Hur länge håller bildäck, eller hur länge håller dom för er? Jag tycker jag byter däck ganska ofta.

Jag byter två i gången, köper två nya och lägger de där bak, de äldre läggs där fram. På det viset roterar jag genom däcken. Tycker jag får köpa två nya av däcken för en säsång vartannat år kanske. Kör ganska regelbundet och det blir cirka 14000km per år så hur många km kan man få ur dom.

Ett däck kanske är två år där back och 1-2 år där framme och körs halva året. Så jag kanske får 13500 - 21000 km ur ett däck? Kanske jag fått 4 nån gång så 28000 km ungefär. Jag har inte hållit så noga koll på detta, borde börja skriva upp så jag kan verifiera vad jag köper och när.
 
@DennisCA ca 3000 mil brukar det bli innan däcken är slut, men om hjulinställningen är dålig så kan det räcka med 300...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dom brukar vara slitna jämnt över mitten för mig iaf. Köpte nyss 2 stycken av min mekaniker så får se hur länge de räcker.

Skrev ner datum och km på bilen (410,000km) får se om bilen är med så pass länge ännu att jag hinner byta sommardäck två ggr till för det är så länge innan det innebär att det jag nu köper är de som byts ut.
 
Unikt namn
När jag låg på 3500mil om året så höll däcken ungefär 2 sesånger.
Så de blir väl ca 3000-3500mil per däckuppsättning, troligen lite färre mil på vinterdäcken och lite fler på sommarsulorna.

Nu med med ca 2000mil om året har jag börjat byta parvis, men har helt tappat kollen på hur långt dom går.
Kör en V70 och brukar hålla mig undan de billigaste däcken.
 
2+ säsonger brukar dom räcka för mig också, vilket blir runt 3-3500 mil. Tredje sommaren lägger man på dom och tycker att dom borde hålla ett tag till, men några veckor senare byter man...
 
Mina senaste sommardäck Pirelli scorpion Verde rullade i 46000 km (4 säsonger)
Nuvarande vinterdäck Hakkapelitta 9 SUV har hittills gått 40000 (5 säsonger) km och jag räknar med minst en säsong till.
Jag tror det är ung vad jag fått ut ur mina däck genom åren.
 
Brukar köpa Nokia Nordman men efter Ryssland invaderade Ukraina blev det slut på det. Brukade gå på 160-180 euro för två styck monterade och balanserade.
 
Mina förra sommardäck hade jag 4 år. Det var Dunlop och dom var helt slut efter det. Vinterdäcken har just gått sin fjärde säsong. Dom kommer jag troligen köra nästa vinter också finns inte många hela dubb kvar men mönsterdjupet är ok det är Gislaveds nordfrost inte speciellt nöjd med dom.
Jag kör inte så mycket per år kanske runt 12000km.

Köpte den här gången Kumho sommardäck. Har inte provat det märket tidigare men dom har bra omdömen på nätet och så var dom billiga.

Såg när jag bytte på svärmors bil att hennes sommardäck var från 2018. Men dom rullar inte så mycket.

Dom slitstarkaste däck jag haft var Michelin fick med dom med en bil och dom höll många km.
 
Med lätt bil och snål körstil räcker 2 uppsättningar däck (sommar och vinter) ca 9000mil
 
ViB gjorde långtest på däck för typ 15 år sen, olika däck alternerade mellan taxibilar av samma sort. Testets dyraste däck Michelin blev billigast per mil, det hade fortfarande godkänt mönster när testen avbröts vid 6000 mil.
Bekant som kör mycket köpte en ny Peugeot 1995. När sommardäcken var slut efter 3 säsonger fick bilen nya likadana Michelin som den hade ny. 3 år senare upprepades samma sak, och efter 3 år till frågade han mig om däck då han fick syn på min däck maskin "kan du skifta däck om jag köper nya ??" Japp, inga problem.
Han köpte däck på nätet och kom med 4 nya Nokian NRH, de som hade siffror i gummit så man kunde se slitaget.
På hösten kom han tillbaka för service och byte till vinterdäck.
På framdäcken var 2a framme, på bakdäcken 4 an.
De var alltså slut efter en sommar, drygt 2000 mil !!!
Nästa vår kom han med 4 Michelin.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Mina senaste sommardäck höll fem år med ca 1500 mil per år, dvs 7500 mil. Vinterdäcken har mycket kvar, de går ca 500 mil per år. Problemet är bara att de snart börjar bli hårda...

