Det följde med en uppsättning vinterhjul när jag köpte bilen för två år sedan (Minerva winter stud). Nu har samtliga 4 däck fått kordbrott inom loppet av 7 veckor.
Betyder det att det är extremt jämn kvalitet på däcken, eller borde jag köpa en lott?


Vinterdäck närbild, dubbar, snö, is, däckmönster, fotavtryck i bakgrunden, kallt väglag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinterdäck med dubbar och smuts på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinterdäck närbild, dubbar, slitage, leriga, grusunderlag, fokus på mönster och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett slitet bil- eller cykeldäck med tydligt mönster och små stenar inkilade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta foton av texterna på sidorna eller ett helt däck, så går det att se årtal på dom hos en riktigt däckis. Troligtvis är dom av äldre mått kanske, eller var dom nya enligt utsago. Fel lagring så går dom sin väg snabbt , har nu haft V-däck i vedboden och inga synliga eller kännbara fel, lagrade sommartid i år, nu dags för nya
 
En lott kan man ju alltid köpa men det viktiga i det här läget är att du köper nya däck.
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Kinesiska däck byggda för sydeuropeiska vägar, och du är förvånad att det funkar skit??????
 
  • Gilla
Incitament och 4 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det följde med en uppsättning vinterhjul när jag köpte bilen för två år sedan (Minerva winter stud). Nu har samtliga 4 däck fått kordbrott inom loppet av 7 veckor.
Betyder det att det är extremt jämn kvalitet på däcken, eller borde jag köpa en lott?


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
På Dacktest.eu har Minerva bara en och två stjärnor av fem möjliga för sina däcktyper, säger kanske en del...
 
Ärligt rent ut sagt, detta är billiga däck av ushlig kvalité. Jag är tyvärr inte förvånad.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
V vinkelväxelhaveri skrev:
Kinesiska däck byggda för sydeuropeiska vägar, och du är förvånad att det funkar skit??????
Nej jag är mest förvånad över att alla fyra däck går sönder på exakt samma sätt i stort sett samtidigt.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Är det rätt belastningsindex och har de körts med rätt lufttryck?
Ålder på däcken?
Det såg ut som en del dubb var dåliga också.
 
De verkar vara mästare inte i "Design to cost' utan i "Design to failure", givetvis efter garantiperioden. Undrar om det är ett dotterbolag till Electrolux?

Väldigt osannolikt att alla går sönder så nära i tid. Gissar på något med förvaringen eller väl högt lufttryck.
 
Jämn låg kvalitet ;-)

//
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H HSP skrev:
Är det rätt belastningsindex och har de körts med rätt lufttryck?
Ålder på däcken?
Det såg ut som en del dubb var dåliga också.
C-däck. Kört med 4 kg. Jo, en del dubb har lossnat men det är ändå hyfsat mönsterdjup kvar.
 
S
Är ojämnt slita, i alla fall på en av bilderna. Kanske är dags för hjulinställning.
 
Jag har varit med om samma. Köpte fyra nya vinterdäck som inte blev monterade första vintern, på bilen. Körde slut på de dubbfria först. Nästa höst när jag lyfte fram dem, var alla förstörda på samma sätt som dina.
 
Måste säga att jag aldrig någonsin haft problem med mina däck, och verkligen inte av denna grava typ. Det värsta som hänt ett av mina däck var att det hamnade en skruv rätt i slitbanan, ett mycket bra Michelindäck, Verkstaden bedömde att detta var reparerbart till 100 procent, satte en plugg som vulkades fast, balanserade och klart på 10 minuter.

Jag har aldrig kört på annat än premiumklass vad gäller däck, Continental, Michelin, Nokian ibland men helt ok.

Har man cord-skador som TS uppvisar på inte mindre än samtliga däck…. Jag ser det som helt fantastiskt. Möjligen att detta kan uppstå vid gravt felaktigt däckstryck eller vid extrem misshandling på potthålsvägar. Så även om däckfabrikanten kanske inte är i toppskiktet så är utfallet som visas rätt extremt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.