Hej,

kortfattat så har jag murat/flytspacklat igen nedre del av luftspalten på husets kortsida. Är tanken att vatten skall kunna rinna ut här eller är det endast luft som skall kunna passera? Bör jag öppna upp igen så att vatten kan rinna ut? Tacksam för hjälp.

Visar före och efterbilder.
 
  • Ett rött tegelväggshål nära marken, solbelyst med synliga skador och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tegel och betongsteg, detaljer av struktur, skarvar och textur syns, kontrast mellan material och färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tegelsten och murbruk med skarp fokusskillnad och texturkontrast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av beige tegelvägg och röd kaklad golv, skuggor, mönster, arkitektonisk detalj, inomhus eller utomhus perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg och trottoar med ett litet hål där myror verkar ha etablerat en koloni.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna upp igen så att huset kan ventileras/andas!

mvh
 
det är öppet nog som du ser på sista bilden för att luft ska kunna passera. Men om det även är vatten som ska kunna ta sig igenom så är det inte tillräckligt öppet.

H Husärlivet skrev:
Öppna upp igen så att huset kan ventileras/andas!

mvh
 
rinner det vatten innanför teglet så har man nog andra problem.........
 
  • Gilla
Maekee
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
rinner det vatten innanför teglet så har man nog andra problem.........
tegel är inte vattentätt om du trodde det.
 
A Aunty skrev:
tegel är inte vattentätt om du trodde det.
nej varför skulle jag tro det? Poängen var bara att spalterna är till för luftflöde och inget annat. Skulle man ha dem för att släppa ut vatten så har man som sagt andra problem.....
 
A
S Stefan1972 skrev:
nej varför skulle jag tro det? Poängen var bara att spalterna är till för luftflöde och inget annat. Skulle man ha dem för att släppa ut vatten så har man som sagt andra problem.....
nej spalterna är till för luftning och dränering.
enligt AMA ska var "fjärde stötfog vara öppen för luftning och dränering."

eller menar du att AMA har fel här?
 
  • Gilla
Sixtenbp
  • Laddar…
Fast att det står så betyder väl inte att det för det mesta rinner vatten där........med normala luftflöden är det nog ganska torrt på insidan.
 
  • Gilla
Sixtenbp
  • Laddar…
okej, så jag bör alltså öppna tillräckligt så att vatten kan rinna neråt?

A Aunty skrev:
nej spalterna är till för luftning och dränering.
enligt AMA ska var "fjärde stötfog vara öppen för luftning och dränering."

eller menar du att AMA har fel här?
 
A
S Stefan1972 skrev:
Fast att det står så betyder väl inte att det för det mesta rinner vatten där........med normala luftflöden är det nog ganska torrt på insidan.
då har du tyvärr dålig koll på byggnadsfysik, för vatten kommer tränga in bakom en skalmur hur tätt den än är.

Det finns en tryckskillnad över mursten vilket kommer trycka in vatten i luftspalten, hela grejen med tvåstegstätad konstruktion.

Regnvatten kommer kapillärt sugas in via skalmuren till luftspalten

vatten kan sugas in via bruket in till luftspalten

Vid slagregn kan det tryckas in vatten genom skalmuren samt otätheter

sedan finns även den speciella risken vid just skalmurar vid sommaren då man kan få en omvänd fuktvandring. Då fukten vandrar utifrån och in istället för tvärtom.
Detta beror på att solen värmer skalmuren så ånghalten ökar i skalmuren och det blir en omvänd vandring av fukt.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
A
S Sixtenbp skrev:
okej, så jag bör alltså öppna tillräckligt så att vatten kan rinna neråt?
det räcker att du öppnar stötfogar med jämna mellanrum.

sedan är det bra om du kan kolla in med en kamera så det inte är otroligt mycket brukstuggor
 
Ursäkta min okunnighet, men öppna stötfog ibland? Fogen mellan teglet?
 
A
S Sixtenbp skrev:
Ursäkta min okunnighet, men öppna stötfog ibland? Fogen mellan teglet?
stötfog = vertikala fogen i murverket
 
är
Det inte bättre att jag låter befintliga hål vara kvar? Att jag öppnar tillräckligt så att vattnet hittar ut? Tänker att jag skulle kunna borra några hål?

A Aunty skrev:
stötfog = vertikala fogen i murverket

A Aunty skrev:
det räcker att du öppnar stötfogar med jämna mellanrum.

sedan är det bra om du kan kolla in med en kamera så det inte är otroligt mycket brukstuggor
 
A Aunty skrev:
då har du tyvärr dålig koll på byggnadsfysik, för vatten kommer tränga in bakom en skalmur hur tätt den än är.

Det finns en tryckskillnad över mursten vilket kommer trycka in vatten i luftspalten, hela grejen med tvåstegstätad konstruktion.

Regnvatten kommer kapillärt sugas in via skalmuren till luftspalten

vatten kan sugas in via bruket in till luftspalten

Vid slagregn kan det tryckas in vatten genom skalmuren samt otätheter

sedan finns även den speciella risken vid just skalmurar vid sommaren då man kan få en omvänd fuktvandring. Då fukten vandrar utifrån och in istället för tvärtom.
Detta beror på att solen värmer skalmuren så ånghalten ökar i skalmuren och det blir en omvänd vandring av fukt.
jag säger inte emot det fysikaliska på det viset men kommer det verkligen in så mycket vatten så det rinner på insidan då? Var regnar det så mycket ? Visst blir en fasad blöt vid regn och det kan ta sig igenom men ett normalt luftflöde borde rimligen torka ut vartefter. Isåfall borde ju ett tegeltak vara otätt som en sil då? Det är det ju inte......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.