A aydins skrev:
yes sir!
Tycker att finishen e grym med självaste grundfärgen, ska spruta första omgången slutet av kommande vecka och om den är bra kanske jag struntar i att efterrolla efter andra sprutningen.

Maffigt med 3,5m takhöjd
Varit väldigt nöjd med takhöjden tills jag kom på att det dkall målas
 
Nån som vet om det finns något ställe för privatperson att hyra hvlp färgsprutor som ger fin finish? I Stockholm
 
N Niklas777 skrev:
Nån som vet om det finns något ställe för privatperson att hyra hvlp färgsprutor som ger fin finish? I Stockholm
Har du erfarenhet av sprutmålning? Tror inte det hänger på sprutan om du gör set för första gången. Om du hittar någon uthyrning så är det. Troligen större sprutor. Det kör du inte för ett par garderobsdörrar. Min rekommendation är, måls insidan av garderoben med en slätroller etc. Lämna sen dörrarna på målning till en målarfirma så får du perfekt resultat där det syns. Blir og inte superdyrt. Eller köp en enkel spruta bosch du tittat på eller Wagner för <2000:- . För att i första köra insidan. Sen kan du testa dörrarna. Är du inte nöjd, slipa av lätt och lämna dom till måleri.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J
Sprutmåla spärrfärg?

Funderar på att investera i en Wagner 250M PRO för att måla invändigt i nikotinskadat hus. Första lagren med alkydbaserad spärrfärg ex Alcro kraft eller Nordsjö professional spärrvitt. Någon som har sprutmålat med dessa? Funderar på ev spädning samt hur man rengör maskinen efteråt. Lacknafta? Tar gärna emot tips på andra spärrfärger som funkar att spruta airless också. Har förstått att epoxibaserat bör undvikas pga svårt att rengöra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Sprutmåla spärrfärg?

Funderar på att investera i en Wagner 250M PRO för att måla invändigt i nikotinskadat hus. Första lagren med alkydbaserad spärrfärg ex Alcro kraft eller Nordsjö professional spärrvitt. Någon som har sprutmålat med dessa? Funderar på ev spädning samt hur man rengör maskinen efteråt. Lacknafta? Tar gärna emot tips på andra spärrfärger som funkar att spruta airless också. Har förstått att epoxibaserat bör undvikas pga svårt att rengöra.
Ska göra samma men med furu som har kvistgenomträngingar. Har bara inte kommit för mig

Som jag förstår det ska det inte vara några problem. Hört att det på sin höjd ska spädas med 1/10 vatten om den är trögflytande
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ska göra samma men med furu som har kvistgenomträngingar. Har bara inte kommit för mig

Som jag förstår det ska det inte vara några problem. Hört att det på sin höjd ska spädas med 1/10 vatten om den är trögflytande
Kan inte svara för nikotin men kvistspärr fixas enkelt med trälim som spändes ut med vatten till sprutbar viskositet.
Har skrivit om mina egna försök tidigare i tråden, har för mig att 20% vatten ger tillräcklig PVA för att det ska fungera med Byggmax trälim.
 
  • Gilla
jalmars och 1 till
  • Laddar…
Använd den här, används av yrkesmålare. Renova Isotop Matt Vit från sigma coatings. Behöver inte späs ut före.
 
OLJensa OLJensa skrev:
Puh det här blev lååångt... :surprised:
Väldigt bra inlägg, men 14 år gammalt.

Vad gäller idag? Det finns mängder av batteridrivna spraypistoler, och det är en djungel… (Har i princip bara Milwaukee till exempel, så det vore ju kul att kunna använda deras batterier men det är förstås inget krav.)

Förlåt denna dumma frågan, men tråden är 64 sidor lång och ligger klistrad längst upp i forumet, så jag antar att vi ska fråga här istället för att starta en ny tråd…
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Väldigt bra inlägg, men 14 år gammalt.

Vad gäller idag? Det finns mängder av batteridrivna spraypistoler, och det är en djungel… (Har i princip bara Milwaukee till exempel, så det vore ju kul att kunna använda deras batterier men det är förstås inget krav.)

Förlåt denna dumma frågan, men tråden är 64 sidor lång och ligger klistrad längst upp i forumet, så jag antar att vi ska fråga här istället för att starta en ny tråd…
Generellt så är det som är batteridrivet HVLP eller mindre airless. Men det kanske är i det segmentet du letar?

Jag har dålig koll på Milwaukee sprutor och batterikompalitet. Men du kan ju självklart försöka få till en batteriadapter (Amazon, ebay, 3D-printad).
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tjenare,

Jag ska måla om några ekonomibyggnader och ett sommarhus med faluröd och jag tänkte höra vilken färgpruta man ska använda då och behöver man efterdra med pensel efteråt?
Sitter och kikar på en Wagner 250M PRO men vet inte hur bra den fungerar med faluröd och vilket munnstycke man behöver.

