useless useless skrev:
Det är ett element i mitten (det som den stora muttern sitter fast i) som ska koka vattnet så det pressas upp genom röret. Om inte det funkar så blir det inget kaffe.

Sen finns det ett varmhållningselement i en ring under botten utanpå det inre elementet. Det är på lägre effekt och ska bara hålla kaffet varmt efter avslutad bryggning.
Vet du om det går byta men det går väl aldrig få tätt sen, och ett nytt element kanske är lika dyrt som en nu perkulator. Termostat kanske man kan komma åt underifrån men hur mäter man om det är element eller termostat som är trasig?
 
P ptlf skrev:
Vet du om det går byta men det går väl aldrig få tätt sen, och ett nytt element kanske är lika dyrt som en nu perkulator. Termostat kanske man kan komma åt underifrån men hur mäter man om det är element eller termostat som är trasig?
man mäter över elementet...
 
pacman42 pacman42 skrev:
man mäter över elementet...
Och om jag inte får nåt resultat där hur vet jag om det är element eller termostat som är trasig?
 
Du får öppna den, koppla ur sladdarna till elementen och mäta motståndet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får öppna den, koppla ur sladdarna till elementen och mäta motståndet.
Har öppnat o ser inget uppenbart fel så är väl mätning som gäller...inser att jag knappast kommer kunna laga den billigare än köpa ny men skulle vara intressant lära sig mäta o hitta felet iaf! Ska jag mäta mellan där jag gjort pilar dom bruna runda där en går in i botten o den andra i sidan på elementet är väl termostater eller? Vad borde jag få för värde vid mätning? Rostfritt stålkärl med inverterad lock, elektriska komponenter ovanpå, skrivbord med föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk komponent, troligen kondensator, med kablar och lödningar, monterad på träkropp, närbild, otydlig teknisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkanna med elektroniska komponenter, kablar och fästelement, ser hemmabyggd eller modifierad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu gissar jag, men jag tror pilarna pekar på elementen och att termostaten är längst till höger
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu gissar jag, men jag tror pilarna pekar på elementen och att termostaten är längst till höger
Det är isf två termostater, en går upp i botten till höger o en in i elementet till vänster.... En hemmagjord enhet, kanske en experimentell blandning av elektronik och köksredskap, med sladdar och spegelblank yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Termostat:

Elmotor med trasigt borsthållarehus, synliga ledningar och skruvanslutningar, på en träyta. (Cirkulerad skada)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Har mätt nu o fick resultatet 107,7 ohm...vad säger det?
 
A
P ptlf skrev:
Har mätt nu o fick resultatet 107,7 ohm...vad säger det?
att elementet är på 490W
sen vet jag inte vad du mätt iofs
 
P ptlf skrev:
Har mätt nu o fick resultatet 107,7 ohm...vad säger det?
107,7 ohm ger som sagt en effekt på 490 W. Min perkulator har en märkeffekt på 500 W. Om du mäter över stickproppen. Vad får du då? Får du ett högre värde når du mäter över stickproppen än när du mäter elementet är det växlingen mellan perkulation och varmhållning som inte gör vad den skall.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
att elementet är på 490W
sen vet jag inte vad du mätt iofs
Det vet ju egentligen inte jag heller men har mätt över där jag ritade pilarna Inverterat termoslock med elektroniska komponenter och sladdar, markeringar med rosa pilar, bakgrundsobjekt suddiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Koppla ihop allt och mät mellan stiften i stickproppen. Det ska vara ungefär samma motstånd där när den är kall om allt funkar som det ska.
 
A Avemo skrev:
107,7 ohm ger som sagt en effekt på 490 W. Min perkulator har en märkeffekt på 500 W. Om du mäter över stickproppen. Vad får du då? Får du ett högre värde når du mäter över stickproppen än när du mäter elementet är det växlingen mellan perkulation och varmhållning som inte gör vad den skall.
När jag mäter över pinnarna på stickproppen säjer mitt instrument 0.L om jag mäter med strömbrytaren av o 7,14 om den är på Digital tångmultimeter på träyta, mäter motstånd, röd och svart, elektriskt testverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vändbar sladdvinda med Europakontakt på trägolv. Svart, kompakt, switch, ansträngningslättnad. Dustig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Koppla ihop allt och mät mellan stiften i stickproppen. Det ska vara ungefär samma motstånd där när den är kall om allt funkar som det ska.
Ska jag ha strömbrytaren på eller av då, gissar på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.