T Tom Backman skrev:
Har den bara typ 2 ? Vilken årsmodell av Zoe är det ? De nyare har såvitt jag förstår ccs-2 ,dvs det finns ett extra litet lock över DC-kontakterna (de som sitter under den runda Typ2-kontakten).

Om du har den typen av kontakt så skall du inte använda din kabel alls utan enbart den från laddstationen. Om du inte har den kommer det inte att fungera (så som det var på äldre Zoe). Den "runda" kontakten på en CCS2 har inte AC-kontakterna kopplade utan används bara för kommunikation med batterisystemet i bilen.
2019, ja bara typ 2.
Laddar mest hemma men det poppar ju stationer likt svampar ur marken nu förtiden så. :crysmile:
 
J JohanLun skrev:
Rätt väg vore att biltillverkaren och google skapar en app i Android auto som löser laddbiten.

Att funktionen för nav mm ska sitta i bilen tror jag inte på. Bilen blir snabbt gammal och även om goda intentioner finns att hålla den uppdaterad kommer 2a ägaren av bilen aldrig vilja använda ett uråldrigt system.

Om skärmen däremot bara används för att visa mobilen så kommer den räcka länge...
Jag vill ha Android Auto när den behövs, men vill klara mig med det inbyggda till vardags.
 
FredrikR FredrikR skrev:
2019, ja bara typ 2.
Laddar mest hemma men det poppar ju stationer likt svampar ur marken nu förtiden så. :crysmile:
Då är nog ccs2-laddning inget att fundera på direkt.

Har man hemmaladdning så klarar man sig nog rätt bra. Det finns ju rätt gott om 22kw-laddare också och en Zoe kan ju ladda med just 22 kw till skillnad från 11 kw som de flesta klarar (inklusive min ID4).

Grattis till elbil annars, är själv rätt nybliven elbilsägare och det finns ju en hel del att tänka på fortfarande. Men man lär sig och laddning verkar byggas ut i rasande takt. Än så länge ångrar jag inte alls valet av elbil.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Elbil köper man inte för att komma billigt undan.

Ska man ha ekonomi som tyngd i sina argument så skulle man ha en bättre begagnad fossilbil med billig skatt och under halvliter i förbrukning.

Behöver man verkligen vara så korrekt att försöka hävda eller motivera sitt lyxköp med bättre ekonomin och miljövänligheten? Eller kan man inte bara säga att man köper en ny tyst och stark bil för att man vill.

Den är inte så speciellt miljövänlig och den var långt ifrån det bästa för plånboken.

Kör man 1500mil om året kan komma undan med elkostnader för 3000kr om man enbart laddar på låg timtaxa när elen kostar under 20öre om ens det

Eller 750 liter ca 15000kr för fossilbil.

Sparar i bästa fall 1000kr månaden i drivmedel och 400kr i service utslaget.

Skatten är ju väldigt varierande till elbilens fördel beroende på vad man jämför mot men har svårt att se där skattefördelarna täcker merkostnader i inköpspriset.

Bara räntekostnad upp för en ny elbil täcker väl skatten och bränsle för 1000 mil i en 3 år gammal bensinare.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill ha Android Auto när den behövs, men vill klara mig med det inbyggda till vardags.
Jag har förstått att det skiljer rätt mkt. Hade en passat gte innan och den lösningen är inget man vill använda ens om man får betalt. En kollega med id4 säger att den funkar ok. Nu har jag en zoe där det inbyggda systemet för navigering är stabilt men inte så sofistikerat.

Jag gillar att det jag lyssnar på fortsätter när jag lämnar bilen, att det jag sökt på på datorn kommer upp som förslag i navigationen osv. Har svårt att se att det kommer funka lika bra i ett system löskopplat från Google (eller ios om man är lagd så). Om man gör ett system som synkar allt med google, måste det ju också funka lika bra för ios och tvärtom.

Utan samarbete med google/Apple så tror jag inte det i dagsläget är möjligt att göra ett good enough stand alone system.

Att google kan lägga in funktioner i Android som läser ut soc och förbrukning och presenterar möjliga landställen finner jag inte osannolikt...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pligg85 skrev:
Behöver man verkligen vara så korrekt att försöka hävda eller motivera sitt lyxköp med bättre ekonomin och miljövänligheten? Eller kan man inte bara säga att man köper en ny tyst och stark bil för att man vill.
Jag gör inte det minsta försök att greenwasha mitt elbilsköp.
Det är ekonomi som drev fram det - punkt.

Naturligtvis i viss kombination med att jämföra ålder på bil, finesser, komfort, befarade reparationskostnader och allt annat sånt som omger ett sånt här köp.
Men jag har absolut inte haft miljö eller klimat som någon främsta drivkraft, utan det har möjligen varit lite bonus som kom med (och värderades lite också, självklart).

