GoC GoC skrev:
Varför skulle ni bli det. Du skrev ju tidigare ”Kontrollerat inspektionsluckor osv utan att hitta antydan till fukt samt samt frågat säljaren rakt ut varför toalett på plan 3 är avstängd och fått lugnande besked om detta”
Om nu avloppsröret inte läcker efter en reparation, varför skulle ni då bli sjuka ? Lär ju varesig bli svartmögel eller annat mögel om inte avloppsröret läcker då ni använder toan på tredje våningen. så vad är det som skall bli ”godkänt”. De gamla badrummen lär oavsett inte ha tätskikt som motsvarar dagens krav.

Nej vi hitta inte fukt i det som kunde ses från inspektionsluckan på bottenplan. Hur det ser ut på mellanplan bland reglar,isolering,golvspån osv har vi ju ingen aning om innan vi öppnat upp slitsen på den våningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
bra att du insett att du har fel iaf

Du är ju totalt dum i huvudet. Jag är villig att betala dig för att du skall visa att du har rätt och få mitt problem ur världen för 30K.

Har du gjort det menar du?
 
  • Gilla
AG A och 5 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Nej vi hitta inte fukt i det som kunde ses från inspektionsluckan på bottenplan. Hur det ser ut på mellanplan bland reglar,isolering,golvspån osv har vi ju ingen aning om innan vi öppnat upp slitsen på den våningen.
Då toan på tredje våningen inte använts pga säljarens vetskap om det trasiga avloppet så lär är väl sannolikheten ganska låg att ni hittar något. Vattnet som eventuellt läckt ut tar oavsett enklaste vägen och det är väl samma väg som du upptäckt, dvs längs avloppsröret och hamnar i källaren.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
P Peter Petterson skrev:
Du är ju totalt dum i huvudet. Jag är villig att betala dig för att du skall visa att du har rätt och få mitt problem ur världen för 30K.

Har du gjort det menar du?
Aunty är inne i var och varannan tråd på forumet och härjar, gör dig själv en tjänst och sätt upp hen på ignorera listan så ser du bara citaten sen :)
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 27 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
haha, så du menar att en murare inte klarar det på 2 hela dagar?

inte ta upp en kvadratmeter tegel och sedan sätta igen det på 16 timmar?
Vet du hur det ser ut? Vet du om det är tegel över området också? Är det tegel över måste man oftast börja uppifrån och plocka bort sten för sten utan att förstöra dem för de skall ju tillbaka igen. Bruket skall blandas så det ser ut som det som sitter dör redan. TS har noggrant beskrivit att utsidan inte får ändra utseende alltså måste de lägga extra tid på färgmatchning. Jag vet inte hur lång tid detta kan ta men jag vet hur kort tid det inte kan ta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Köpt nytt hus,
Sekelskiftsvilla med 3 inredda plan + källare.
Besiktningsprotokoll anmärkning spolning på översta våningen ur funktion.

Frågar säljarna vid 2 olika tillfällen om vad felet är och varför toaletten på översta plan är avstängd, Får svaret att toalettstolen står o rinner och att spolknappen krånglar. Dom har stängt av den toaletten därav. Finns 3 vittnen som är redo på att vittna under ed på säljarens lugnande förklaring.

Spolade i handfatet som finns på översta planet och godtog/trodde på säljarna vad denna sa om toalettstolen.

Vi får tillträde anlitar rörmokare för att byta toastolen, Detta görs och allt är frid o fröjd tills vi kommer ner i källaren och upptäcker en stor pöl med vatten vid huvudstammen.

efter 20 timmars felsökning där vi brutit upp golvet på översta våningen samt slitsen på nedersta våningen konstaterar vi att vid renovering av mellanvåningens toa/dusch utrymme har man misslyckats med att koppla avloppet korrekt och att det är förskjutet vilket gör att vattnet man spolar från översta våningen rinner utanför rören, Det krävdes att man gick med kamera i stammen vid den borttagna toalettstolen och kontrollerade alla skarvar extremt noga o länge för att hitta bekymmret.

