D
J jocke31 skrev:
Tycker bara det är märkligt att just Tesla skulle vara så mycket dyrare än alla andra bilar.
Min elbil kostar drygt 750K, har 270 hk och körs 1500 mil/år. Bor i Nacka i villa och priset blir alltså 887 kr/mån för helförsäkring hos Trygg-Hansa.
Många verkar få betala flera tusen för försäkring för en Tesla, förstår inte riktigt varför.
Så har det alltid varit i försäkringsbranschen, jag vet inte exakt varför, vore roligt om någon insatt kunde förklara. Det händer att vissa modeller är helt galet prissatta i perioder, kanske brist på historik och för liten volym som gör att försäkringskollektivet drar öronen åt sig, jag förväntar mig att detta kommer att normaliseras med mer data och större volymer, då blir det mer motiverat för försäkringsbolagen att försöka vinna dessa kunder.

Även mina gamla bilar kan man få fram de tokigaste premierna på, kan bli dubbla priset hos annat stort försäkringsbolag med samma förutsättningar.
 
Försäkringsbolag har en policy att fabrikat och modeller skall bära sina egna kostnader. Råkar man på ett bolag som har många av en modell och många skador. Då blir det hög premie.

Ex så går det knappt att försäkra en BMW hos originalförsäkringar då det har många och dyra skador på just BMW. Blev typ 30% billigare för mig hos Trygghansa. Samma med Mercedes försäkring. Billigare att ta dem hos TH även om jag skulle flytta över alla försäkringar till IF som är återförsäkrare till MB försäkring.
 
R Robert-san01 skrev:
Försäkringsbolag har en policy att fabrikat och modeller skall bära sina egna kostnader. Råkar man på ett bolag som har många av en modell och många skador. Då blir det hög premie.

Ex så går det knappt att försäkra en BMW hos originalförsäkringar då det har många och dyra skador på just BMW. Blev typ 30% billigare för mig hos Trygghansa. Samma med Mercedes försäkring. Billigare att ta dem hos TH även om jag skulle flytta över alla försäkringar till IF som är återförsäkrare till MB försäkring.
R Robert-san01 skrev:
Försäkringsbolag har en policy att fabrikat och modeller skall bära sina egna kostnader. Råkar man på ett bolag som har många av en modell och många skador. Då blir det hög premie.

Ex så går det knappt att försäkra en BMW hos originalförsäkringar då det har många och dyra skador på just BMW. Blev typ 30% billigare för mig hos Trygghansa. Samma med Mercedes försäkring. Billigare att ta dem hos TH även om jag skulle flytta över alla försäkringar till IF som är återförsäkrare till MB försäkring.
Visst. Men då blir ju följdfrågan:
Kör BMW-/Mercedes- och Teslaägare verkligen så mycket sämre än de som har andra märken?
Eller är de bilarna så mycket sämre byggda?

Och den stora skillnaden mellan olika bolag är nästan ännu konstigare:
Kör MB-ägare som har TH som försäkringsbolag verkligen så mycket bättre än de som har If som bolag?

Eller som skräckexemplet som nämndes ovan med en kostnad på 6600 kr/mån för en Tesla:
Betyder det alltså att min bil är 7,44 gånger mer välbyggd än en Tesla eller att jag kör 7,44 gånger bättre?

Så många frågor…
:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Ang. att räkna hem en elbil som diskuterats flitigt här så kan jag ge ett exempel;
Jag har en Mini Cooper SE som bilkontobil/personalbil via jobbet. Upplägget med personalbil är ju inte helt enkelt men grundidén är att företaget står för inköp av bilen via Autoplan(eller annan firma) och personalen betalar via bruttolöneavdrag. För företaget ska upplägget vara helt kostnadsneutralt.

För mig landade bruttolöneavdraget inkl. förmånsbeskattning på ganska exakt 4000kr i månaden. I detta täcks allt (däck, service, tvätt m.m.) förutom bränsle. För mig med fastprisavtal på elen hemma så har elkostnaden landat på ungefär 600kr i månaden då jag kör ca. 150mil varje månad.

Så totalt 4600kr/månaden för en ny, förvisso liten, elbil.

På detta så kommer jag troligtvis göra en skaplig "vinst" på bilen då restvärdet verkar bli betydligt högre än det beräknade. Eftersom upplägget ska vara kostnadsneutralt så tillfaller ev. vinst vid försäljning mig själv ( och skulle det bli en förlust skulle jag få stå för den med).

Räknar man av vinsten på bilen så landar månadskostnaden på ca. 3200-3300kr.

