Har en ny anläggning som installerades i slutet av 2022.
Solceller från Canadian Solar (bifogat datablad) och växelriktare Growatt - MOD7000TL3 -X.
19 paneler, totalt 6800 W installerad effekt för delat på två takdelar. 11 paneler mot sydväst, 6 mot sydöst.

Tittar jag på uteffekten så ser det ut som att den "dippar" strax efter 11, för att sedan hoppa upp ett snäpp igen vid 15. Detta är dagens produktion (16/4) och det har varit helt molnfritt här idag.
Linjediagram visar effektdatan över tid för solcellssystem, inklusive total effekt och två PV-generatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spänningen under samma tid
Spänningsdata över tid med två linjediagram, toppar och fall, användargränssnitt med exportfunktion, datumkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar inte vara en engångshändelse heller, såhär såg det ut igår
Linjediagram visar effektproduktion över tiden från solcellsanläggning med olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spänning igår
Graf som visar spänning över tid från två Maximum Power Point Tracking enheter (MPPT1, MPPT2).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det ser konstigt ut, verkar som att vi går miste om produktion under timmarna när vi borde få ut som allra mest? Någon klok som kan förstå vad detta beror på?
 
Din översta bild: De 2 hacken på totaleffektkurvan, ca kl. 11:00 och ca 15:30 finns inte på MPPT1-kurvan(de 11 panelerna) eller MPPT2-kurvan(de 9 panelerna). Kanske fel på totaleffektkurvan. Totaleffektkurvan är ju summan av MPPT1 + MPPT2 kurvorna, och på dem finns inte sådant hack vid de tidpunkterna.

På din andra bild med spänningstapp ca kl. 06:15, då producerar ju anläggningen oerhört blygsamt, bara ca 50 W, alltså inget att bry sig om. Anläggningen har precis startat.

Du nämner inget om du har något som skuggar några eller alla panelerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
thomaswi och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Du nämner inget om du har något som skuggar paneler.
Nej, ingenting som skuggar förrän möjligen efter 17:30 då skorstenen skuggar delar av panelerna.
 
Hur många paneler har du egentligen?Du skrivet totalt 19st fördelat på 11 resp. 6st vilket inte blir 19st
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hur många paneler har du egentligen?Du skrivet totalt 19st fördelat på 11 resp. 6st vilket inte blir 19st
:seenoevil: 17 ska det vara. Beställde 19 men fick bara 17 installerat. Har funderat på om det är någon config av växelriktaren som kan ha påverkats av detta. Den var nämligen angiven i Growatts app som 7600W (som de ursprungliga 19 hade levererat), men är ju de facto bara 6800W.
 
D Dallastower skrev:
:seenoevil: 17 ska det vara. Beställde 19 men fick bara 17 installerat. Har funderat på om det är någon config av växelriktaren som kan ha påverkats av detta. Den var nämligen angiven i Growatts app som 7600W (som de ursprungliga 19 hade levererat), men är ju de facto bara 6800W.
Det här får du utveckla lite. Har installatören ställt in i växelriktaren att du har 7600w på taket ?
6paneler i en sträng med panel på 30v blir väldigt låg strängspänning. Kan du ta ett foto på ditt tak och lägga in här ?
 
M mortimer skrev:
Det här får du utveckla lite. Har installatören ställt in i växelriktaren att du har 7600w på taket ?
Jag har verkligen superdålig koll på vad man kan göra för inställningar på en växelriktare, och vad det får för effekt på anläggningen. Men när jag var inne och kollade runt i appen så såg jag att det fanns ett fält "PV Capacity" som var satt till 7600W. Detta verkar dock bara vara fritext, typ info till mig som konsument. Denna har jag ändrat till 6800W i bilden. Men om elektrikern trodde att anläggningen var på 7600W så vet jag inte om det finns andra parametrar bland inställningarna för växelriktaren som kan ha blivit fel?
Skärmdump visar datafält för installation, datum, solcellskapacitet (PV), och installerarens ID som är oifyllt.
Bild på taket här, vet inte hur bra det syns dock. Kan ta fler bilder om det hjälper :)
Röd träfasad, svart tak, solpaneler, skorsten, träd, blå himmel.
 
Kurvorna visar Export enligt Drop-Down menyn uppe till vänster, inte vad du producerar. Vad kan du mer välja där ? Har du beställt smartmätare från installatören också ?
 
K
D Dallastower skrev:
:seenoevil: 17 ska det vara. Beställde 19 men fick bara 17 installerat. Har funderat på om det är någon config av växelriktaren som kan ha påverkats av detta. Den var nämligen angiven i Growatts app som 7600W (som de ursprungliga 19 hade levererat), men är ju de facto bara 6800W.
Det är bara ett fritextfält typ. För att man enkelt ska få ett hum om hur stor anläggningen är. Så troligen har den som skrivit on det inte tänkt på att två paneler utgått. Borde vara enkelt löst via ett mejl till installatören
 
M mortimer skrev:
Kurvorna visar Export enligt Drop-Down menyn uppe till vänster, inte vad du producerar. Vad kan du mer välja där ? Har du beställt smartmätare från installatören också ?
Export-knappen ger bara möjlighet att exportera data i lite olika bild-format eller excel.
Denna graf finns också, men det verkar bara vara summan av pv1 och pv2-kurvorna ovan.

Graf som visar solenergiproduktion över en dag. Toppvärde vid 12:40, 5138.4W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade även denna, vet inte om den ger något
Linjediagram visar två strömtrender över tid, mätningar i ampere (A), förmodligen för solpaneler med två MPPT.
 
K knightjocke skrev:
Det är bara ett fritextfält typ. För att man enkelt ska få ett hum om hur stor anläggningen är. Så troligen har den som skrivit on det inte tänkt på att två paneler utgått. Borde vara enkelt löst via ett mejl till installatören
Jag kunde ändra den själv, så har gjort det
 
D Dallastower skrev:
Jag kunde ändra den själv, så har gjort det
Har du gjort en oberoende besiktning av anläggningen ?
Vad säger installatören när du påtalat detta ?
 
M mortimer skrev:
Har du gjort en oberoende besiktning av anläggningen ?
Vad säger installatören när du påtalat detta ?
Nej, ingen besiktning. Upptäckte detta nu under helgen, så har inte varit i kontakt med installatören.
 
D Dallastower skrev:
Nej, ingen besiktning. Upptäckte detta nu under helgen, så har inte varit i kontakt med installatören.
Vilken installatör har installerat ?
 
M mortimer skrev:
Vilken installatör har installerat ?
Otovo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.