D Dallastower skrev:
Otovo
Ok. Ta kontakt med de och se vad de initialt säger.

Har du någon bild på växelriktaren och dess anslutningar ?
 
Så här ser det ut
 
  • Solenergi-inverter av märket Growatt monterad på vägg med anslutna kablar och varningsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dallastower skrev:
Så här ser det ut
Du har växelriktaren på utsidan ser det ut som. Åt vilket väderstreck på huset sitter den ?
 
M mortimer skrev:
Du har växelriktaren på utsidan ser det ut som. Åt vilket väderstreck på huset sitter den ?
Precis, den sitter på utsidan, mot nordväst
 
D Dallastower skrev:
Precis, den sitter på utsidan, mot nordväst
Jag tänker att den kanske blir överhettad på den sidan på eftermiddagen när solen står på mot MPPT1(de 11st panelerna som är riktade mot Sydväst) som får växelriktaren att sänka effekten för att kompensera för hög temp. Kan du mäta tempen där de tillfällen som du får dipparna och ev. även se något i portalen för din anläggnging ?
 
Det finns en export i portalen som innehåller nästan 100 datapunkter, bland annat lite olika tempraturer.
INV_Temp(℃)
AM_Temp(℃)
BOOST_Temp(℃)
OUT_Temp(℃)
STM32_Temp(℃)

Detta är en som heter INV_Temp(℃) som jag antar är växelriktarens temperatur i en graf (data från gårdagen).
Linjediagram visar en trend över tid, med en topp och sedan nedgång. Dataetiketter på x-axeln indikerar datum och tidpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dallastower skrev:
Det finns en export i portalen som innehåller nästan 100 datapunkter, bland annat lite olika tempraturer.
INV_Temp(℃)
AM_Temp(℃)
BOOST_Temp(℃)
OUT_Temp(℃)
STM32_Temp(℃)

Detta är en som heter INV_Temp(℃) som jag antar är växelriktarens temperatur i en graf (data från gårdagen).
[bild]
Det går inte klicka på den för att förstora den ?
 
Testa om du kan klicka upp den nu
 
  • Linjediagram med volatil data, toppar och dalar, antagligen ekonomisk eller statistisk trendanalys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går klicka upp den nu men värde på axlarna har försvunnit
 
Tittade lite mer noggrant nu. Värde på axlarna finns där men blir väldigt smått.
Går dock konstatera att interna tempen i VR toppar på 35grader vilket bör vara ok (får kollas mot datablad). Dock en temphöjning vid den topp/dipp vid det klockslaget som frågeställningen/problemet gäller. En panel på sydväst taket som spökar med dålig MC4 kontakt/bypassdiod eller dyl kanske.

Du får nog allt ta kontakt med lev. och se vad de har för förklaring.
 
M mortimer skrev:
Tittade lite mer noggrant nu. Värde på axlarna finns där men blir väldigt smått.
Går dock konstatera att interna tempen i VR toppar på 35grader vilket bör vara ok (får kollas mot datablad). Dock en temphöjning vid den topp/dipp vid det klockslaget som frågeställningen/problemet gäller. En panel på sydväst taket som spökar med dålig MC4 kontakt/bypassdiod eller dyl kanske.

Du får nog allt ta kontakt med lev. och se vad de har för förklaring.
Tolkar detta som att arbetstempraturen är upp till +60 grader, så väl inom det spannet.
Har mailat leverantören, får se vad som kommer fram där.
Tabell med tekniska specifikationer: dimensioner, vikt, temperaturområde för olika enheter eller produkter.
 
D Dallastower skrev:
Tolkar detta som att arbetstempraturen är upp till +60 grader, så väl inom det spannet.
Har mailat leverantören, får se vad som kommer fram där.
[bild]
Får du något svar av installatören ?
 
Nej, väntar på svar fortfarande.
 
D Dallastower skrev:
Nej, väntar på svar fortfarande.
Ok
 
Här är vad jag tror:
De undre kurvorna som är MPPT 1 resp MMPT 2 har inga hack, så inga priblem på ingående effekt - som redan nämnts. Den övre kurvan är totalen av de två undre. Men jag tror att den övre är utmatad effekt från växelriktaren, och mitt på dagen när effekten är som högst går kylfläkten igång, som troligen drar 100-150W.

Men vad det än är så handla det om mindre är 1 kWh, eller högst 2:-. Det är psykologiskt irriterande för att det syns så tydligt, men en massa pollen på panelerna skulle säkert ha en större effekt under hela dagen, jämnt över hela kurvan och du skulle inte märka något alls. Sov lugnt, anläggningen går bra och drar in tusenlappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.