Dagens tips.

Testade Sonax Beast Fälgrengöring. Har aldrig sett ett så effektivt medel för fälgar. Även fälgar jag redan kört vanlig fälgrengöring på blev markant renare (helt rena). Det enda som inte lossnade var stora blobbar av asfalt/tjära. Behövde inte ens använda borste.

Finns det något annat medel som är lika bra i storförpackning är jag intresserad, denna är lite dyr för vardagstvättande tycker jag.
 
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
Däckbyte och bromsservice.
Så här gör jag varje däckbyte:
Hissar upp och skruvar av hjulet (Givetvis ;))
Lossar skruvarna till glidpinnarna, smörjer skruvarna med pasta.
Tar tag i oket och vrider det, om jag orkar vrida det på plats så kolven åker in är oket OK.
Lyfter bort oket och känner på klossarna så de kan röra på sig, om inte, ta bort och göra rent.
Drar ut glidpinnarna och rullar de i lite fett. Vanligt fett, silikonfett, vattenfast fett, men inte pasta av nått slag.
Skruvar tillbaka, och glömmer inte trampa ut bromsarna igen innan man åker iväg.
Är man intrimmad på sin bilmodell tar detta 3 minuter extra per hjul, och man har aldrig nått problem med bromsarna.
Not: Har man bromsar av ATE modell, rostfriglidpinne med gänga och 7 mm insexfattning som går i en gummihylsa, ska man bara smörja med silikonfett eller ATE fett (det är silikonfett) och man tar det på spetsen av en liten mejsel och smetar ut det runt i gummihylsan, lägger man det på pinnen åker det av när man stoppar in den.
När man ändå är där i hjulhuset tar man fram sprayburken med tunnflytande rostskydd eller linolja och sprayar på alla bromsrör och nipplar man ser (eller den del av rören som inte är plastade) efter har borstat av de med mjuk borste.
Man lyfter även på gummihatten till luftningsnippeln på oken och sprayar lite.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Dagens tips.

Testade Sonax Beast Fälgrengöring. Har aldrig sett ett så effektivt medel för fälgar. Även fälgar jag redan kört vanlig fälgrengöring på blev markant renare (helt rena). Det enda som inte lossnade var stora blobbar av asfalt/tjära. Behövde inte ens använda borste.

Finns det något annat medel som är lika bra i storförpackning är jag intresserad, denna är lite dyr för vardagstvättande tycker jag.
Låter intressant, har aldrig stött på ett så bra medel som du beskriver

5L här iaf. https://www.amazon.de/-/en/FelgenBeast-stubborn-polished-chrome-plated-04335000/dp/B0861S8246
 
Tog du bort ditt inlägg? Jag beställde en dunk iaf. så får jag se om jag gillar det såpass som du gör :D
 
Tokslut Tokslut skrev:
Tog du bort ditt inlägg? Jag beställde en dunk iaf. så får jag se om jag gillar det såpass som du gör :D
ja jag läste fel pris. Men en 5hunka för 5 liter är ju bra jämfört med 299kr för en flaska (1 liter) på Mekonomen. Jag betalade 179kr per flaska idag via någon medlemskampanj. Gick åt 2/3 av flaskan till 8 hjul.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det är väl akku salminen i Vasa som jag vet om som brukar vara inriktade på bl.a. byten av vindrutor. Har skickat dom en förfrågan så får vi se. Annars behöver det vara över 100€ billigare för det ska löna sig, då jag har fördelen med verkstan att det är nära jobbet och jag får bilen levererad till p-platsen på jobbet då allt är färdigt.

Om alternativet är att ta ledigt från jobbet och åka in till Vasa flera timmar för det ärendet så måste man räkna det i det billigare priset.
Helt klart måste man räkna in sådana saker också. Totalkostnaden kan mycket väl bli billigare om det är så långt mellan glasmästarna däruppe. Här runt Helsingfors är konkurrensen stor.

Dom här hittade jag med en snabb sökning. https://tx-huolto.fi/sv/ . Jag vet inget om glasverkstäderna däruppe.
 
Tame f*n, bankerna hatar verkligen mig...

E-postmeddelande om misslyckad betalning, uppmanar uppdatering av betalningsmetod, hänvisar till Amazon.de, order totalt EUR 53,53.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Dagens tips.