Vet inte vilken ny ICE-bil man drar runt för de pengarna med bränsle inkl.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Visst. Men då blir ju följdfrågan:
Kör BMW-/Mercedes- och Teslaägare verkligen så mycket sämre än de som har andra märken?
Eller är de bilarna så mycket sämre byggda?

Och den stora skillnaden mellan olika bolag är nästan ännu konstigare:
Kör MB-ägare som har TH som försäkringsbolag verkligen så mycket bättre än de som har If som bolag?

Eller som skräckexemplet som nämndes ovan med en kostnad på 6600 kr/mån för en Tesla:
Betyder det alltså att min bil är 7,44 gånger mer välbyggd än en Tesla eller att jag kör 7,44 gånger bättre?

Så många frågor…
:cool:
BMW har många modeller med mycket stöld eller andra dyra skador. Ex X5/X6 har massor av stulna bilar och 3,5 osv massor av stulna rattar och displayer.

Troligen samma med MB och ex Porsche. Många väljer det bolag som man fick provapå försäkring med och under prov-tiden händer det säkert endel också.

Så det är inte att de har bättre förare, utan det är troligen mer beroende på mängden försäkrade resp har.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ang. att räkna hem en elbil som diskuterats flitigt här så kan jag ge ett exempel;
Jag har en Mini Cooper SE som bilkontobil/personalbil via jobbet. Upplägget med personalbil är ju inte helt enkelt men grundidén är att företaget står för inköp av bilen via Autoplan(eller annan firma) och personalen betalar via bruttolöneavdrag. För företaget ska upplägget vara helt kostnadsneutralt.

För mig landade bruttolöneavdraget inkl. förmånsbeskattning på ganska exakt 4000kr i månaden. I detta täcks allt (däck, service, tvätt m.m.) förutom bränsle. För mig med fastprisavtal på elen hemma så har elkostnaden landat på ungefär 600kr i månaden då jag kör ca. 150mil varje månad.

Så totalt 4600kr/månaden för en ny, förvisso liten, elbil.

På detta så kommer jag troligtvis göra en skaplig "vinst" på bilen då restvärdet verkar bli betydligt högre än det beräknade. Eftersom upplägget ska vara kostnadsneutralt så tillfaller ev. vinst vid försäljning mig själv ( och skulle det bli en förlust skulle jag få stå för den med).

Räknar man av vinsten på bilen så landar månadskostnaden på ca. 3200-3300kr.

Vet inte vilken ny ICE-bil man drar runt för de pengarna med bränsle inkl.
Men så kan effekten bli med en löne/anställningsförmån utifrån gällande skatteregler.
Ungefär som när jag hade förmånsbil inkl. allt, även bränsle, och fria mil på den tiden.;)
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men så kan effekten bli med en löne/anställningsförmån utifrån gällande skatteregler.
Ungefär som när jag hade förmånsbil inkl. allt, även bränsle, och fria mil på den tiden.;)
Jovisst är/har det varit förmånligt med bilkontobil. Men till skillnad från traditionell förmånsbil så står ju inte företaget för några egentliga kostnader. T.ex. värdeminskningen betalas av mig. Så det är inte riktigt jämförbart.

Det är mer likt traditionellt ägande än en "tjänstebil".
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst är/har det varit förmånligt med bilkontobil. Men till skillnad från traditionell förmånsbil så står ju inte företaget för några egentliga kostnader. T.ex. värdeminskningen betalas av mig. Så det är inte riktigt jämförbart.

Det är mer likt traditionellt ägande än en "tjänstebil".
Hum, om företaget köper in en bil och du påverkas av bruttolöneavdrag så är det en löne/anställningsförmån, men kanske inte lika förmånlig som en traditionell förmånsbil eller tjänstebil.
Ev. också pensionsbelopp kan påverkas beroende av vilken lön du har.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Hum, om företaget köper in en bil och du påverkas av bruttolöneavdrag så är det en löne/anställningsförmån, men kanske inte lika förmånlig som en traditionell förmånsbil eller tjänstebil.
Ev. också pensionsbelopp kan påverkas beroende av vilken lön du har.
Nej det förmånsbeskattas naturligtvis, men hela finanseringskostnaden ( värdeminskning, ränta på lån, försäkring, skatt ) betalas via löneavdrag. Till skillnad från tjänstebil där företaget står för detta.