Är det värt att bråka om detta och dra det vidare då säljaren inte vill ta något ansvar utan hänvisar till sin dolda fel försäkring.eller är det bara att bita i det sura och riva toaletten/duschen för egna medel o ta det som läropeng att aldrig lita på någon oavsett vad?
Eftersom säljaren har en "doldafelförsäkring" går säljaren fri och det blir en uppgörelse mellan er och försäkringsbolaget.
Förvänta er inte att möjligheterna till ersättning är goda. Upplägget med "doldafelförsäkring" gynnar enbart säljaren som har köpt en stötdämpare genom försäkringsbolaget.
Uppenbart byggfusk där information undanhållits kan gynna er men är svårt att bevisa.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läs Jordabalken. Man måste inte undersöka någonting alls. De fel som klassas som "dolda" är det man inte kunnat förvänta sig vid en undersökning utifrån fastighetens skick mm. Att avloppet är felmonterat är inget man ska förvänta sig.
Fast jag skulle nog säga att när man ser de många bilderna (post #37) på övriga delar av huset så skulle man kunna förvänta sig både det ena ch det andra. Kolla fasaden - helt vattensjuk. Entre' taket verkar ha fallit ner. De flesta fönsterkarmar verkar ruttna. Svart mögel/ruttet bjälklag. Den här fastigheten har inte underhållits på ett bra sätt och man skulle kunna misstänka att det finns mer än bara yt-problem.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Du får svar på dina frågor, Sedan ställer du dom om och om igen 10 gånger. Du verkar ha stora problem med lässförståelse? Samt påstår du saker hej vilt utan att ha en endaste aning om vad pratar om. Kan du inte bara lägga ner så som jag bad dig förut och hitta annan tråd att förpesta. Som du kanske märker är det bra många fler som är trötta på ditt sätt än bara jag. Du verkar förpesta forumet i precis varenda tråd du ger dig in i.
Jag vet mycket väl att det är frustrerande när ett troll kapar ens tråd, men bästa sättet brukar vara att ignorera dem.

Mata inte trollen.

/ Hälsningar Fredrik
 
  • Gilla
linneac och 10 till
  • Laddar…
Nissens
R Riverground skrev:
Hade han spolat i toaletten så hade han sannolikt inte upptäckt problemet oavsett, det hade vad det låter som krävts en kamera genom avloppet då vattenpölen förmodligen inte uppstod direkt. Däremot hade det varit betydligt bättre att ha skriftligt från säljaren.
Ändå var det så köparen upptäckte felet…
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Vad är denna alternativa lösning menar du?
Den alternativa lösningen som fixar det här problemet för 30tkr är relining. Du hade hört av dig till 2st firmor som inte trodde att det skull gå att relina. Jag skulle kollat med fler, kanske finns det någon som är villig att försöka.

Ett annat alternativ kanske skulle vara att åtgärda röret från våning 3 eller våning 1? Att göra om toaletten är ju billigt jämfört med duschrummet.
 
Nissens Nissens skrev:
Ändå var det så köparen upptäckte felet…

Japp efter att ha spolat i den 2-3 gånger så fick vi vatten i källaren, Hur många gånger är rimligt att spola vid en vanlig undersökning av huset vid besiktning?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P Peter Petterson skrev:
Japp efter att ha spolat i den 2-3 gånger så fick vi vatten i källaren, Hur många gånger är rimligt att spola vid en vanlig undersökning av huset vid besiktning?
Nej, krävs det flera spolningar så kan man nog inte säga att det är lätt att upptäcka, det håller jag med dig om.
Kan man visa att det är felbyggt från början så borde det gå att bygga ett case.

Frågan är ju hur stor skadan är också, hur mycket det kostar att åtgärda. Jag såg nyss filmen, och det såg ju inte bra ut. Sitter skarven svåråtkomligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Fast jag skulle nog säga att när man ser de många bilderna (post #37) på övriga delar av huset så skulle man kunna förvänta sig både det ena ch det andra. Kolla fasaden - helt vattensjuk. Entre' taket verkar ha fallit ner. De flesta fönsterkarmar verkar ruttna. Svart mögel/ruttet bjälklag. Den här fastigheten har inte underhållits på ett bra sätt och man skulle kunna misstänka att det finns mer än bara yt-problem.
Ja i dom bilderna jag delade av mig så är det dom större bekymmren vi hittat med huset med. Fasaden på utbyggnaden/entrén og väldig med stryk vid skyfallet vi hade tack vare totalt felaktig avvattning, Fasad kontrollerad och är torr,Plåtslagare kontaktad som kommer och löser problemet med avvattningen inget dolt fel utan något vi hade kunnat upptäcka innan.

