Vad gäller ID-bilarna i allmänhet har man väl haft så bråttom och varit så måna om att få till något nytt att man på köpet fått något mycket sämre än tidigare modeller av VW. Jag fick nyligen ett utskick med reklam för nya ID2. Ett av säljargumenten var att funktioner styrs med fysiska reglage. Så det verkar i alla fall som att de insett vissa av sina misstag. Men nog är det lite lustigt när man lockar med att man skrotat det som man lockade med på förra modellen.
 
Om det (mot förmodan) skulle vara någon som funderar på en ny GM då kan jag meddela att de valt att ta bort stödet för Apple CarPlay och Google Auto. De vill "äga" upplevelsen i bilen...
 
  • Haha
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja det går. Om du räknar en kamera som sensor. Och det är det ju.
Det har gått väldigt fort med dessa funktioner. Min Audi från 2010 hade inga parkeringssensorer öht. Nu känns det som om sensorer fram och bak samt 360-kamera mer eller mindre blivit standard på nya bilar. Plus en massa andra features som döda vinkel-varnare, sensorer för fordon som passerar snett bakom bilen, autobroms vid kollisionsrisk osv. Och sedan alla funktioner som hjälper till vid körning, dvs Lane Assist, skyltavläsning, farthållare som är både adaptiv och ”automatisk” och mycket annat.
 
  • Wow
frasen_36
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Det har gått väldigt fort med dessa funktioner. Min Audi från 2010 hade inga parkeringssensorer öht. Nu känns det som om sensorer fram och bak samt 360-kamera mer eller mindre blivit standard på nya bilar. Plus en massa andra features som döda vinkel-varnare, sensorer för fordon som passerar snett bakom bilen, autobroms vid kollisionsrisk osv. Och sedan alla funktioner som hjälper till vid körning, dvs Lane Assist, skyltavläsning, farthållare som är både adaptiv och ”automatisk” och mycket annat.
Ja snart kan inte ungdomarna köra bil öht. utan alla dessa hjälpmedel:D
Som nån beskrev gällande färjeåkande tidigare. Jag bodde på en ö i 5 år och åkte bilfärja varje dag. Då fanns inte ens sensorer fram på bilarna, ingen av öborna hade några som hellst problem att parkera inom 30cm mot framförvarande bil. Det verkar vara ett problem för många nya körkortstagare idag av kommentarerna att döma:oops:
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Ja snart kan inte ungdomarna köra bil öht. utan alla dessa hjälpmedel:D
Som nån beskrev gällande färjeåkande tidigare. Jag bodde på en ö i 5 år och åkte bilfärja varje dag. Då fanns inte ens sensorer fram på bilarna, ingen av öborna hade några som hellst problem att parkera inom 30cm mot framförvarande bil. Det verkar vara ett problem för många nya körkortstagare idag av kommentarerna att döma:oops:
Exakt. Ett exempel för det kan man se när dessa bortkurlade och sensorberoende försöker parkera inom en ruta på en P-plats. Många gånger har de inte en ANING om hur stor bilen är utan hamnar ofta delvis på trekvart inne på nästa ruta.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Lite ot men.... Finns det någon här inne som har en e-golf? Är en av de få elbilar som jag skulle kunna tänka mig att byta ut en av brukshäckarna mot. Gillar främst att den inte ser ut som en elbil :rofl:
Några vanliga fel att kolla och är ni nöjda?
 
M
dof dof skrev:
Lite ot men.... Finns det någon här inne som har en e-golf? Är en av de få elbilar som jag skulle kunna tänka mig att byta ut en av brukshäckarna mot. Gillar främst att den inte ser ut som en elbil :rofl:
Några vanliga fel att kolla och är ni nöjda?
Inte ägare men har varit lite spekulant på en sån sedan i höstas. Efter att ha googlat, läst på forum, kollat tester osv. så verkar funktionen och problemfriheten vara helt outstandning. Det är en helt vanlig golf mao. och folk har inget ont att säga om den funktionsmässigt. Sedan är det ju kända fakta som att den inte är snabbast i stan, den klarar väl bara runt 20 mil på en laddning osv. Men dessa förutsättningar vet man ju sedan innan och borde inte rendera i nån chock.

För egen del så hade den fungerat ypperligt. Det som jag dock funderat lite på är att modellen verkar inte så eftertraktad, sett samma bilar till salu ganska länge och sedan den klassiska prissänkningen. Frågan är hur denna bils andrahandsvärde ser ut om säg 5 år. Då ses väl en bil med 50 mils räckvidd som absolut minimum för köp, en bil med kanske 17-18 mil är väl inget bilhandlarna hoppar av glädje när man kommer med den som inbyte.
 