Den stora vinsten är dock elbilens starka andrahandsvärde. Det skiljer ju inte på om jag köper den själv eller bilkontoupplägget. Om inget förändras till jag ska lämna tillbaka den för försäljning blir värdeminskningen runt 80tsek på 3 år. Vilken ny ICE bil har så låg värdeminskning?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
M
S Styrman_jansson skrev:
Ang. att räkna hem en elbil som diskuterats flitigt här så kan jag ge ett exempel;
Jag har en Mini Cooper SE som bilkontobil/personalbil via jobbet. Upplägget med personalbil är ju inte helt enkelt men grundidén är att företaget står för inköp av bilen via Autoplan(eller annan firma) och personalen betalar via bruttolöneavdrag. För företaget ska upplägget vara helt kostnadsneutralt.

För mig landade bruttolöneavdraget inkl. förmånsbeskattning på ganska exakt 4000kr i månaden. I detta täcks allt (däck, service, tvätt m.m.) förutom bränsle. För mig med fastprisavtal på elen hemma så har elkostnaden landat på ungefär 600kr i månaden då jag kör ca. 150mil varje månad.

Så totalt 4600kr/månaden för en ny, förvisso liten, elbil.

På detta så kommer jag troligtvis göra en skaplig "vinst" på bilen då restvärdet verkar bli betydligt högre än det beräknade. Eftersom upplägget ska vara kostnadsneutralt så tillfaller ev. vinst vid försäljning mig själv ( och skulle det bli en förlust skulle jag få stå för den med).

Räknar man av vinsten på bilen så landar månadskostnaden på ca. 3200-3300kr.

Vet inte vilken ny ICE-bil man drar runt för de pengarna med bränsle inkl.
Din frågeställning är precis lika irrelevant som när jag hade fri firmabil och skattefri reseersättning för "dagliga resor med egen bil". Förmånsbilar, leasingavtal är således helt meningslöst att diskutera. Det är vad bilarna kostar privat, allt annat är ointressant.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Många verkar få betala flera tusen för försäkring för en Tesla, förstår inte riktigt varför.
Nån lade upp en film tidigare på en Tesla där nippeln till batteriets kylvattenanslutning hade skadats. Vill minnas att enligt Tesla skulle hela batteriet bytas till en kostnad av 16,000 usd. Bygger man bilar där man måste byta stora dyrbara komponenter istället för att laga dom så blir prissättningen därefter.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Förmånsbilar, leasingavtal är således helt meningslöst att diskutera. Det är vad bilarna kostar privat, allt annat är ointressant.
Bara för att det inte stödjer den tes du driver?
 
  • Arg
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Din frågeställning är precis lika irrelevant som när jag hade fri firmabil och skattefri reseersättning för "dagliga resor med egen bil". Förmånsbilar, leasingavtal är således helt meningslöst att diskutera. Det är vad bilarna kostar privat, allt annat är ointressant.
Du missar helt poängen. Man bär ALLA kostnader för en bilkontobil själv och man står också för risken/möjligheten för andrahandsvärdet. D.v.s. det är mycket mer likt eget ägande än både leasing och traditionell tjänstebil.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
G
S Styrman_jansson skrev:
Du missar helt poängen. Man bär ALLA kostnader för en bilkontobil själv och man står också för risken/möjligheten för andrahandsvärdet. D.v.s. det är mycket mer likt eget ägande än både leasing och traditionell tjänstebil.
Men om du tjänar på att värdeminskning blir mindre än beräknat läggs väl den eventuella vinsten också på toppen av lönen och skattas för?
Sen är det de där med momsen, om man som privatperson ska låna hela bilens kostnad ink moms med att tex utöka lån på bostadsmarknaden så blir ju räntans kostnad högre än om bilen finansieras via arbetsgivare/finansbolag då de inte behöver ränta momsen.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Men om du tjänar på att värdeminskning blir mindre än beräknat läggs väl den eventuella vinsten också på toppen av lönen och skattas för?
Sen är det de där med momsen, om man som privatperson ska låna hela bilens kostnad ink moms med att tex utöka lån på bostadsmarknaden så blir ju räntans kostnad högre än om bilen finansieras via arbetsgivare/finansbolag då de inte behöver ränta momsen.
Ja om man väljer att ta ut vinsten så får man också skatta för den. Andra alternativet är att låta den vara kvar på bilkontot och sedan använda den för att delfinansiera ytterligare än bil. Ungeför som att byta in en privat bil för att delfinansiera en nyare.

Och ja, det finns vissa ekonomiska fördelar med upplägget. Men på det hela är det mer likt traditionellt ägande än traditionell tjänstebil.

Och även om vi bortser från att ev. kunna tillgodose sig en ”vinst” på högt andrahandsvärde är 4600:- i månaden ingen hög kostnad för att dra runt en flång ny bil i tre år.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.