Det du kallar entré tak är igentligen en gammal entré där man byggt en inglasade altan med balkong över, Det ruttna är i framkant på det gamla falsade taket och har vart inbyggt i en låda. När målaren skulle måla inglasningen invändigt upptäckte han det var mjukt i framkant, Jag rev upp för att konstatera vad som var fel och såg då allt regnvatten inte hamna i rännan som finns inne i inglasningen utan en del av det kröp efter plåten och sögs upp av råsponten i framkant samt i bjälklaget längst fram svårt att upptäcka vid en regelrätt undersökning av fastigheten men inget att bråka om lixom bara o fixa. Detta är antagligen ett dolt fel som inte hade kunnat upptäckas utan att riva i fasaden men är inte heller något att bråka om utan bara att gilla läget o fixa,

Angående fönster så är inget av dom ruttna dock har vi valt att byta alla fönster,altandörrar på fastigheten efter tillträde då vi ändå haft planer på att renovera/måla dom och det inte skiljde mer än 100K att byta allt till nytt mot att renovera så valde vi nytt.

Köket skulle vi från början bara måla om luckorna på och byta vitvaror i, Slutade med helt nytt kök istället och ombyggnation.

innerdörrar skulle målas om men efter att ha sett hur illa dom kapats i underkant och hur dåligt dom var inpassade mot dom gamla golven så beställdes även nya innerdörrar till hela huset.

Golven skulle slipas och sedan behandlas, Men priset för att göra detta och lägga in helt nya golv var ungefär det samma samt att tidigare listning var väldigt tråkig på flertalet ställen tog vi beslut att lista av och lägga nya golv i hela huset istället och sedan sätta nya socklar.


Elen är en historia för sig och där åkte vi på kostnader vi inte räknat med, Det slutar iallfall med att vi fått dra om stora delar av elen i hela huset för att det skall uppfylla dagens standard. Samma här det hade kunnat upptäckas vid undersökningen av huset och är inget dolt fel. Bara o fixa o se glad ut.

Som du kanske kan läsa dig till bråkar jag inte i första taget, Har inga problem med att det blir dyrare än tänkt och är inte ute efter att någon annan skall betala för min lyxrenovering eller förbättringar av fastigheten.

Men när någon ljuger mig rakt upp o ner i ansiktet känns det inte alls kul.
 
  • Gilla
linneac och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, krävs det flera spolningar så kan man nog inte säga att det är lätt att upptäcka, det håller jag med dig om.
Kan man visa att det är felbyggt från början så borde det gå att bygga ett case.

Frågan är ju hur stor skadan är också, hur mycket det kostar att åtgärda. Jag såg nyss filmen, och det såg ju inte bra ut. Sitter skarven svåråtkomligt?
Uppifrån går det inte att komma åt då röret från toalettsolen sticker 1 meter åt sidan i bjälklaget innan det går ner i huvudstammen,

Underifrån så är det anslutningar från duschen,Handfatet samt toalettstolen in i huvudstammens som blir problem att koppla på då dessa ligger under problem underifrån sett.
 
  • Gilla
  • Wow
linneac och 3 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Hej renoverat 2006.
Dom har bott där i närmare 20 år.

Befintlig toalettstol var det inget fel på när vi kontrollerade den efter att byte till ny inte löste det problem som dom sa fanns med toaletten på översta plan.

Säljarna har vetat om problemet och löst det med att inte använda vatten/avlopp på översta plan.

Har du bevis att säljaren inte betalat till hantverkaren och att det berodde på detta fel?
Oh du kontaktat just den hantverkaren eller är det hörsägen?
Om våra hantverkare hade gjort ett sådant fel dvs inte kopplat ihop rör, hae de fått gjort om allt till sin egna kostnad. Hade aldrig accepterat att låta det vara okopplade rör mot att slippa betala.
Vi har fårr reducering på fakturor från hantverkare men de har också fårr gjort om uppenbara fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.