Frugans gamla bil kör dottern numera, där måste jag byta vinterdäck till nästa vinter. Inte så många mil (kanske 4000), men däcken är 12 år gamla. Förvånansvärt bra grepp i dem trots åldern, men nu är det dags att byta. Men dubbarna gör stor skillnad, hade det vart dubbfria så hade de behövt bytas långt tidigare.
 
Historia om ovan nämnda Peugeot, det var en 505 diesel, 1,9 TD 90 hk.
Vid runt 35" mil började den bli svårstartad, för att inte starta alls om det var under halv tank, fyllde man fullt gick den igång snällt.
Förpumpen i tanken sa man på Peugeot verkstaden, enligt reserdelslistan hade bilen en sån.
Men när jag öppnade under baksätet för att kolla fanns bara 2 rör och en elkabel på armaturen. Kabeln var till bränslemätaren, nån pump fanns inte alls, bara ett rör ner i tanken, och retur röret.
Köpte en elektrisk pump på biltema, en sån där lågtrycks pump till förgasare och monterade i motorrummet innan dieselpumpen, sen startade den fint igen. Bilen övergavs vid 54" mil och gick fortfarande fint med Biltema pumpen.
Det märkliga är ju hur den gick de 35" första milen utan pump ??
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Historia om ovan nämnda Peugeot, det var en 505 diesel, 1,9 TD 90 hk.
Vid runt 35" mil började den bli svårstartad, för att inte starta alls om det var under halv tank, fyllde man fullt gick den igång snällt.
Förpumpen i tanken sa man på Peugeot verkstaden, enligt reserdelslistan hade bilen en sån.
Men när jag öppnade under baksätet för att kolla fanns bara 2 rör och en elkabel på armaturen. Kabeln var till bränslemätaren, nån pump fanns inte alls, bara ett rör ner i tanken, och retur röret.
Köpte en elektrisk pump på biltema, en sån där lågtrycks pump till förgasare och monterade i motorrummet innan dieselpumpen, sen startade den fint igen. Bilen övergavs vid 54" mil och gick fortfarande fint med Biltema pumpen.
Det märkliga är ju hur den gick de 35" första milen utan pump ??
Pumpen på motorn sög tillräckligt men sen kom bakläckage i regulatorn med åldern och flödet blev för dåligt,
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Minns inte exakta miltal nu men på förra bilen var det sommardäcken som den levererades med som satt på när jag köpte den. Hade gått två somrar och straxt under 4000 mil när jag köpte den. De däcken gick i alla fall två somrar till för mig, kanske tre. Däcken jag köpte då var fortfarande fräscha när bilen såldes vid 11000 mil.
Fick med nya vinterdäck när jag köpte den. De var ok när jag sålde den och i stort sett alla dubb kvar.

Audi A4 2,0T quattro med delvis tung högerfot.

Bilen vi har nu har gått drygt 5000 mil varav kanske 3500 på sommardäcken. De är fortfarande bra nog för en säsong till men till nästa år får det nog bli nya.
Vinterdäcken ser oanvända ut i stort sett. Fullt godkänt mönstersdjup på nästan 8mm kvar.
 
Vid vilket mönsterdjup byter ni däck? Sommardäck kör jag oftast tills dom blir olagliga vid 1.6mm vinterdäck brukar jag nog köra till dom lagliga 3mm jag använder dubbdäck.

Nokia har ännu kvar sina siffror i gummit. Har provat Nokia vinterdäck och var inte så nöjd dom var bra i början men åldrades fort inte bara slitagemässigt utan gummit hårdnade hastigt också. Dom bästa vinterdäck vi haft var Hankook grymt bra grepp. Hade goodyear sommardäck men dom var riktigt dåliga.

Hur gör ni som byter 2 däck i gången? Jag flyttar mina däck så att dom vartannat år sitter fram och vartannat bak och byter ej rotationsriktning på dom och dom brukar nog slitas ganska jämnt. Jag har aldrig haft 2 som varit så bra att jag velat spara dom och bara köpa 2 nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.