Tjena
Har precis slipat vår altan, blev riktigt bra. Funderad på om jag ska köra högtryckstvätt på den nu för att få bort damm mm. Men undrar om något kan paja? Kanske är känsligt med trä som är nyslipat? Vad tror ni?
 
  • Trädäck rengörs med högtryckstvätt vid röd stuga, solig dag, skuggor, grönska, verktygsutrullning, utomhusaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är känsligt med högtryckstvätt på trä i alla lägen, absolut inte ett alternativ för dig nu. Kompressor med blåsmunstycke eller lövblås om du inte tycker din dammsugare räcker till. Och på med olja eller lasyr så fort som möjligt innan det kommer regn vilket kommer skjuta upp behandlingen med en till två veckor när du väntar på att trät torkar ut.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Hade det på känn, men svärfar sa kör så blev tveksam haha. De vi hyrde slipmaskinen från sa dock att man inte kunde behandla altanen förrän det var 10+?? Vad tror du om det?
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Det är känsligt med högtryckstvätt på trä i alla lägen, absolut inte ett alternativ för dig nu. Kompressor med blåsmunstycke eller lövblås om du inte tycker din dammsugare räcker till. Och på med olja eller lasyr så fort som möjligt innan det kommer regn vilket kommer skjuta upp behandlingen med en till två veckor när du väntar på att trät torkar ut.
varskavibo varskavibo skrev:
Tjena
Har precis slipat vår altan, blev riktigt bra. Funderad på om jag ska köra högtryckstvätt på den nu för att få bort damm mm. Men undrar om något kan paja? Kanske är känsligt med trä som är nyslipat? Vad tror ni?
 
O
varskavibo varskavibo skrev:
Tjena
Har precis slipat vår altan, blev riktigt bra. Funderad på om jag ska köra högtryckstvätt på den nu för att få bort damm mm. Men undrar om något kan paja? Kanske är känsligt med trä som är nyslipat? Vad tror ni?
Man ska aldrig köra högtryck på trä. Din svärfar har fel. Det räcker att sopa av eller i värsta fall skölja med vatten.

Vilken temperatur det ska vara vid behandling lär stå på burken. Tänk främst på fuktigheten i trät om det inte är för blött.

Edit: För övrigt såg det jättefint ut!
 
  • Gilla
Kaninjan och 3 till
  • Laddar…
Jag har en gång i tiden gjort misstaget att köra högtryckstvätt på trall. Gör inte om mitt misstag. Det blev inget bra. Trät flisade på många ställen där jag sprutat extra noggrant.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 4 till
  • Laddar…
Tack alla för svar! Vi skippar högtrycken
 
varskavibo varskavibo skrev:
Tack alla för svar! Vi skippar högtrycken
Och jag säger tvärt emot:D använder högtryckstvätten till det mesta.
Tvättar fasaden, altanen och bilen med den.
Det viktigaste är att man använder en lämplig strålbild och lämpligt tryck.

Tror folk är rädda i onödan eller använt fel maskin eller teknik.

Lycka till vad du än väljer för metod:)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
A
O Ossian K Olsson skrev:
Man ska aldrig köra högtryck på trä. Din svärfar har fel. Det räcker att sopa av eller i värsta fall skölja med vatten.

Vilken temperatur det ska vara vid behandling lär stå på burken. Tänk främst på fuktigheten i trät om det inte är för blött.

Edit: För övrigt såg det jättefint ut!
självkalrt helt fel, går mycket bra att köra högtryckstvätt på altan.
Flesta högtryckstvättarna har ju tillochmed medel för det anpassade för sina maskiner och munstycken/tillbehör.

varför skulle man inte kunna det?
 
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Och jag säger tvärt emot:D använder högtryckstvätten till det mesta.
Tvättar fasaden, altanen och bilen med den.
Det viktigaste är att man använder en lämplig strålbild och lämpligt tryck.

Tror folk är rädda i onödan eller använt fel maskin eller teknik.

Lycka till vad du än väljer för metod:)
håller helt med, handlar helt och hållet om handhavande fel.

man kan inte använda en borste på altanen heller om man gör det fel klart.
står man och slår borsten stenhårt på altanen blir det märken, gör man korrekt och borstar så fungerar det.
 
O
A Aunty skrev:
självkalrt helt fel, går mycket bra att köra högtryckstvätt på altan.
Flesta högtryckstvättarna har ju tillochmed medel för det anpassade för sina maskiner och munstycken/tillbehör.

varför skulle man inte kunna det?
För sättet du gör rent trät på är genom att spreja bort de mjuka delarna i trät och det blir flisigt.

Vatten, lite rengöringsmedel och en terassborste räcker långt mycket bättre än en högtryckstvätt.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
A
O Ossian K Olsson skrev:
För sättet du gör rent trät på är genom att spreja bort de mjuka delarna i trät och det blir flisigt.

Vatten, lite rengöringsmedel och en terassborste räcker långt mycket bättre än en högtryckstvätt.
fast det är ju bara handhavande fel från din sida såfall.

finns ju många inställningar kombinerat med avstånd på en högtryckstvätt.
självklart är alla inte avsseda för en altan, men självklart går det.
 
O
A Aunty skrev:
fast det är ju bara handhavande fel från din sida såfall.

finns ju många inställningar kombinerat med avstånd på en högtryckstvätt.
självklart är alla inte avsseda för en altan, men självklart går det.
Ok
 
Eller kan man helt enkelt bara såpa (helst linoljesåpa) trädäcket. Jag har aldrig använt olja som lätt drar åt sig smuts och får däcket att mörkna.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 4 till
  • Laddar…
Klart man KAN använda högtryck. Gör man det med tillräckligt avstånd gör det ingen skada. Dock om man går på för nära med för högt tryck. Så det finns helt enkelt ingen anledning jämfört att använda vanlig vattenslang. För smutsen ska primärt väck med hjälp av lämpligt rengöringsmedel, inte med hjälp av trycket från högtryckstvätten.

Efter att ha upptäckt brunsåpa är det allt man behöver tillsammans med en borste och vattenslang. Återfettande varför hela altanen klar i ett svep utan kladd med olja som dessutom bara ger en massa ful svart påväxt.

Tillbaka till trådskaparen är allt du behöver en vanlig borste, eller varför inte lövblås som någon annan förslog, för att bli av med dammet. Men du behöver behandla träet på något sätt, så därför föreslår jag ändå en såpskurning med brun- eller linoljesåpa
 
  • Gilla
MickeRavioli och 5 till
  • Laddar…
K
Jag brukar tvätta mina altaner med några års mellanrum och kör med vanliga munstycket, håller man rätt avstånd mellan munstycke och trä så funkar det perfekt.
 
  • Gilla
Erikaabjornhager
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.