Testade Sonax Beast Fälgrengöring. Har aldrig sett ett så effektivt medel för fälgar. Även fälgar jag redan kört vanlig fälgrengöring på blev markant renare (helt rena). Det enda som inte lossnade var stora blobbar av asfalt/tjära. Behövde inte ens använda borste.

Finns det något annat medel som är lika bra i storförpackning är jag intresserad, denna är lite dyr för vardagstvättande tycker jag.
Oxalsyra. Ca 80 kr för en burk hos färghandeln. Räcker till många fälgar och väldigt effektivt. Lös upp några matskedar i en hink vatten. Blaska på med en svamp. Skölj av.

Edit: 139 kr kostar den nu. Nitor Oxalsyra.
 
M Myckling skrev:
Oxalsyra. Ca 80 kr för en burk hos färghandeln. Räcker till många fälgar och väldigt effektivt. Lös upp några matskedar i en hink vatten. Blaska på med en svamp. Skölj av.
"Sonax Beast innehåller inga syror, så den är säker att använda på känsligare fälgar. Medlet ändrar färg till lila när det reagerar med smuts, vilket gör det lätt att se om allt bromsdamm har tagits bort från ytorna."

https://www.autodude.se/sv/produkt/falgrengoring_sonax_beast

Edit: säger inte att nått är bättre, bara att den inte innehåller syror
 
C
Tokslut Tokslut skrev:
Tame f*n, bankerna hatar verkligen mig...
Verkar vara nåt problem med Amazon just nu.
Klicka på "Update your payment method", och tryck fortsätt utan att ändra kortuppgifter så verkar det funka för mig iallafall.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Oxalsyra. Ca 80 kr för en burk hos färghandeln. Räcker till många fälgar och väldigt effektivt. Lös upp några matskedar i en hink vatten. Blaska på med en svamp. Skölj av.

Edit: 139 kr kostar den nu. Nitor Oxalsyra.
jo, oxalsyra är ju den klassiska ingrediensen i all fälgrengöring men inte nu längre tydligen. Och detta var effektivare än något jag kört tidigare. Oxalsyran är ju fin till annat också, tex gula ränder i vattenlinjen på pooler och båtar….:)
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Verkar vara nåt problem med Amazon just nu.
Klicka på "Update your payment method", och tryck fortsätt utan att ändra kortuppgifter så verkar det funka för mig iallafall.
Japp, prova 2ggr. fick detta gång 3. Kommer väl en hög grejer snart :D
Felsidan med röd varningsikon och text som meddelar om ett fel och ber användaren att försöka igen senare.
 
Tokslut Tokslut skrev:
"Sonax Beast innehåller inga syror, så den är säker att använda på känsligare fälgar. Medlet ändrar färg till lila när det reagerar med smuts, vilket gör det lätt att se om allt bromsdamm har tagits bort från ytorna."

[länk]

Edit: säger inte att nått är bättre, bara att den inte innehåller syror
Här är nog ett knippe exempel på samma produkt från andra tillverkare. Finns säkert många fler. Alla tycker sig ha en unik indikator för när medlet löst upp smutsen...:) I vilket fall som helst, Sonax priset du hittade står sig bra.

https://tershine.com/sv/products/relive-wheel-cleaner-iron-fallout-5l

https://www.autodude.se/sv/produkt/rostlosare_valetpro_dragons_breath

https://www.bilvardsbutiken.se/flygrostborttagare/6907-79775-bbv-iron-x.html#/88-volym-5l
 
G Ganescha skrev:
Service på båda bilarna idag. Frugans (passat 2014) gick smort som vanligt, så skönt med oljefilter som man kan byta ovanifrån. När jag väl tömt min (golf 2017) på olja och bytt filtret (underifrån :mad:) och skulle öppna huven, fick jag vajerspaken i handen! :surprised:
Panik! Fick tag i vajern men den va av någonstans i motorrummet.
Slutade med att jag fick såga upp grillen med dremell för att komma åt bultarna som håller själva låsmekanismen för huven. Stort svart hål in i motorrummet nu där WV märket satt innan i fronten.
Motorn fick olja i alla fall till slut (y)
Ibland går det att få tag i vajern t ex genom att ta dän hjulen och innerskärmsskydden och sticka upp handen.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ibland går det att få tag i vajern t ex genom att ta dän hjulen och innerskärmsskydden och sticka upp handen.
provade även det men gick inget vidare. Kollade runt på nätet och många som haft samma problem på den års modellen.
 
  • Gilla
Omogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.