Lite samma uppfattning jag fått då. Värdet om 5 år bekymrar jag mig inte om. Brukar ha fordonen mycket längre än så.
 
R Robert-san01 skrev:
Har de aktiverat backhjälp med kamerorna?

Det var väl inte klart när man tog bort ultraljuds och lidar sensorerna?
Ja de har de, samt fick en uppdatering igår, använder dem mer som stöd då jag inte litar på systemet helt än.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nej fram fungerar de inget vidare än får man väl ändå erkänna. Och det är ju ändå där man har behov av det, bakåt har man ju kameror som gör att sensorer där är rätt meningslöst. Men fram hade varit bra, i alla fall på model Y där den är så rund att det är svårt att få grepp om var den slutar egentligen. I garaget där jag har stopp i golvet vid ~20cm ifrån den platta och tydliga väggen så går gränsen i princip mitt i motorhuven när jag kört till stoppet. På jobbet med lite otydligare gränser så känns det som om det pendlar en hel del mellan vad den tycker och vad verkligheten är. Uppemot 50cm fel är inte ovanligt om man säger så. Annars är det nog bara den automatiska vindrutetorkaren som är lite halvkass. Den månaden jag haft den nu har jag nog legat under WLTP förbrukning totalt sätt. Och då åker jag nog 50/50 motorväg och landsväg i princip så det går ju inte direkt att klaga på.
 
Hade jag parkerat i garage hade jag nog satt ett stopp på golvet just nu. Håller med om att det är lite tokigt men parkerar sällan så nära saker att jag inte ser.
 
Mikael_L
Förra månaden blev jag tvungen att snabbladda vid två tillfällen, jag fick fakturan i veckan som var.
Nu tyckte jag att det börjat bli dyrt.
Dessutom hade debiteringsmodellen ändrats så det var både kWh-pris samt minutpris.

Men dyrt vart det i alla fall, jag landade på nästan 7kr/kWh för dessa två laddningssessioner.
Det ger mig ett bränslepris på 14kr/mil, dvs högre än de ICE-bilar jag kört förut.

Dags att hitta ett nytt laddnätverk tänkte jag, har nu kollat och insett att typ alla har såhär skithöga priser.
Rent ekonomiskt blir det en förlust att köra elbil ifall man inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.

För ett år sedan kunde jag komma undan med typ 2kr/kWh, nu 3,5 ggr så högt. :mad: :sweat:
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
:surprised: Vilket laddnätverk var det?

Inga av de jag använt hittills har haft minuttaxa. Men många dyra finns det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förra månaden blev jag tvungen att snabbladda vid två tillfällen, jag fick fakturan i veckan som var.
Nu tyckte jag att det börjat bli dyrt.
Dessutom hade debiteringsmodellen ändrats så det var både kWh-pris samt minutpris.

Men dyrt vart det i alla fall, jag landade på nästan 7kr/kWh för dessa två laddningssessioner.
Det ger mig ett bränslepris på 14kr/mil, dvs högre än de ICE-bilar jag kört förut.

Dags att hitta ett nytt laddnätverk tänkte jag, har nu kollat och insett att typ alla har såhär skithöga priser.
Rent ekonomiskt blir det en förlust att köra elbil ifall man inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.

För ett år sedan kunde jag komma undan med typ 2kr/kWh, nu 3,5 ggr så högt. :mad: :sweat:
Kollat på Elli?
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förra månaden blev jag tvungen att snabbladda vid två tillfällen, jag fick fakturan i veckan som var.
Nu tyckte jag att det börjat bli dyrt.
Dessutom hade debiteringsmodellen ändrats så det var både kWh-pris samt minutpris.

Men dyrt vart det i alla fall, jag landade på nästan 7kr/kWh för dessa två laddningssessioner.
Det ger mig ett bränslepris på 14kr/mil, dvs högre än de ICE-bilar jag kört förut.

Dags att hitta ett nytt laddnätverk tänkte jag, har nu kollat och insett att typ alla har såhär skithöga priser.
Rent ekonomiskt blir det en förlust att köra elbil ifall man inte kan ladda hemma eller på jobbet etc.

För ett år sedan kunde jag komma undan med typ 2kr/kWh, nu 3,5 ggr så högt. :mad: :sweat:
Ja, jag tycker det är löjligt, en vara som verkligen prissätts per timme säljs baserat på inköpspriser från 2021.. det är en rutten bransch fnv, ungefär som livsmedelsgrossisterna. Man hade ju hoppats på att de åtminstone inte skulle få elstöd men jag antar att de nu kommer få ytterligare marginalförstärkning från mina skattepengar, -staten och kapitalet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.