A
P Peter Petterson skrev:
Vad är denna alternativa lösning menar du?

Att bila upp den 100 åriga tegelväggen från utsidan, åtgärda problemet och sedan tegla om och återställa det man varit tvungen att bila upp. Och allt detta för 20-30 tusen.

Jag trodde innan att du var en idiot, Nu vet jag det.

Får man ens ställning byggd och hussidan täckt för 20K?
hyra en ställning ställning i kostar inte många kronor, materialet är mer eller mindre obefintligt men säg 10 000 så överdriver vi.
då är 20 000 över för timmar alltså en veckas jobb för en gubbe, det tar det aldrig.

ta upp en en ytterst liten del av en tegelvägg säg en kvadratmeter går ju otroligt fort sedan sparar man klart det teglet och murar igen med.
att laga själva röret handlar ju om någon timmes jobb det är snarare ställtider som kostar där.

varför skulle det inte kosta 30 000kr låter snarareför mycket.

att du seriöst tror att en lösning på 500 tusen kommer gå igenom är det idiotiska i sammanhanget.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men sätta på toaletten behöver man ju inte göra TS kunde ju bara hälla lite vatten från handfatet ner i toaletten och kollat
Du din jäkla pajas! Om nu säljaren hindrat TS från att provspola toaletten på normalt sätt. Tror du då verkligen på allvar att säljaren skulle ha gått med på att låta TS hälla vatten från handfatet i toaletten? Vidare undrar jag om du ständigt bär med dig en stor bunke, som går att fylla med vatten från handfat?
 
  • Gilla
Installation och 6 till
  • Laddar…
A
A AG A skrev:
Du din jäkla pajas! Om nu säljaren hindrat TS från att provspola toaletten på normalt sätt. Tror du då verkligen på allvar att säljaren skulle ha gått med på att låta TS hälla vatten från handfatet i toaletten? Vidare undrar jag om du ständigt bär med dig en stor bunke, som går att fylla med vatten från handfat?
TS har redan visat att hen gjort fel och frågan är avgjort.

man kan åtgärda felet utifrån enkelt men TS vill få igneom sin renovering som dolt fel, det tycker jag är skamligt om något.

om de nu var fel varför inte bara åtgärda det enklast möjligt?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Vad är denna alternativa lösning menar du?
Kanske en dum fråga, men vad skulle en VVS:are säga om man ville dra ett nytt avlopp från toarummet och ansluta på annan plats?

Att det är omöjligt utan att riva badrummet på våningen under?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är väl bara att ta hål i slitsen, sätta på en skjutmuff på avloppsröret och foga samman dom. Montera en inspektionslucka över hålet i slitsen.
Blir en höna av en fjäder. Vad spelar det för roll om man tar ett hål i tätskiktet 1 m över golvet. Så klart om slitsen är inne i duschen. I övrigt lär det väl inte spela någon roll ?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
A
GoC GoC skrev:
Är väl bara att ta hål i slitsen, sätta på en skjutmuff på avloppsröret och foga samman dom. Montera en inspektionslucka över hålet i slitsen.
Blir en höna av en fjäder. Vad spelar det för roll om man tar ett hål i tätskiktet 1 m över golvet. Så klart om slitsen är inne i duschen. I övrigt lär det väl inte spela någon roll ?
också ett mycket bra alternativ.

känns som TS överdriver något enormt här.
att kostnaden för att åtgärda detta skulle ligga på en halv miljon är ju bara löjligt när vi pratar långt under 10 000 för din lösning och under 30 tusen för att åtgärda från utsidan.

inte så att TS kan välja att riva hela huset pga av ett rör och sen kräva det av säljaren.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Det enda dom låtit bli att använda är toalett + handfat på våning 3 då det är det som blivit påverkat av att avloppet glidit isär. Det renoverade badrummet har dom kunnat använda då rören som glidit isär är ca 1 meter upp från golvet på våning 2
Nu är jag med. Jag tänkte att det var för dumt för att vara sant, men ovan kan en förstå.

