som är tveksamt. Hela min idé kanske är uppåt väggarna från första början - jag är tacksam för input!
 
Hur tänkte du göra med tändtråden som går från strömbrytaren?
 
Du skulle kunna dra ny el för lampan från kopplingsdosan och använda en trådlös strömbrytare till lampknapp.
Om du ska använda befintlig trådad lampknapp skulle du behöva dra tändtråden till kopplingsdosan vilket lär bli svårt eller eventuellt omöjligt.
 
  • Gilla
Hursvårtkandetva
  • Laddar…
Hursvårtkandetva
Tack för svar, jag har i nuläget en trådlös IKEA-lampa isatt så det är inga problem att köra utan tändtråden. Då låter det som att det borde funka, tack!

Någon vänlig själ som har lust att förklara hur jag kopplar in uttaget på nya stället? Ska det vara blå, brun, gröngul som vanligt trots att det i nuläget bara är brun/svart inkopplat på gamla stället?

Det är ju flera t.ex. blåa trådar i nya uttaget. Tar jag bara den ena och låter resten vara kvar med sitt röda skydd runt sig?

Tack!
 
Köp nya kopplingsklämmor typ wago 221, skruva bort de röda hattarna en i taget, ta alla som varit i en röd hatt och stoppa in i samma wago. Gör samma sak på resterande röda hattar. Sen stoppar du in en ny gul/grön i den wagon med gulgröna, en ny brun i wagon med bruna och en ny blå i wagon med blåa.
Dessa tre nya kopplar du till lamputtaget. Du behöver alltså kolla hur många sladdar av vardera färg som är i dosan och köpa wagos med så många hål +1 minst, det gör inget om du har för många hål förutom att de tar mer plats så det kan bli trångt i dosan.
Jag hade köpt ett utanpåliggande lamputtag, jag tror inte du får plats med ett infällt i den dosan.
 
  • Gilla
Hursvårtkandetva
  • Laddar…
Hursvårtkandetva
Tack pjkw, är med på upplägget. Ett par följdfrågor bara - när du säger "en ny gul/grön", "en ny brun" och en "ny blå" som ska in i wagon, tänker jag rätt att du helt enkelt menar en bit avklippt kabel i rätt färg? Som går från respektive wagon in i nya utanpåliggande uttaget?

Vill också dubbelkolla kring antalet kablar. Menar du att man tar alla blåa, trots olika röda hattar, in i samma wago? Det skulle alltså vara 7st blåa kablar in i samma wago i såna fall. På Clas Ohlson är det max 5 platser i wagon, men det kanske finns för fler kablar också. Tänkte att man kanske kan ta blåa kablar från bara ena röda hatten, ena svarta osv.

Grävde fram innehållet i kopplingsdosan mer ordentligt och tog bild:

Oorganiserad elektrisk kabelgenomföring med skarvklämmor syns i en väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den vita tråden i dosan kan vara tändtråden till taket, i så fall kan du koppla in det nya uttaget på denna. Lätt att testa med en spänningsprovare, vilket du SKALL ha om du ger dig på att göra detta...
 
Hursvårtkandetva
F Filipbs skrev:
Alternativt byter du ut klämmor för fas, jord o nolla och lägger till en 1,5 m2 i varje och drar till lampan.

[länk]
Jag förstår inte riktigt vad du menar - har du lust att förklara lite mer utförligt?

pjkw's lösning lät lovande också, men funderar fortfarande på följdfrågorna jag hade. Tack för input!
 
Om du inte hittar anslutningsklämmor för 7 trådar eller inte vill bygla så kan du köpa sådana klämmor som redan finns i din dosa.

leta rätt på jord, nolla och fas, skruva loss klämmorna.

Lägg till trådarna som ska gå till din lampa och sen skruva på nya klämmor :)
 
  • Gilla
Hursvårtkandetva
  • Laddar…
Det är lite mer trådar än jag som lekman hade förväntat mig..
Troligtvis kan du ta en av kopplingsklämmorna med blåa kablar i och byta ut mot en wago, lämna den andra. Och sen fixa wagos till den bruna och grön/gula också, lämna de andra som de är. Helst ska du mäta upp att kablarna är det som färgerna föreslår.
Sen som du själv säger så tar du en liten stump av vardera färg och kopplar mellan wago och nya uttaget.

Filipbs är inne på samma spår men föreslår att använda torix toppklämmor (likt dom du har) men de är svårare att få till bra om du inte har gjort det förut.
 
  • Gilla
Hursvårtkandetva
  • Laddar…
Hursvårtkandetva
Hej igen, nu har jag införskaffat mig wagos. Tänkte se om jag kan använda mig av det existerande lamputtaget, eller om jag kommer behöva köpa in ett nytt fast utanpåliggande enligt ditt förslag.

Jag är inte hundra på symbolerna, och har också läst att man inte ska blanda ojordat och jordat i samma rum. Så tänkte be om råd igen.

Där lampan satt var det ju bara brun och svart kabel. I nya uttaget dit den ska flyttas tänkte jag ta fram nolla, fas, jord och gå via wagos in i uttaget. Är bara osäker på var jorden ska kopplas in - är det upptill vid 2an?

Nollan, blå färg in till höger där symbolen N är. Svart in till vänster. Och jorden?

Tack igen!

Elektrisk vägguttag utan frontplatta, komponenter synliga, installationsklara skruvanslutningar, europeisk standard, säkerhetsjordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hursvårtkandetva Hursvårtkandetva skrev:
Hej igen, nu har jag införskaffat mig wagos. Tänkte se om jag kan använda mig av det existerande lamputtaget, eller om jag kommer behöva köpa in ett nytt fast utanpåliggande enligt ditt förslag.

Jag är inte hundra på symbolerna, och har också läst att man inte ska blanda ojordat och jordat i samma rum. Så tänkte be om råd igen.

Där lampan satt var det ju bara brun och svart kabel. I nya uttaget dit den ska flyttas tänkte jag ta fram nolla, fas, jord och gå via wagos in i uttaget. Är bara osäker på var jorden ska kopplas in - är det upptill vid 2an?

Nollan, blå färg in till höger där symbolen N är. Svart in till vänster. Och jorden?

Tack igen!

[bild]
Vänd på det och ta en ny bild
 
Hursvårtkandetva
G GoGetLost skrev:
Vänd på det och ta en ny bild
Tjena, här kommer bild även på andra sidan. Mvh!

Elektrisk installationskomponent, troligen en väggfäste för justerbar ljusarmatur, med justeringsgradskala och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hursvårtkandetva Hursvårtkandetva skrev:
Vill också dubbelkolla kring antalet kablar. Menar du att man tar alla blåa, trots olika röda hattar, in i samma wago?
Nej. Sitter dom under olika toppklämmor/röda hattar så ska dom inte in i samma nya toppklämma.
Förutsatt att du inte ser att dom har en synlig förbindelse med varandra nu.
Dvs en blå tråd från ena röda hatten till den andra.

Sedan behöver kontrollmäta dom olika buntarna med blåa trådar så du vet att dom är neutralledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.