Hej,

Försöker hitta installationsanvisningar hur man installerar ett Velux takfönster på tak utan papp, alltså bara impregnerad plywood. I instruktionerna jag hittar ingår pappen i montaget så jag undrar om någon kanske har en ide hur man löser det?:)

/Charlie
 
Charl1e Charl1e skrev:
Hej,

Försöker hitta installationsanvisningar hur man installerar ett Velux takfönster på tak utan papp, alltså bara impregnerad plywood. I instruktionerna jag hittar ingår pappen i montaget så jag undrar om någon kanske har en ide hur man löser det?:)

/Charlie
Tak utan papp !?
Du menar bara plåt eller tegel ?

För något måste ju skydda taket ?
Men just ett takfönster vill du nog skydda under plåt/tegel också - med papp/duk?

Eller ev tätningsmassa om du installerar utanför ramarna så att säga (på en lekstuga/bil/båt eller ngt) ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tak utan papp !?
Du menar bara plåt eller tegel ?

För något måste ju skydda taket ?
Men just ett takfönster vill du nog skydda under plåt/tegel också - med papp/duk?

Eller ev tätningsmassa om du installerar utanför ramarna så att säga (på en lekstuga/bil/båt eller ngt) ?
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tak utan papp !?
Du menar bara plåt eller tegel ?

För något måste ju skydda taket ?
Men just ett takfönster vill du nog skydda under plåt/tegel också - med papp/duk

Eller ev tätningsmassa om du installerar utanför ramarna så att säga (på en lekstuga/bil/båt eller ngt) ?
Nej det är som jag skrev impregnerad plywood, men glömde såklart att skriva att det är betongpannor ovanpå det.:)
 
Charl1e Charl1e skrev:
Nej det är som jag skrev impregnerad plywood, men glömde såklart att skriva att det är betongpannor ovanpå det.:)
Jag skulle nog lagt papp från nock ned mot fönstret, och runtomkring då - som jag limmar mot plywooden.
Men du kanske skall kolla med en takläggare.

Att bara täta med ngt flexmedel tror jag riskerar läcka över tid :/
 
Charl1e Charl1e skrev:
Hej,

Försöker hitta installationsanvisningar hur man installerar ett Velux takfönster på tak utan papp, alltså bara impregnerad plywood. I instruktionerna jag hittar ingår pappen i montaget så jag undrar om någon kanske har en ide hur man löser det?:)

/Charlie
det är ju ovansidan som är problem möjligen om man lägger en remsa klistrad papp som går över fönstertätningen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle nog lagt papp från nock ned mot fönstret, och runtomkring då - som jag limmar mot plywooden.
Men du kanske skall kolla med en takläggare.

Att bara täta med ngt flexmedel tror jag riskerar läcka över tid :/
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle nog lagt papp från nock ned mot fönstret, och runtomkring då - som jag limmar mot plywooden.
Men du kanske skall kolla med en takläggare.

Ja

Att bara täta med ngt flexmedel tror jag riskerar läcka över tid :/
Jag var inne på det, skulle bara vara skönt att slippa riva upp taket ända upp till nock, slö som man är.:)
 
T tergo skrev:
det är ju ovansidan som är problem möjligen om man lägger en remsa klistrad papp som går över fönstertätningen
I originalinstruktionerna viker dom ju upp pappen så fint även på sidorna så jag undrar om man ska räkna med vatten även därifrån?
 
Charl1e Charl1e skrev:
Jag var inne på det, skulle bara vara skönt att slippa riva upp taket ända upp till nock, slö som man är.:)
Det är nog upp till dig att ta risken: Börjar det läcka så lär du få stå för reparationen själv dock :)
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Charl1e Charl1e skrev:
I originalinstruktionerna viker dom ju upp pappen så fint även på sidorna så jag undrar om man ska räkna med vatten även därifrån?
Ja man bör nog har ett antal cm (20-30 brukar man ju säga som överlapp vid takläggning)
 
Hmm, ja, jag får klura lite, va mest nyfiken på om någon gjort något liknande.:)
 
Charl1e Charl1e skrev:
Hmm, ja, jag får klura lite, va mest nyfiken på om någon gjort något liknande.:)
Jag har installerat ett takfönster i en skåpbil.
Där tätades det genom butyltejp, tätmassa och en ram som leder bort vatten ovanifrån, och som dessutom spänns mot taket....fick tyvärr en fuktskada efter ett par år, som jag nu försökt täta...
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
T tergo skrev:
ring och fråga hur man gör Kontakta oss för information om VELUX Svenska AB:s produkter
Ja, det är ju som så ofta det enklaste alternativet.:)
 
Charl1e Charl1e skrev:
Jag var inne på det, skulle bara vara skönt att slippa riva upp taket ända upp till nock, slö som man är.:)
Självklart ska du följa monteringsinstruktionen.
Ny ytpapp på undertaket, från takfönster till nock och anpassade plåtbeslag runt takfönstret tar inte många timmar att montera.
Livslängden på ditt takfönster borde vara +50 år, utslaget på möjlig livslängd är arbetsinsatsen bara några minuter/år och ger en klart minimerad framtida risk på en riskkonstruktion som ett takfönster är.
Är du osäker anlita en erfaren byggare.
Lycka till.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Självklart ska du följa monteringsinstruktionen.
Ny ytpapp på undertaket, från takfönster till nock och anpassade plåtbeslag runt takfönstret tar inte många timmar att montera.
Livslängden på ditt takfönster borde vara +50 år, utslaget på möjlig livslängd är arbetsinsatsen bara några minuter/år och ger en klart minimerad framtida risk på en riskkonstruktion som ett takfönster är.
Är du osäker anlita en erfaren byggare.
Lycka till.
självklart ska jag följa monteringsinstruktionen, dock verkar det saknad för min undertakstyp, därav frågan här. Att lägga papp upp till nocken är ju det uppenbara alternativet med det innebär ju även en förändring i konstruktionen med tanke på fuktvandring som jag måste kolla upp först.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.