Mikael_L Mikael_L skrev:
De har aldrig Chademo-kontakt ... ;)
Så då kan jag lika gärna hitta vilket lite schuko-uttag som helst.

Men nu gäller det ju inte just mig egentligen, om jag kör snabbladdning 5 ggr per år för några hundringar, så spelar det nog ingen större roll.
Det var mest den allmänna trenden jag ville lyfta. Att nu har det blivit dyrare (bränslemässigt) att köra elbil än fossilbil, ifall man är nödd att hela tiden ladda på publika laddnätverk.
Tyvärr ett steg bakåt mot stenåldershållet ...
Aaaah, du har samma problem som jag alltså. Det finns snart inga laddare med ChaDeMo, de tas bort en efter en och de få som finns kvar är de dyra. Jag snabbladdar därför inte laddhybriden längre.
 
M Markarbetaren skrev:
Min Volvo D3 ligger på 0,43l/mil, med värmaren 2ggr per dag så runt 0,5.
Nu är jag mycket väl medveten om att detta är byggaHUSforum, men ta i beaktande att vääldigt många bor i HR och BR med ingen som helst möjlighet att ladda vid bostaden. Så att konsensus skulle vara att ladda hemma kanske kan diskuteras.
Förstår inte riktigt denna jämförelsen. Lägg på Volvos service varje år, 400hk mindre, etc.

Läste något om rätten att ladda, något i den stilen att man kunde kräva laddstolpe hemma om man bor i lägenhet
 
Halvdum fråga men.. :oops:
Nybliven Zoe ägare med typ 2 anslutning.
Kan man ladda den i CCS-2 uttag?

Alltså jag ansluter sladden från bilen i kontakten på laddstationens kontakt, det blir ju inget som låser ihop sladdarna.

Känns fel men enligt en polare ska det funka?:thinking:
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Under 14 kr/mil kräver för övrigt en konsumtion på under 0,7 l/mil för bensin eller 0,65 för diesel. Klarade avgasbilen det?
Igår körde jag 28 mil med bensinbil med 0,48 lit/mil (och då lite snabbare än jag kör med eljobbbilen (som dock har betydligt högre luftmotstånd)).
Min förra jobb-bil körde jag på 0,6-0,65 lit/mil bensin, det högre under vintern. Alltid högre hastigheter än jag håller idag.

Däremot tjänar jag ju på löjligt låg årsskatt och inga underhållskostnader för en ICE-motor (dvs främst oljebyte).

Och så laddar ju alltid hemma, ibland för 0,7 öre/kWh, vilket är den stora skillnaden, jag måste köra snabbladdning kanske 4-7ggr år, typ. Blir väl totalt ungefär vad en full tank (som jag drog i nästan varje vecka) kostade med ICE.
Men skulle jag vara hänvisad till publik laddning så hade det inte varit någon ekonomisk vinst med elbilen, bara nöjet att köra en så mycket roligare bil kvar.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
Mikael_L Mikael_L skrev:
Incharge. När jag skaffade laddbrickan var det bara ren minuttaxa vid deras 50-60kW snabbladdare, om jag inte minns fel så var det 2.70/minut. Vilket i teorin skulle kunna innebära 2,7-3,20kr/kWh.
I praktiken laddade min bil aldrig så fort, så det landade nog istället ändå på 5-6kr/kWh (så det är inte någon fasansfull skillnad för mig nu).
Nu kostar det 1kr/minut + 3:30-4:20 kr/kWh. dvs både energitaxa och minuttaxa samtidigt.
Å fan. Har också deras tag men inte laddat något hos dem i år. Laddade någon enstaka gång hos dem förra året när vi var ute med sambons bil.

Fick med IONITY Plus ett år med BMWn så använder de nät som är anslutna till BMW Charging om jag behöver ladda på språng så att säga. Dock blir det ju lite annat pris när gratisåret går ut.
Bifogat senaste fakturan från dem.
 
  • Faktura med kostnader för elbilsladdning, moms, och totalbelopp på 101,64 SEK efter avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I de flesta elbilar använder man aldrig Carplay eller Android Auto. När du navigerar med det inbyggda systemet tar bilen hänsyn till laddning, förbrukning, förvärmer osv. Allt det missar du med telefonernas OS.
I de flesta elbilar får man välja om man vill använda bilens inbyggda eller telefonens. Tar man bort den möjligheten har man gjort bilen sämre även om det finns många som föredrar det inbyggda.

R Robert-san01 skrev:
Har testat Android Auto men det så mycket sämre än bilens os så jag kör enbart MBUX.
Alla bilar har inte lika bra navigator. Hur lätt förstår den vart man skall? Hur kreativ är den när man anger något mindre specifikt än en adress? Dessa två egenskaper är långt bättre i Android Auto än i VW inbyggda. Visst finns det sådant som talar till det inbyggda systemets fördel. Men det finns annat som talar till Android Autos fördel. Därför ser i alla fall jag bara fördelar med att man får välja.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I de flesta elbilar använder man aldrig Carplay eller Android Auto. När du navigerar med det inbyggda systemet tar bilen hänsyn till laddning, förbrukning, förvärmer osv. Allt det missar du med telefonernas OS.
Jag håller med om vad man går miste om, men kör ändå Carplay. Googles karttjänst är i mina ögon vida överlägsen alla andras och jag hatar biltillverkarna för att de försöker låsa in mig i sina undermåliga system.

En knapp för manuellt val av förvärmning är en hygienfaktor som få elbilstillverkare når upp till.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Å fan. Har också deras tag men inte laddat något hos dem i år. Laddade någon enstaka gång hos dem förra året när vi var ute med sambons bil.