Och jag är medveten om den något svaga klimatnytta det blev att jag bytte från att bränna bensin till att nästan alltid bränna kol - för att flytta på mitt arsle.
Men elbilar är inte helt fel i klimatnytta. Dels så blir det ju dagar lite emellanåt som det finns endast kärnkraft och vindkraft i systemet, de timmarna så tankar jag ju garanterat fossilfritt - hur man än räknar på det.
Hade vi dessutom inte varit så korkade att vi stängde R1 och tyskarna stängde flera reaktorer i utmärkt skick, så hade antalet timmar jag tankar absolut fossilfritt ökat.

Men mängden fossilfritt i våra elsystem ökar ju ständigt dock, det betyder ju också att jag tankar elbilen med alltmer fossilfritt i samma ökande takt.

Men jag vidhåller dock att det var främst de rent ekonomiska argumenten som ledde fram till mitt bilval denna gång - som alltid annars.
(Nej, kanske inte, som ung och tokig så köpte jag ju en gång en rent ekonomiskt värdelös turbobil bara för att... Och en annan gång en effektstark BMW bara för att ... - så nej, alla mina bilköp har inte varit så extremt motiverade med att bli ett ekonomiskt bilägande)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gör inte det minsta försök att greenwasha mitt elbilsköp.
Det är ekonomi som drev fram det - punkt.

Naturligtvis i viss kombination med att jämföra ålder på bil, finesser, komfort, befarade reparationskostnader och allt annat sånt som omger ett sånt här köp.
Men jag har absolut inte haft miljö eller klimat som någon främsta drivkraft, utan det har möjligen varit lite bonus som kom med (och värderades lite också, självklart).

Och jag är medveten om den något svaga klimatnytta det blev att jag bytte från att bränna bensin till att nästan alltid bränna kol - för att flytta på mitt arsle.
Men elbilar är inte helt fel i klimatnytta. Dels så blir det ju dagar lite emellanåt som det finns endast kärnkraft och vindkraft i systemet, de timmarna så tankar jag ju garanterat fossilfritt - hur man än räknar på det.
Hade vi dessutom inte varit så korkade att vi stängde R1 och tyskarna stängde flera reaktorer i utmärkt skick, så hade antalet timmar jag tankar absolut fossilfritt ökat.

Men mängden fossilfritt i våra elsystem ökar ju ständigt dock, det betyder ju också att jag tankar elbilen med alltmer fossilfritt i samma ökande takt.

Men jag vidhåller dock att det var främst de rent ekonomiska argumenten som ledde fram till mitt bilval denna gång - som alltid annars.
(Nej, kanske inte, som ung och tokig så köpte jag ju en gång en rent ekonomiskt värdelös turbobil bara för att... Och en annan gång en effektstark BMW bara för att ... - så nej, alla mina bilköp har inte varit så extremt motiverade med att bli ett ekonomiskt bilägande)
Gratulerar i förskott till den första som kunnat räkna hem en elbil mot motsvarande ICE bil och kunna delge siffrorna :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Gratulerar i förskott till den första som kunnat räkna hem en elbil mot motsvarande ICE bil och kunna delge siffrorna :surprised:
Jag räknar också hem mitt elbilsköp på ganska kort tid, men det är för att jag gått från förmåns/personalbil (sist en passat gte) till en privat begagnad zoe. Helt olika bilar, men milkostnad är så låg att jag tycker det är ok att kompromissa med storlek och komfort.

Det ska till hyfsat många mil för att få ihop kalkylen. Och kalkylen går nog även ihop för de som kör förmånsbil. Men om man privat och med 1500 mil/år ska byta en ny bensin suv mot dito el med samma range och lastförmåga så är det nog svårt.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Igår körde jag 28 mil med bensinbil med 0,48 lit/mil (och då lite snabbare än jag kör med eljobbbilen (som dock har betydligt högre luftmotstånd)).
Min förra jobb-bil körde jag på 0,6-0,65 lit/mil bensin, det högre under vintern. Alltid högre hastigheter än jag håller idag.

Däremot tjänar jag ju på löjligt låg årsskatt och inga underhållskostnader för en ICE-motor (dvs främst oljebyte).

Och så laddar ju alltid hemma, ibland för 0,7 öre/kWh, vilket är den stora skillnaden, jag måste köra snabbladdning kanske 4-7ggr år, typ. Blir väl totalt ungefär vad en full tank (som jag drog i nästan varje vecka) kostade med ICE.
Men skulle jag vara hänvisad till publik laddning så hade det inte varit någon ekonomisk vinst med elbilen, bara nöjet att köra en så mycket roligare bil kvar.
Jag körde 60+ mil igår och min diesel med ”elbilsprestanda” drog 0.75 med snitthastighet 120 km/h. Det tycker jag är förhållandevis bra. Om jag lägger mig bakom en lastbil blir det nog strax över 0.5.
 
