Farsan är ju lite som jag så vi körde Colt Single Army med lösplugg på High chaparral, dock den mesiga typen som inte splintrar sig och är dödlig en meter från mynning
 
R roffer skrev:
Hemma på gården var knallpulver en remsa och dessa mycket coolare patroner kallades ollon
Exakt! Det här är knallpulver, i alla fall hemma på min gård!

Tändstickor, gul och röd förpackning, varningsmärken, produktnummer, leksaker, "Pirate", "Wicke Euro", "100".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roffer och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Exakt! Det här är knallpulver, i alla fall hemma på min gård!

[bild]
Vi brukade ta en sten och slå på en hel sån rulle så allt small på en gång.
Det brukade tjuta rätt bra i öronen resten av dagen och en gång fick min kompis splitter i ögat och fick gå runt med ögonlapp i 2 veckor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fanns även som lösa runda små pappersflagor med bara 1 laddning. Då kunde man lägga i en trave på 5 st och få det att smälla värre ;). Om man fyllde en patron till ett salongsgevär och slog med en hammare, så smällde det extra bra :cool:.
 
Korkgevären var iallafall harmlösa:rolleyes:…ända tills en kompis missbedömde avståndet på snöret och sköt korken rakt i ögat på en kille.
(Gick som tur var bra, utan men den gången)
 
R roffer skrev:
Hemma på gården var knallpulver en remsa och dessa mycket coolare patroner kallades ollon
Nja, ollonskotten var väl egentligen de små metallhylsorna som hade formen av ett (ek)ollon:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Ollonskott.JPG

(Sen att ni "hemma på gården" inte hade tillgång till Wikipedia när det begav sig må vara förlåtet) ;)
 
  • Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
Om ni vill veta hur man gör en harmlös pangare av en krutpangare så är det bara köpa snap caps avsedda för att torrskjuta vapnet. Sedan sätter man två eller 3 knallpulver puffar där slagsitftet träffar hylsan. Pangar på rätt bra utan att vara farligt :D

Har man inte tillgång till en krutpangare kan man anväda en licensfri LEP
https://www.versandhaus-schneider.de/product_info.php?products_id=1581

me-324122_lep_revolver_me_single_action_army_55-3.jpg

Var noga med att använda snap caps annars kan man förstöra slagstiftet
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fanns en kille i lumpen som sålde borrade pistoler och en ask ammunition.
Han extraknäckte på "Smålands vilda västern" och där i trakten fanns en som borrade rekvisitapistoler, vad han påstod iallafall.
 
A AndersS skrev:
Fanns en kille i lumpen som sålde borrade pistoler och en ask ammunition.
Han extraknäckte på "Smålands vilda västern" och där i trakten fanns en som borrade rekvisitapistoler, vad han påstod iallafall.
Det är licensfritt sedan många år med svartkrutspangare
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är licensfritt sedan många år med svartkrutspangare
Fel av mig, det var en revolver och den laddades med riktiga helmantlade skott. Så inget som bara "pangade".
 
A AndersS skrev:
Fel av mig, det var en revolver och den laddades med riktiga helmantlade skott. Så inget som bara "pangade".
En svartkrutspangare pangar inte bara. den skjuter en .44 slug :D Väldigt dödligt
Men licensfri :p
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En svartkrutspangare pangar inte bara. den skjuter en .44 slug :D Väldigt dödligt
Men licensfri :p
Och klart olämpligt att gå runt med på allmän plats…
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En svartkrutspangare pangar inte bara. den skjuter en .44 slug :D Väldigt dödligt
Men licensfri :p
Ingen aning om vad det är och en "slug,".
 
A AndersS skrev:
Ingen aning om vad det är och en "slug,".
Omantlad blykula
 
B b8q skrev:
Och klart olämpligt att gå runt med på allmän plats…
Laddar du den med snaps caps är den ofarliga. Man ska dock inte skjuta blanka skott hur som helst. Dessa skjuter träplugg som splittras vid mynningen. Men är dödligt upp till en meter efter mynningen och gör dig garanterat blind om du siktar mot någon ansikte, högst olämpligt.

Men knallpulver på en snap cap pangar bara lite men man får känslan av en riktig revolver. De andra barnen sprang runt med plastiga leksaker stackarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.