Jag tror du kan ha ett case, skull kontaktat en lämplig jurist för konsultation. Pengar kan flöda både in och ur plånkan vid såna här tillfällen så var klok!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Aunty skrev:
TS har redan visat att hen gjort fel och frågan är avgjort.

man kan åtgärda felet utifrån enkelt men TS vill få igneom sin renovering som dolt fel, det tycker jag är skamligt om något.

om de nu var fel varför inte bara åtgärda det enklast möjligt?
skicka gärna över dom hantverkare som gör jobbet för 30K och återställer fasaden samt tar rätt på mögel/fukt och skadat material i slitsen.

du får 30K till av mig som bonus och tack för att du löst biffen.
 
  • Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
TS har redan visat att hen gjort fel och frågan är avgjort.

man kan åtgärda felet utifrån enkelt men TS vill få igneom sin renovering som dolt fel, det tycker jag är skamligt om något.

om de nu var fel varför inte bara åtgärda det enklast möjligt?

Du far med osanning, jag har sagt vad felet kostar att åtgärda. Samt att jag skrivit att det inte har med frågan att göra utan vad huset hade varit värt för oss med vetskap om att vi inte har en fungerande toalett på plan 3. Där har jag nämnt en summa om 150-200K vilket är summan om jag driver ärendet vidare jag skulle velat få återbetald av köpeskillingen på x antal miljoner.
 
  • Gilla
MangeH och 5 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
också ett mycket bra alternativ.

känns som TS överdriver något enormt här.
att kostnaden för att åtgärda detta skulle ligga på en halv miljon är ju bara löjligt när vi pratar långt under 10 000 för din lösning och under 30 tusen för att åtgärda från utsidan.

inte så att TS kan välja att riva hela huset pga av ett rör och sen kräva det av säljaren.
Ja beträffande kostnaden för att fixa ett ganska enkelt problem så är det mer av att göra en hel dront av en fjäder. Sedan att säljaren ljugit för TS är en annan sak. Även att säljaren inte fixat detta ganska lättfixade problem
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Du far med osanning, jag har sagt vad felet kostar att åtgärda. Samt att jag skrivit att det inte har med frågan att göra utan vad huset hade varit värt för oss med vetskap om att vi inte har en fungerande toalett på plan 3. Där har jag nämnt en summa om 150-200K vilket är summan om jag driver ärendet vidare jag skulle velat få återbetald av köpeskillingen på x antal miljoner.
men du svarar ju inte varför åtgärdar du inte på enklast möjliga sätt med en att ta upp slitsen inne i badrummet så länge det inte är i duschen annars bara ta via ytterväggen.

hade ju kostat max 30 000kr, du kan ju aldrig kräva mer än så?
kostar ju omöjligt 200 tusen att ta upp ett hål i en yttervägg och laga ett rör, eller hur?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Eftersom säljaren hindra en tilltänkt köpare att undersöka, i detta fallet en toalettstol. Då bör man som köpare dra öronen åt sig.
Jo, men säljaren gav en trovärdig förklaring.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja beträffande kostnaden för att fixa ett ganska enkelt problem så är det mer av att göra en hel dront av en fjäder. Sedan att säljaren ljugit för TS är en annan sak. Även att säljaren inte fixat detta ganska lättfixade problem

Kan inte du komma o fixa detta enkla problem åt mig? Du får 50K för besväret om allt lirar är godkänt, jag slipper massa processer får en fungerande toa/handfat som tänkt och du gör dig en hacka på något så simpelt som detta?
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men du svarar ju inte varför åtgärdar du inte på enklast möjliga sätt med en att ta upp slitsen inne i badrummet så länge det inte är i duschen annars bara ta via ytterväggen.

hade ju kostat max 30 000kr, du kan ju aldrig kräva mer än så?
kostar ju omöjligt 200 tusen att ta upp ett hål i en yttervägg och laga ett rör, eller hur?

Jag har ju svarat dig, skicka över dom hantverkare som gör jobbet för 30 000 sek så får du 30 000 sek i bonus och som tack för hjälpen efter besiktning och godkänt resultat.

jag har absolut inga problem med det. Men du tar inte erbjudandet utan fortsätter bara med ditt ordbajseri och irritera med orelevant skitsnack
 
  • Gilla
linneac och 12 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Kan inte du komma o fixa detta enkla problem åt mig? Du får 50K för besväret om allt lirar är godkänt, jag slipper massa processer får en fungerande toa/handfat som tänkt och du gör dig en hacka på något så simpelt som detta?
Bry dig inte om besserwissarna de vill bara få igång subdebatter som drar tråden åt fel håll.
 
  • Gilla
MangeH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.