Jag blev nyfiken och köpte ett persikoträd på Lidl för några veckor sedan. Jag fick en drygt halvmeter lång pinne med rotsystem. Nu har den sedan inköpet stått i en kruka inomhus i söderläge. Pinnen verkar stendöd men det lever och gror kring stammen. Är det värdelösa rotskott som kommer upp eller är det så här ett persikoträd ska vakna ur sin dvala? Växt med unga skott i kruka med jord, intill fönster, odlingsmiljö inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser stammen ut längre upp, många träd är ju inympade på andra sorter.
 
En stor pinnar står vid ett fönster med utsikt mot en gräsmatta och träd. Inomhus, dagsljus, lugnt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så är ser det ut högst upp. Detta träd ser ut att passa i en atomöken... Sorten heter Red Haven.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Trädet är ympat och skotten som syns i krukan är från ympen, alltså inte persikan "Red Haven" Stammen ser död ut men för säkerhets skull kan du avvakta ett tag om det visar något liv.

Så går det när man handlar växter i en mjölkaffär.
 
  • Gilla
  • Haha
Kallebo och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag väntar ännu ett tag för att se om liket lever. Annars får jag väl plantera det som lever och se vad det blir. När jag ändå var i mjölkaffären köpte jag både bär- och blombuskar och dessa verkar ta sig jättebra.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Persika ympas tydligen oftast på vildplommon så din skörd kommer nog bli en besvikelse om du låter det som kommer ur jorden bli nåt.
 
  • Gilla
Arnta och 1 till
  • Laddar…
Bra tillfälle att lära sig ympa dock :)

Plantera och låt några pinnar komma upp så har du tid på dig att hitta lite ympmaterial nästa vinter. Kräver ingen speciell utrustning egentligen, en vass kniv och sen kan man använda remsor av plastkassar eller eltejp.
 
Vildplommon... Det låter ju spännande men är nog inte det jag önskar mest. Jag låter det växa så får vi se.

Det finns en dam med ett framgångsrikt persikoträd i närheten så jag borde kunna tigga till mig en kvist om det som nu är gröna skott växer till sig,
 
Använd nageln för att dra av lite av barken på "pinnen en bit upp från ympstället för å se om det finns ngt grönt därunder..
 
  • Gilla
Ananas68 och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Så går det när man handlar växter i en mjölkaffär.
Ja man köper verkligen grisen i säcken - men det är så billigt att det inte har jättestora konsekvenser. :)

Jag köpte 5 persikopinnar på LIDL för 4 år sedan, för 49kr styck.
Tre av dom kom aldrig igång, den fjärde växer fint men under varje år får den bara en frukt som ramlar av innan den är större än en pingisboll - men det sista trädet visade sig vara en alldeles fantastisk nektarin som gav 2 frukter första året, 15st år 2, 30st år 3 och nu blommar den hejvilt igen. Den sitter i en stor kruka och jag vinterförvarar den i garaget.

Har man bara inte höga förväntningar så kan det gå bra. :giggle:
 
  • Gilla
Perplexus och 8 till
  • Laddar…
Lina Nord Lina Nord skrev:
Ja man köper verkligen grisen i säcken - men det är så billigt att det inte har jättestora konsekvenser. :)
Ja, fast det är inte min poäng egentligen med att protestera mot lockpriserna på Lidl, inte heller drabbar den ev. dåliga kvaliteten på växterna någon annan än köparen och så förstås humlorna, bina och andra småttingar i naturen.

Den stora skadan som jag ser det är utvecklingen till några stora kedjor som säljer samma växter år efter år samt dessa lockpriser som t.ex. Lidl marknadsför och som ingen privat, kunnig och entusiastisk lite plantskola kan konkurrera med. De små plantskolorna försvinner i snabb takt och tar sin kunskap med sig. Vem skall då saluföra spännande nya växter till intresserade trädgårdsvänner? Vem på Lidl har ägnat t.ex. 30 år av sitt liv åt arten Rhododendron och kan fritt ur minnet berätta allt som är värt att veta om denna spännande art och alla dess hybrider?

Våra trädgårdar blir mer och mer tråkiga och ensidiga, samma växter (som av en händelse oftast är växter som klarar av att stå i krukor i gassande solsken en hel säsong på plantskolan) och så några inredningsdetaljer som trendar varje år. Den djupare växtkunskapen och variationsmöjligheterna försvinner i snabb takt allt medan fynden blir fler i mjölkbutiken.

DET tycker jag är en avveckling och inte en utveckling och för mig är det en sorg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, fast det är inte min poäng egentligen med att protestera mot lockpriserna på Lidl, inte heller drabbar den ev. dåliga kvaliteten på växterna någon annan än köparen och så förstås humlorna, bina och andra småttingar i naturen.

Den stora skadan som jag ser det är utvecklingen till några stora kedjor som säljer samma växter år efter år samt dessa lockpriser som t.ex. Lidl marknadsför och som ingen privat, kunnig och entusiastisk lite plantskola kan konkurrera med. De små plantskolorna försvinner i snabb takt och tar sin kunskap med sig. Vem skall då saluföra spännande nya växter till intresserade trädgårdsvänner? Vem på Lidl har ägnat t.ex. 30 år av sitt liv åt arten Rhododendron och kan fritt ur minnet berätta allt som är värt att veta om denna spännande art och alla dess hybrider?

Våra trädgårdar blir mer och mer tråkiga och ensidiga, samma växter (som av en händelse oftast är växter som klarar av att stå i krukor i gassande solsken en hel säsong på plantskolan) och så några inredningsdetaljer som trendar varje år. Den djupare växtkunskapen och variationsmöjligheterna försvinner i snabb takt allt medan fynden blir fler i mjölkbutiken.

DET tycker jag är en avveckling och inte en utveckling och för mig är det en sorg.
Håller med men åas finns större möjlighet än någonsin för den intresserade att läsa in sig på och införskaffa spännande växter.
 
  • Gilla
Lina Nord och 1 till
  • Laddar…
Blir så när allt skall vara billigt, köpte själv persika ”Frost” hos välrenommerat växthus för 3 år sedan, 1,5 m högt då och ger mig 30-40 saftiga stora persikor varje år. Kostade betydligt mer än i ”mjölkaffären” men det var persikor jag ville ha
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Det som gör att jag inte köper växter hursomhelst är att jag är petig. Sist var det rabarber där jag prompt ville ha Spangsbjerg och inte som andra jag pratade med samtidigt ”nämen, rabarber hugger man ju bara en bit av grannen”.
Sån rabarber har jag redan, men nu ville jag ha rätt sort.

Samma med övriga frukt- och bärplantor. Jag vill ha rätt sorter. Sen kanske Lidl råkar ha just det någon gång, men tvivlar. Finns ju inget bättre än när man oavsett vad det gäller har efterforskat och hittat något udda men riktigt bra och i butiken stöter på någon gammal räv som kan sina saker och som verkligen lyser upp när man efterfrågar det som inte är standardsortiment 1-A.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Svårt att säga när du inte vet vad och om persikan är ympad på. Köpte en rotäkta Frost för typ 20 år sen. Lite ämlig dom första åren, men om inte hård och sen nattfrost ger den mellan hundratals och tusentals (pust!) persikor. Så avvakta. Se hur bladen ser ut och som någon sa i ett tidigare svar, skrapa försiktigt på barken och kolla om det lever. Håller tummarna!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.