P Pligg85 skrev:
Bara noterar att det fortfarande inte kommit kalkyl som räknar hem en ny elbil mot motsvarande ICE.

Först kom en jämförelse mellan två skilda ägandeformer och helt olika märken och modeller följt av mer begagnat.
Jag gjorde en 1 minutskalkyl på min id3.
Snittpris blir nog 5000 kr med försäkring (exklusive allt annat som el, vinterdäck)
36x5000= 180 000kr

Min hyundai i40 gav jag 83000 kr för, drar 0,55, skatt på ca 1500 kr.
Inte en jävla chans att jag räknar hem något ekonomiskt på en elbil, den som försöker påstå annat är bara vansinnig.
Inte ens om man lämnar in på regelbunden service på verkstan räknar du hem en elbil jämfört med hyundaien på 3 år. Jag fick dessutom 75000 kr för den när jag sålde den, mitt i tiderna när dieseln kostade över 24-25 kr.

Det enda de har rätt om är att man får en ny bil. Och de var mest det jag ville ha =)
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
7,7% Det är inte ens seriöst. Det är väl såna som har Bluestep på huslånet som tar sånt.
Nja riddermarks erbjöd 7,99% på en 2021 Tesla innan jag köpte ny.
 
  • Svart bil i showroom, erbjudande om finansiering och försäkring, företagslogo. Pris angivet. Modern presentation av fordon.
P Pligg85 skrev:
Bara noterar att det fortfarande inte kommit kalkyl som räknar hem en ny elbil mot motsvarande ICE.

Först kom en jämförelse mellan två skilda ägandeformer och helt olika märken och modeller följt av mer begagnat.
Jag vet att de som fortsatt ta personalbil på jobbet säger att id3/4/cupra born/skoda enyac är billigare är motsvarande fossilbil.

När reglerna ändrades och jag efter covid är på jobbet ca 10 dagar per månad så kan jag varken räkna hem en bil via jobbet eller ett månadskort på sl.

För mig är det dock inte en ren ekonomisk fråga, vill köra så co2 snålt som möjligt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg är radion snabbare än Google
Fast radion uppdaterar inte kartan i realtid med aktuell trafikinfo, vilket sker båda i min navigator i bilen och på Waze. Trafiknyheterna på rapporterar bara om utvalda händelser och inte alls alltid på de ställen man befinner sig. Dessutom jämför inte radion restiderna på alternativa resvägar från punkt A till B eller ger info om vägtullar på respektive rutt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fast radion uppdaterar inte kartan i realtid med aktuell trafikinfo, vilket sker båda i min navigator i bilen och på Waze. Trafiknyheterna på rapporterar bara om utvalda händelser och inte alls alltid på de ställen man befinner sig. Dessutom jämför inte radion restiderna på alternativa resvägar från punkt A till B eller ger info om vägtullar på respektive rutt.
Det finns inte så många alternativ för mig, antingen är det problem på E6 eller inte. Jag tar bara E6 om det är problem på min ordinarie väg och det hinner aldrig Google uppdatera i tid.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag gjorde en 1 minutskalkyl på min id3.
Snittpris blir nog 5000 kr med försäkring (exklusive allt annat som el, vinterdäck)
36x5000= 180 000kr

Min hyundai i40 gav jag 83000 kr för, drar 0,55, skatt på ca 1500 kr.
Inte en jävla chans att jag räknar hem något ekonomiskt på en elbil, den som försöker påstå annat är bara vansinnig.
Inte ens om man lämnar in på regelbunden service på verkstan räknar du hem en elbil jämfört med hyundaien på 3 år. Jag fick dessutom 75000 kr för den när jag sålde den, mitt i tiderna när dieseln kostade över 24-25 kr.

Det enda de har rätt om är att man får en ny bil. Och de var mest det jag ville ha =)
Frugans Fiat 500 blev billigare med el än med bensin. Också en snabb kalkyl där break even låg på 9 år...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Jämförde min Tesla med räntan jag fick 29/3 med en "liknande" Volvo med räntan Volvo finans har.

Försäkringen är samma sträcka och person etc. Kanske har räknat något fel. Volvon tog jag tex 0,71 förbrukning på car.info, jag tror den är högre i verkligheten.

Teslan tog jag 1,75kwh per mil, men normalt så ligger man på 1,6. Kom upp i 2 kwh när jag låg mellan 120-140km/h och antar att Volvon drar mer då med.
Varför räknar du med fyra gånger så hög ränta på ICE-bilen? Då är det väl inte så konstigt att kalkylen blir till elbilens fördel.
 
