I detta läget av en professionell hantverkare hade jag förväntat mig följande:

Spåret till sista slingan är väldigt nära väggen. Vi kan ordna det men det kommer att ta lite extra tid. Dvs kosta lite extra pengar. Alternativet är att göra som man gjort men isf informera att det inte kommer att bli lika varmt där slingan saknas. Man ger helt enkelt alternativ.

Idetta fallet känns det som ren lathet och jag hade under inga omständigheter accepterat detta.

Den som säger att värmen sprider sig så långt i spacklet vet inte vad dom pratar om.

Isf hade det ju räckt med att dra ett rör mitt genom golvet för spacklet gör resten av jobbet… nja..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Har för mig att det finns regler om hur nära golvbrunnar värmekabel får ligga? I våra badrum går det inga värmeslingor i duscharna och det blir ju naturligtvis lite kallt just när man kliver in i duschen, men så fort du börjar duscha så är det ju inga problem.
 
  • Gilla
Sson85 och 1 till
  • Laddar…
Det finns inga regler som begränsar avståndet. Däremot ska ju röret täckas med ett lager spackel av en viss tjocklek vilket gör att man inte kommer för nära brunnen på grund av fallet.
Jag satte brunnsramen ovanpå golvspånet och har värmeslingor i hela duschen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bra gjort. Inga slingor nära. I eget tycke har den kunnat vara längre bort.

I vår familj duschar vi med varmvatten och ytan är varm på 5 sekunder.
 
  • Gilla
Bläcktudan och 1 till
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Det finns inga regler som begränsar avståndet. Däremot ska ju röret täckas med ett lager spackel av en viss tjocklek vilket gör att man inte kommer för nära brunnen på grund av fallet.
Jag satte brunnsramen ovanpå golvspånet och har värmeslingor i hela duschen.
När vi renoverade badrummet hade VVSaren mått på hur nära golvbrunnen en slinga fick vara placerad. Om det är regler, tillverkarnas eller BKR rekommendationer eller något annat låter jag vara osagt. Men dom hade åtminstone några mått att förhålla sig till. Kan säkert också skilja på om man enbart gjuter in slangen i flytspacklet eller om man kör värmeplåtar också som i detta fall.
 
Enda måttet som styr är som sagt var att det ska vara minst 12 mm spackel ovanpå rör/kabel. Ligger golvbrunnen i golvnivå så innebär det i praktiken att man inte kan lägga slang/rör alltför nära brunnen, men med en upphöjd brunn kan man det. Dock kan ju problemet då istället bli att golvet blir för högt i andra änden så det inte funkar vid dörrar etc.

https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvvarme/


Den här rör visserligen elektrisk golvvärme, men svaret är allmängiltigt:

https://www.elinstallatoren.se/2020/12/ett-sakerhetsavstand-till-brannbart-material-ar-lampligt/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
När jag lade golvvärme i badrummet fick jag höra att man skulle undvika att ha slingor nära golvbrunnen eftersom vattnet i vattenlåset då skulle avdunsta snabbare (med odör som följd). Men för den som använder duschen minst ett par gånger i veckan kan jag inte se att det skulle vara något problem i praktiken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
När jag lade golvvärme i badrummet fick jag höra att man skulle undvika att ha slingor nära golvbrunnen eftersom vattnet i vattenlåset då skulle avdunsta snabbare (med odör som följd). Men för den som använder duschen minst ett par gånger i veckan kan jag inte se att det skulle vara något problem i praktiken.
Googlade lite, tror dock att man skulle klarat 10 cm om man la den i spåret. Tror det är lathet eller liknande som styrt här

Fråga: Hur nära golvbrunnen får jag lägga värmekabeln? Svar: Det finns inga ”regler” för detta men rekommendationen är att hålla cirka 10 cm från golvbrunnskanten. Detta för att minimera risken att skada värmekabeln vid brunnsarbetet och för att minimera risken att vattenlåset torkar ur om duschen används sällan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
I vår familj duschar vi med varmvatten och ytan är varm på 5 sekunder.
I vår familj vill vi att golvet i duschen torkar mellan duschningarna och lägger därför slingor i hela duschutrymmet.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Rörmokaren drog inte golvvärmeslangen riktigt tight i närheten av toastolen i vårt badrum och hävdade att värmen sprider sig i spackel och sten. Jag sade inte emot och får sitta där med kall högerfot och gräma mig.

Stå på dig!
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Rörmokaren drog inte golvvärmeslangen riktigt tight i närheten av toastolen i vårt badrum och hävdade att värmen sprider sig i spackel och sten. Jag sade inte emot och får sitta där med kall högerfot och gräma mig.

Stå på dig!
Fy fan, jag lider med dig.
Sitter just nu med två varma fötter tack o lov
 
Kan också skriva under att det blir kalt om man inte har slingor hela vägen.. Man vände lite för tidigt i köket så stod man nära sockeln så vart det lite kalt om fossingarna.

Nästa gång ska jag lägga elkabeln bättre ;)
 
Nu gör jag visserligen alla jobb själv hemma. Då ser det inte ut sådär. Hade jag betalat någon för att fixa badrum så hade jag ingalunda accepterat detta.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Alltså, viktigt att lägga kabeln rätt, så man kan lägga en kabel med varma fötter.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Ser att det är många som svarar om kabel, ser ni inte att detta är en slang ?
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.