Funderar köpa en Volvo v60 cross country disel. Sista veckan dom säljes sa säljaren idag.12000 årsskatt. Bra eller dåligt?
 
Hur långt tänker du köra med den per år?
 
useless useless skrev:
Hur långt tänker du köra med den per år?
Blir nog runt 3000/år
 
V växelventil skrev:
Funderar köpa en Volvo v60 cross country disel. Sista veckan dom säljes sa säljaren idag.12000 årsskatt. Bra eller dåligt?
Menar du modellen generellt eller skatten?
 
Är PA-systemet standard på den eller tillval? Efter 6år med systemet i V90CC skulle jag aldrig vilja vara utan det i en ny bil.
 
Är en diesel verkligen rätt grej nu? Även om man kör långt? Jag ser min diesel-audi som ett riskmoment i min ekonomi även om begagnatpriset fortfarande ligger märkligt högt och ser ut att fortsätta ligga högt resten av året.
 
Är det bara lite mer mil än medel-Svensson, eller någon mer anledning till valet?

Vi valde en V60 CC för två år sedan, men det är för att vi drar tungt, finns inte så många val med vettig växellåda, dragvikt, och inte kostar kung och fosterland.

Är det "bara" miltalen du är ute efter finns det säkert flera val, framförallt vettiga hybrider.
 
Anledningen är att man har inte så många år kvar att jobba så kanske man inte behöver köpa en till bil tills frugan och jag går i pension och åker kia sportage idag och är nöjd men dom kostar nästan lika som en ny Volvo idag då kanske en diesel håller längre. Frågan är ju bara finns diesel om 5 år eller kostar den 150/L?
 
Bensin/Diesel kommer säkert att finnas på mackarna ett bra tag framöver, däremot kan det ju bli glesare och glesare mellan mackarna, så visst skakar nuvarande systemskifte om just denna beslutsprocess, framförallt som ersättaren till bensin/diesel kanske inte helt är given även om batterilösningen för stunden verkar vara den vinnande hästen.

Vi är iaf nöjda, även om V60 cc är en utpräglad landsvägsmaskin, den har inget i stadstrafik att göra, där är den DYR.
 
Jag tänker så här.

  • Oavsett bensin eller diesel idag så kör ju inte ens taxibilar så långt att man sliter ut dem.
  • Bränslepriset kommer vara tråkigt oavsett vad man väljer, men dieselpriset har ju senaste 12månaderna varit avsevärt högre, så mycket högre att det inte kompenseras av en eventuellt lägre förbrukning.
  • Min magkänsla säger att begagnatpriset på dieslar på sikt kommer vara sämre än på bensin, pga att det finns en osäkerhet kring bränslepriser och skatter. Om jag siktade 5 år framåt skulle jag hellre göra det med en bensinbil än en dieselbil.
  • Diesel kommer alltid att finnas i pumparna, omställningen i transportsektorn kommer ta MYCKET längre tid än så.
  • Jag skulle nog också sikta på en nästan ny bil istället för en ny, om det inte är viktigt att köpa en ny för att den är ny.....det finns alltid ordentliga pengar att spara där även om begagnatpriset är högt nu.
 
Köpte vår V90CC diesel ny med samma funderingar som dig för 6 år sedan och med tanke på färre mil, då 2500 mil/år och idag hälften. Då fick jag kommentarerna felköp och ej säljbar efter 3 år i ett Volvo-forum, hybrid var ett måste.
Efter att ha följt elbilstråden så kommer den nog behållas många år ytterligare, utifrån att tidigare funderat på ett elbilsbyte. Skulle nog kunna rulla den fram till skrot om vi utgår från medellivsläng 17 år, vilket blir 2035 och 24 000 mil.:D Behöver en bra dragbil, hyfsad markfrigång och fyrhjulsdrift.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Bensin/Diesel kommer säkert att finnas på mackarna ett bra tag framöver, däremot kan det ju bli glesare och glesare mellan mackarna, så visst skakar nuvarande systemskifte om just denna beslutsprocess, framförallt som ersättaren till bensin/diesel kanske inte helt är given även om batterilösningen för stunden verkar vara den vinnande hästen.

Vi är iaf nöjda, även om V60 cc är en utpräglad landsvägsmaskin, den har inget i stadstrafik att göra, där är den DYR.
Ja nej kommer rulla mest landsväg.
 
V växelventil skrev:
Ja nej kommer rulla mest landsväg.
Vår rullar 90% landsväg;), så minimal nytta av en hybrid och priset på dessa.
 
Jag skulle inte oroa mig för andrahandsvärdet eller skenande bränslepriser. Däremot gör ju den höga skatten och nuvarande prisskillnaden mellan bensin och diesel att det inte lönar sig att köra dieselbil om man inte kör väldigt långt eller har väldigt specifika krav.
 
A AndersS skrev:
Köpte vår V90CC diesel ny med samma funderingar som dig för 6 år sedan och med tanke på färre mil, då 2500 mil/år och idag hälften. Då fick jag kommentarerna felköp och ej säljbar efter 3 år i ett Volvo-forum, hybrid var ett måste.
Efter att ha följt elbilstråden så kommer den nog behållas många år ytterligare, utifrån att tidigare funderat på ett elbilsbyte. Skulle nog kunna rulla den fram till skrot om vi utgår från medellivsläng 17 år, vilket blir 2035 och 24 000 mil.:D Behöver en bra dragbil, hyfsad markfrigång och fyrhjulsdrift.
Ja har man åkt fyrhjulsdrift på vintern så längtar man inte tillbaka till tvåhjulsdrift direkt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.