Jag vet att frågan har varit i tråd tidigare men ställer ändå frågeställningen i mitt fall

Jag skall köpa ut sambo ur hus, räknar jag rätt?
(vi skall få hjälp via jurist )

Fiktiv försäljning :

Säljs för 5.8m
Mäklare 100k
Ny utbyggnad 200k
Ny summa 5.5m

Lån 3.1 m

Vinst 2,4m gånger skatt = 528 000
Vinst minus skatt = 1 872 000

Summan delas på 2 och hon skall ha 936 000:-

Är det så det bör se ut, ska nått bort / läggas till ?
Ska man räkna med exempelvis dolda fel försäkring / besiktning ?
 
Under förutsättning att du räknat ut vinsten korrekt (vi vet inte ingångsvärdet). Så låter det väl rätt.

Bes/försäkring tror jag inte att man brukar ta upp specifikt, utan man sätter någon form av shablonvärde för försäljningsomkostnader, som inkluderar mäklararvode och en del annat. Just försäljningsomkostnaden vet jag att många har svårt att inse rimligheten i att ha med i beräkningen. Och det finns ju ingen absolut rätt formel för en sådan utköpning.

Vissa vill ju ex. inte att skatten skall räknas av, eftersom de tycker att de kan ta med sig vinsten in i sitt nya boende. Om det är en möjlighet, så blir det inte lika självklart hur man skall räkna. Möjligheten att skjuta upp reavinsten ökar ju personens kontaninsats för nästa boende.

Du skriver "köpa ut", det du troligen vill göra är en bodelning, där du övertar boendet, mot en ersättning. Om du faktiskt köper, så utlöses reavinstskatt, och det blir full lagfartskostnad osv.

Vid vinstuträkningen skall man även ta hänsyn till lagfartskostnader när ni köpte.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag inser just att din beräkning är nog ändå ordentligt felaktig.

Vilken vinst ni har gjort är bara intressant för beräkningen av reavinsten om man vill räkna av skatten.

Det ni skall dela pä är den totala försäljningssumman. Så säljer ni för 5,8 milj. Så borde det bli 5,8 milj - 3,1 milj (lån) - 0,53 milj (skatt) - 100 000 (?) försäljningsomkostnad = 2 070 000. Och dela med 2.
 
  • Gilla
ViktorHg och 4 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Jag vet att frågan har varit i tråd tidigare men ställer ändå frågeställningen i mitt fall

Jag skall köpa ut sambo ur hus, räknar jag rätt?
(vi skall få hjälp via jurist )

Fiktiv försäljning :

Säljs för 5.8m
Mäklare 100k
Ny utbyggnad 200k
Ny summa 5.5m

Lån 3.1 m

Vinst 2,4m gånger skatt = 528 000
Vinst minus skatt = 1 872 000

Summan delas på 2 och hon skall ha 936 000:-

Är det så det bör se ut, ska nått bort / läggas till ?
Ska man räkna med exempelvis dolda fel försäkring / besiktning ?
Har du räknat ut vinsten som skillnaden mellan försäljningspriset och lånesumman? I så fall är det fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Med de siffror som angetts så ser det ut som att vinsten = försäljningspris-mäklararvode-kostnad för utbyggnad-lån.

Lånen har inget med vinsten att göra, utan det är inköpspriset som är intressant.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Med de siffror som angetts så ser det ut som att vinsten = försäljningspris-mäklararvode-kostnad för utbyggnad-lån.

Lånen har inget med vinsten att göra, utan det är inköpspriset som är intressant.
Vi (jag) har byggt det själva så något inköpspris har vi ej.
 
Fastigheten är köpt gissar jag. Den och kostnaden för byggnationen är det som kan dras av i så fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Vi (jag) har byggt det själva så något inköpspris har vi ej.
Men kostnad har du. Tomt plus material för huset (och för hantverkare om du använt det).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men kostnad har du. Tomt plus material för huset (och för hantverkare om du använt det).
Nu blev det snurrigt för mig.
Säg att vi har en byggkostnad med allt på 2m
Hur ska man räkna då?
 
hur mycket ni har i lån spelar ingen roll när du räknar ut vinstskatten, det är vad ni köpte det för som utgör värdet...

står ganska bra här:
 
J Jakerlund skrev:
hur mycket ni har i lån spelar ingen roll när du räknar ut vinstskatten, det är vad ni köpte det för som utgör värdet...

står ganska bra här:
fortfarande så har vi inte köpt det, jag har byggt det.
Men idag har vi lån på 3.1 på huset. Så i min värld borde det som blir kvar vara vinst = det som vinstskatten baseras på
 
Z
D Daniel4s skrev:
fortfarande så har vi inte köpt det, jag har byggt det.
Men idag har vi lån på 3.1 på huset. Så i min värld borde det som blir kvar vara vinst = det som vinstskatten baseras på
Det är ju era kostnader för huset som du skall ta, byddge ni för 2 miljoner så räknar du med 2 miljoner... Om ni sedan lånat mer pengar för att köpa bil eller semester så är det ju ointressant.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Din belåning har inget med vinsten att göra. Vinsten är skillnaden på vad du har betalt och vad du får betalt.

Har du köpt fastigheten som huset står på? Den kan dras av, liksom byggkostnaden. Men hur mycket lån du har påverkar inte vinsten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Nu blev det snurrigt för mig.
Säg att vi har en byggkostnad med allt på 2m
Hur ska man räkna då?
Då har du 2 MSEK som anskaffningspris.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Er jurist kan räkna mer detaljerat, men i grov drag blir det

Försäljningspris 5,8 Mkr
Belopp som avräknas
Lån 3,1 Mkr
Försäljningskostnder 0,1 Mkr
Skatt 0,8 Mkr, möjligen något lägre om avdrag kan göras

Återatår 1,8 Mkr som ska delas lika.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.