Någon här som har målat faluröd med färgspruta eller har kunskap om detta?

Och lite OT, men kanske någon här som vet om man kan tvätta bort den gamla faluröden med högtryckstvätt eller om det är smartare att borsta bort allt?
Tack!
 
V vacker skrev:
Tjenare,

Jag ska måla om några ekonomibyggnader och ett sommarhus med faluröd och jag tänkte höra vilken färgpruta man ska använda då och behöver man efterdra med pensel efteråt?
Sitter och kikar på en Wagner 250M PRO men vet inte hur bra den fungerar med faluröd och vilket munnstycke man behöver.

Någon här som har målat faluröd med färgspruta eller har kunskap om detta?

Och lite OT, men kanske någon här som vet om man kan tvätta bort den gamla faluröden med högtryckstvätt eller om det är smartare att borsta bort allt?
Tack!
Du ska använda någon form av HVLP-spruta. Kan även fungera med någon form av kalk-spruta. Rörfärg innhåller fin sand/grus vilket sliter på många sprutor. Därför lämpar sig inte så många sprutor för den färgen. Den billigaste, men väldigt bra spruta är Bosch PFS 5000. Nackdelen är att det är en sk. Kopppistol. Man kan alltså bara spruta ca 4 m2 innan det är dax att fylla på färg. Dessutom finns ingen lans/skaft.
Men "riktiga" sprutor för rödfärg ligger annars mellan 50.000-150.000kr.
Du ska absolut inte efterstryka med pensel. Då finns ju ingen anledning till att spruta i första hand. För det andra täcker sprutmålning bättre än med pensel ändå.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du ska använda någon form av HVLP-spruta. Kan även fungera med någon form av kalk-spruta. Rörfärg innhåller fin sand/grus vilket sliter på många sprutor. Därför lämpar sig inte så många sprutor för den färgen. Den billigaste, men väldigt bra spruta är Bosch PFS 5000. Nackdelen är att det är en sk. Kopppistol. Man kan alltså bara spruta ca 4 m2 innan det är dax att fylla på färg. Dessutom finns ingen lans/skaft.
Men "riktiga" sprutor för rödfärg ligger annars mellan 50.000-150.000kr.
Du ska absolut inte efterstryka med pensel. Då finns ju ingen anledning till att spruta i första hand. För det andra täcker sprutmålning bättre än med pensel ändå.
Okej, tack för det utförliga svaret!
Så det är bara dumt att köpa en Wagner då? Annars hade jag tänkt att jag kan använda den till att sprutmåla dörrar och om något år även huset som är rött och vitt men inte målat med falurött.

Jag får kanske sikta på att köpa en Bosch PFS 5000 då, men det kändes trist att måsta fylla på koppen hela tiden, då mina ekonomibyggnader (lador) är väldigt stora och det är några st.
 
V vacker skrev:
Tjenare,

Jag ska måla om några ekonomibyggnader och ett sommarhus med faluröd och jag tänkte höra vilken färgpruta man ska använda då och behöver man efterdra med pensel efteråt?
Sitter och kikar på en Wagner 250M PRO men vet inte hur bra den fungerar med faluröd och vilket munnstycke man behöver.

Någon här som har målat faluröd med färgspruta eller har kunskap om detta?

Och lite OT, men kanske någon här som vet om man kan tvätta bort den gamla faluröden med högtryckstvätt eller om det är smartare att borsta bort allt?
Tack!
Borsta bort, du kan inte använda högtryckstvätt.
Airless är bättre än HVLP för dig. Sök i denna tråd efter mitt användarnamn så har jag skrivit en del som är direkt applicerbart för dig. Jag hade samma behov och fick till en effektiv lösning som jag är skitnöjd med (15 meter färgslang och sug direkt från färghinken).
 
A AG A skrev:
Du ska absolut inte efterstryka med pensel. Då finns ju ingen anledning till att spruta i första hand. För det andra täcker sprutmålning bättre än med pensel ändå.
Detta stämmer inte helt och hållet enligt mig. Själv har jag sprutat en hel del senaste åren med min wagner control pro 250 m.

För innerpanel av trä vill man ofta att träet ska framträda, sprutar man bara så blir ytan perfekt men död som en fabriksmålad spånskiva därför efterdrar jag med pensel på innerpanel, inget större jobb men blir snyggt som penselmålat.

För ytterpanel, speciellt äldre med torrsprickor, så behöver man verkligen ta några rejäla drag med penseln för att färgen ska fylla ut ordentligt.

För släta ytor som spånskiva eller liknande med en yta som inte är helt perfekt syns defekter för tydligt efter sprutan så där kan man bli tvungen att efterdra med roller.

Det är fortfarande stor mening att sprutmåla, den stora fördelen och tidsvinsten är att få ut färgen på ytan jämnt och fint.

/nochl
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.