  • Gilla
  • Älska
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
D
P Pligg85 skrev:
Bara noterar att det fortfarande inte kommit kalkyl som räknar hem en ny elbil mot motsvarande ICE.

Först kom en jämförelse mellan två skilda ägandeformer och helt olika märken och modeller följt av mer begagnat.
Det kan du själv enkelt räkna fram, välj bara jämförbara bilar, inga problem.
 
useless useless skrev:
Varför räknar du med fyra gånger så hög ränta på ICE-bilen? Då är det väl inte så konstigt att kalkylen blir till elbilens fördel.
För att jag hittat inte ett enda bolag som erbjuder låg ränta till ICE bilar. Medan jag har hittat flera mellan 2-5% för El
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns inte så många alternativ för mig, antingen är det problem på E6 eller inte. Jag tar bara E6 om det är problem på min ordinarie väg och det hinner aldrig Google uppdatera i tid.
Nä, men kanske Waze? Så här ser det t ex ut just nu för min del.
GPS-karta, resväg, Stockholmstrakter, tidsestimering, trafikinformation, vägtullar, mobilskärm, två resalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
engs
J jocke31 skrev:
Nä, men kanske Waze? Så här ser det t ex ut just nu för min del.
[bild]
Google äger Waze. Använder nästan alltid waze också, den har sparat mig åtskilliga timmar i kö vid olyckor och så.

Edit: förövrigt fick jag lite konstiga blickar när jag sa att carplay var ett krav när jag skulle välja tjänstebil, för kanske 6 år sen, och 3 år sen. Positivt att jag inte verkar vara ensam om det längre mtp diskussionen om GM ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
engs engs skrev:
Google äger Waze. Använder nästan alltid waze också, den har sparat mig åtskilliga timmar i kö vid olyckor och så.
Ja, den uppdateras dessutom dynamiskt. Så ibland byter den rutt även när man redan påbörjat resan om något händer på vägen. Men det gör min inbyggda navigaton i Mach-e:n också.
 
J jocke31 skrev:
Nä, men kanske Waze? Så här ser det t ex ut just nu för min del.
[bild]
Där ser man det finns en "östra länk" i Stockholm också :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nä, men kanske Waze? Så här ser det t ex ut just nu för min del.
[bild]
Nu har jag en rätt extrem situation, men ingen av dem är tillräckligt snabb. Jag har kört Waze också, men den är inte bättre för mig. Jag har två flaskhalsar på vägen till och från jobbet. Den vid jobbet kan jag inte undvika hur jag än gör. Den som är knappt halvvägs till jobbet hemifrån går att undvika, men då det är 15 minuters körtid från denna till motsvarande flaskhals på den alternativa vägen så hinner det ofta bli stopp där också under tiden jag kör dit. Då jag bor på landsbygden så har den första flaskhalsen för få bilar som kör motsvarande väg för att man skall kunna lita på Waze/Google. Google fungerar faktiskt en aning bättre då den bygger på data från mobiler som inte aktivt kör Maps också (det räcker att man kopplar in telefonen i bilen när man har Auto i bilen), men det är en hårfin skillnad.

Men som sagt var, min situation är nog inte normen i detta fallet...
 
  • Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag en rätt extrem situation, men ingen av dem är tillräckligt snabb. Jag har kört Waze också, men den är inte bättre för mig. Jag har två flaskhalsar på vägen till och från jobbet. Den vid jobbet kan jag inte undvika hur jag än gör. Den som är knappt halvvägs till jobbet hemifrån går att undvika, men då det är 15 minuters körtid från denna till motsvarande flaskhals på den alternativa vägen så hinner det ofta bli stopp där också under tiden jag kör dit. Då jag bor på landsbygden så har den första flaskhalsen för få bilar som kör motsvarande väg för att man skall kunna lita på Waze/Google. Google fungerar faktiskt en aning bättre då den bygger på data från mobiler som inte aktivt kör Maps också (det räcker att man kopplar in telefonen i bilen när man har Auto i bilen), men det är en hårfin skillnad.

Men som sagt var, min situation är nog inte normen i detta fallet...
Absolut finns det tillfällen då ingen app fungerar helt hundra. Och visst är det en akilleshäl med Waze som till stor del förlitar sig på rapporter från de som använder appen. Funkar säkert bättre där det är stort trafikflöde. Vårt problem långt ut i Nacka är flaskhalsarna Slussen och Södra länken som vi måste passera (om vi inte tar färjan över Vaxholm då). Men här funkar Waze rätt bra.

GPS-navigationsapp visar rutt, tid, kostnad och avstånd för resa i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.