J Jaggatagga skrev:
Vad står det i manualen? Testa följ den exakt. Jag har en pelletskamin som sotade utav bara tusan, tills jag läste manualen där det stod att spjället i luckan skulle vara utdraget "1 cm" under eldning.
det står ju tyvärr inget om rökgasspjället i manualen. Men sk testa ha det stängt.
 
Tog några bilder på hur min aquaflam 17 kW ser ut invändigt innan och efter rengöring.
Högre upp i eldstaden är det enbart sot som är väldigt enkel att skrapa bort med tex en spackel som jag brukar använda. Även tuberna som går över elden är enkla att rengöra och blir som ”nya” efteråt. Men nertill i eldstaden på väggarna blänker det av tjära som ni ser. Där går även vatten längs väggarna så beror tjäran på för låg temperatur eller? Ser trist ut. Pratade med en kille som eldat mycket och sa att det kan se ut så även i riktiga vedpannor. Men det rensar sig själv när det blir tillräckligt varmt. För då smälter tjäran och rinner ner. Stämmer det? Öppen, tom, eldstad med asklåda, inomhus, dagsljus, skuggor på vägg, spegelbild i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen asklåda i kamin, aska, skorstenjärn, sotig inre, använd eldstad, rengöringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen spis med aska, sot och brända rester. Uppenbar användning och behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen, använt kamin med aska, modernt rum, reflektion av inslag i fönster, vit vägg, trädgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotigt, smutsigt utrymme under fordon med synliga konstruktionselement och genomrostade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd spis med stängd glasdörr, handtag, aska inuti, vit vägg, grått golv, ventiler, skylt "AQUAFLAM".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.