Fick med IONITY Plus ett år med BMWn så använder de nät som är anslutna till BMW Charging om jag behöver ladda på språng så att säga. Dock blir det ju lite annat pris när gratisåret går ut.
Bifogat senaste fakturan från dem.
Såhär ser min ut för februari. ;)

Skärmdump av elbilsladdningsapp visar februaritransaktioner, energianvändning, CO2-besparing, och kostnader på noll kronor.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
j.f.s
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om vad man går miste om, men kör ändå Carplay. Googles karttjänst är i mina ögon vida överlägsen alla andras och jag hatar biltillverkarna för att de försöker låsa in mig i sina undermåliga system.

En knapp för manuellt val av förvärmning är en hygienfaktor som få elbilstillverkare når upp till.
Många biltillverkare har gått över till att använda 3:e parts funktioner. Ex så använder MBUX Google nu mer i grunden.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Halvdum fråga men.. :oops:
Nybliven Zoe ägare med typ 2 anslutning.
Kan man ladda den i CCS-2 uttag?

Alltså jag ansluter sladden från bilen i kontakten på laddstationens kontakt, det blir ju inget som låser ihop sladdarna.

Känns fel men enligt en polare ska det funka?:thinking:
Om du skall göra detta krävs en inbyggd laddbox. Det finns sådana sladdar.

Edit: Hjärnsläpp, jag tänkte CEE. Nej,msaknar du CCS så kan du inte ladda med den sladden om inte den övre delen är inkopplad också, vilket den inte brukar vara.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Halvdum fråga men.. :oops:
Nybliven Zoe ägare med typ 2 anslutning.
Kan man ladda den i CCS-2 uttag?

Alltså jag ansluter sladden från bilen i kontakten på laddstationens kontakt, det blir ju inget som låser ihop sladdarna.

Känns fel men enligt en polare ska det funka?:thinking:
Har den bara typ 2 ? Vilken årsmodell av Zoe är det ? De nyare har såvitt jag förstår ccs-2 ,dvs det finns ett extra litet lock över DC-kontakterna (de som sitter under den runda Typ2-kontakten).

Om du har den typen av kontakt så skall du inte använda din kabel alls utan enbart den från laddstationen. Om du inte har den kommer det inte att fungera (så som det var på äldre Zoe). Den "runda" kontakten på en CCS2 har inte AC-kontakterna kopplade utan används bara för kommunikation med batterisystemet i bilen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A Avemo skrev:
I de flesta elbilar får man välja om man vill använda bilens inbyggda eller telefonens. Tar man bort den möjligheten har man gjort bilen sämre även om det finns många som föredrar det inbyggda.


Alla bilar har inte lika bra navigator. Hur lätt förstår den vart man skall? Hur kreativ är den när man anger något mindre specifikt än en adress? Dessa två egenskaper är långt bättre i Android Auto än i VW inbyggda. Visst finns det sådant som talar till det inbyggda systemets fördel. Men det finns annat som talar till Android Autos fördel. Därför ser i alla fall jag bara fördelar med att man får välja.
Rätt väg vore att biltillverkaren och google skapar en app i Android auto som löser laddbiten.

Att funktionen för nav mm ska sitta i bilen tror jag inte på. Bilen blir snabbt gammal och även om goda intentioner finns att hålla den uppdaterad kommer 2a ägaren av bilen aldrig vilja använda ett uråldrigt system.

Om skärmen däremot bara används för att visa mobilen så kommer den räcka länge...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
@
H HenrikHuslöse skrev:
En anledning till att bromsar inte behöver kollas lika noga på elbilar är att bilen har rejäl motorbroms från elmotorerna. En fossibil är ju helt beroende av att bromsarna fungerar eftersom det inte finns någon annan broms med meningsfull kraft, speciellt inte på automatväxlade bilar. Motorbroms och handbroms är svaga, vilket man blir varse när man kör en bil där bromsarna lägger av. Faran är ju läckage någonstans i systemet. De s.k. tvåkretssystemen är närmast en bluff. När kollade du packningarna i huvudbromscylindern senast, liksom? Bromsklossarna i sig behöver ju egentligen inte kollas utöver besiktningen eftersom bilar har slitagevarnare i beläggen sedan 20+ år tillbaka och bromsarna ändå låter låter illa de när de är slut.

När det gäller bromsar är elbil säkrare än en bil med förbränningsmotor.
Re-genereringen (motorbromsningen på elbilar) är så effektiv att flera märken nu kör trumbromsar bak på sina elbilar. (y)
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Aaaah, du har samma problem som jag alltså. Det finns snart inga laddare med ChaDeMo, de tas bort en efter en och de få som finns kvar är de dyra. Jag snabbladdar därför inte laddhybriden längre.
Ja på flera sätt har jag valt typ fel bil.
Fel laddsystem, för litet batteri osv.
Men priset och vad jag i övrigt fick för pengarna fick avgöra (samt att jag som då blev av med elbilsoskulden, inte insåg vad allt betydde. Men jag var såld på bilen efter 200 meters provkörning - då kändes det som att det är ju såhär det ska kännas att köra bil, och då är det ändå trots allt en sketen arbetsbuss, inte ens någon skön komfortabel EV-personbil).

Nu snart 2 år med elbil, och min kalkyl säger mig (och verkar fortfarande stämma) att om 4 år kan jag skrota bilen utan en krona och då gå jämnt ut jämfört att fortsatt kört den gamla arbetsbilen.
Då har jag haft en bil som är rymligare och nyare och med fler sköna finesser, för ingen kostnad. Säljer jag den istället så borde jag gå med några tiotusenlappar i vinst också.
Men om 3 år kommer jag börja fundera på fortsättningen, vad kommer nästa bil bli, och när. Och om det ska bli en ICE eller EV den gången ... :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.