J JohanLun skrev:
Jag har förstått att det skiljer rätt mkt. Hade en passat gte innan och den lösningen är inget man vill använda ens om man får betalt. En kollega med id4 säger att den funkar ok. Nu har jag en zoe där det inbyggda systemet för navigering är stabilt men inte så sofistikerat.

Jag gillar att det jag lyssnar på fortsätter när jag lämnar bilen, att det jag sökt på på datorn kommer upp som förslag i navigationen osv. Har svårt att se att det kommer funka lika bra i ett system löskopplat från Google (eller ios om man är lagd så). Om man gör ett system som synkar allt med google, måste det ju också funka lika bra för ios och tvärtom.

Utan samarbete med google/Apple så tror jag inte det i dagsläget är möjligt att göra ett good enough stand alone system.

Att google kan lägga in funktioner i Android som läser ut soc och förbrukning och presenterar möjliga landställen finner jag inte osannolikt...
Till vardags behöver jag sällan karta och jag lyssnar mest på radio i bilen, det är därför jag klarar mig ned bilens system till vardags.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Nej fram fungerar de inget vidare än får man väl ändå erkänna. Och det är ju ändå där man har behov av det, bakåt har man ju kameror som gör att sensorer där är rätt meningslöst. Men fram hade varit bra, i alla fall på model Y där den är så rund att det är svårt att få grepp om var den slutar egentligen. I garaget där jag har stopp i golvet vid ~20cm ifrån den platta och tydliga väggen så går gränsen i princip mitt i motorhuven när jag kört till stoppet. På jobbet med lite otydligare gränser så känns det som om det pendlar en hel del mellan vad den tycker och vad verkligheten är. Uppemot 50cm fel är inte ovanligt om man säger så. Annars är det nog bara den automatiska vindrutetorkaren som är lite halvkass. Den månaden jag haft den nu har jag nog legat under WLTP förbrukning totalt sätt. Och då åker jag nog 50/50 motorväg och landsväg i princip så det går ju inte direkt att klaga på.
Det är ju fördelen med 360-kameran + sensorer. Då ser du ju runt hela bilen och kan avgöra när sensorerna är för ”pessimistiska”. Dessutom är min erfarenhet att sensorerna har en del döda vinklar, inte minst när man backar och svänger samtidigt. Det finns ju en viss förkärlek för att placera ut otäcka stenblock på de mest svårhanterliga ställen…
 
P Pligg85 skrev:
Gratulerar i förskott till den första som kunnat räkna hem en elbil mot motsvarande ICE bil och kunna delge siffrorna :surprised:
Vi har 2 elbilar. Fästmöns elbil räknar vi hem ekonomiskt jämfört med tidigare diesel. Min bil kostar väl 1000-2000 kr mer än min tidigare hybrid och innan det diesel. Men när vi bytte till elbilar så vägde vi in både miljöargument och ekonomi. Vi fick nya, moderna bilar med överlägsen kvalitet, nästan noll i servicekostnader och bara att slippa tanka samt ha full koll på kostnaderna är värt mycket för vår del. Eftersom vi leasar båda bilarna för tillfället så behöver vi inte heller fundera på värdeminskning över tid.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Till vardags behöver jag sällan karta och jag lyssnar mest på radio i bilen, det är därför jag klarar mig ned bilens system till vardags.
Jag kör Essingeleden när jag ska till jobbet, så vill ha en aktiv rutt varje dag trots att jag nästan hittar med förbundna ögon ( ;) ) då ett stopp kan påverka resan så mkt.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pin skrev:
Jag körde 60+ mil igår och min diesel med ”elbilsprestanda” drog 0.75 med snitthastighet 120 km/h. Det tycker jag är förhållandevis bra. Om jag lägger mig bakom en lastbil blir det nog strax över 0.5.
Kör jag 120 så skulle min nog dra typ 3kWh/mil. Den går på ca 2kWh/mil vid ca 90km/h - sommartid.
Så skulle du köra i mina hastigheter så skulle din diesel dra 0,5, utan att du behöver trycka bakom en lastbil, skulle jag tro.
 
J JohanLun skrev:
Jag kör Essingeleden när jag ska till jobbet, så vill ha en aktiv rutt varje dag trots att jag nästan hittar med förbundna ögon ( ;) ) då ett stopp kan påverka resan så mkt.
Ungefär samma situation här. Jodå, jag hittar utan karta till jobbet, men bilens navigator (eller Waze) behövs när man kör i Sthlm för att inte fastna i evighetsköer på vägen.
 
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.