Plötsligt kunde jag inte nå kameror och den styrutrustning på landet som tidigare via router med ddns och portar i denna. Fungerat i åratal. Efter ett antal samtal till ISP, som först mumlade en massa om att jag hade en publik dynamisk ip--adress men måste ha en fast (alltså fel), medgav tillslut att nätägaren ändrat nåt (oklart vad) men fixade detta. På kommande fakturor stod sedan 65 kr extra för publik Ip-adress.... Bara att bita ihop och leta en billigare isp. Men nu till saken:

Även under den korta period när jag inte hade publik ip nådde jag luftvärmepump, värmegolv och en kamera som inte nås via routerns portar utan, antar jag, en "molntjänst". Kan någon förklara hur detta fungerar rent tekniskt? Hur hittar molntjänsten tillbaka till min utrustning utan att veta min IP? Skulle vara bra med en "router" som kunde samma sak! :D
 
Troligtvis använs en dynamisk dns i molnet.
 
Din smarta prylar kopplar upp sig mot en server som hanteras av prylens leverantör.
Du kan sedan nå den genom den befintliga uppkopplingen, via servern.

/Höghus
 
  • Gilla
Dilato och 13 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Troligtvis använs en dynamisk dns i molnet.
Har du en PowerPoint på denna lösning? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
jonaskop och 4 till
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Har du en PowerPoint på denna lösning? ;)
Nej.
 
A A-Man_08 skrev:
Troligtvis använs en dynamisk dns i molnet.
B BosseHansson skrev:
Har du en PowerPoint på denna lösning? ;)
Dynamisk dns löser problemet med att hitta en publik adress, inte TS problem.

/Höghus
 
  • Gilla
jonaskop och 6 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Dynamisk dns löser problemet med att hitta en publik adress, inte TS problem.

/Höghus
Läste publik adress.
Molnet hanterar ju detta något sätt.
Hur tror att dom löst det?
 
A A-Man_08 skrev:
Läste publik adress.
Molnet hanterar ju detta något sätt.
Hur tror att dom löst det?
”There is no cloud. It is just somebody elses computer”.
Leverantören av den smarta prylen har en server som har publik adress och ett namn som finns i dns. Din smarta pryl är konfigurerad med detta namn och kan koppla upp sig mot den efter att du installerat den.

/Höghus
 
  • Gilla
jonaskop och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Med en NAT så har du ingen dörr in till huset och när du går ut så stängs dörren automatiskt bakom dig. Enda sättet att hitta in igen är om du sätter någon på att hålla dörren öppen när du går ut, detta när vad molntjänster gör. Den håller igång kommunikationen så att du, när du vill in igen, har en öppen dörr.

Nackdelen med denna typ av tjänster är att du är beroende av en extern part för att ta dig in igen. Vad händer om denna part bestämmer sig för att lägga ned tjänsten?

Inom hemautomation så försöker man standardisera tjänsten som sådan (via protokoll) in i en gateway (exempelvis SmartThings, IKEAs GW, Hubitat osv). Detta gör att man kan byta leverantör om man vill i framtiden, även om detta innebär att man måste köpa en ny pryl för en knapp tusenlapp. Bara som ett exempel på hur man kan adressera problemet.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med en NAT så har du ingen dörr in till huset och när du går ut så stängs dörren automatiskt bakom dig. Enda sättet att hitta in igen är om du sätter någon på att hålla dörren öppen när du går ut, detta när vad molntjänster gör. Den håller igång kommunikationen så att du, när du vill in igen, har en öppen dörr.

Nackdelen med denna typ av tjänster är att du är beroende av en extern part för att ta dig in igen. Vad händer om denna part bestämmer sig för att lägga ned tjänsten?

Inom hemautomation så försöker man standardisera tjänsten som sådan (via protokoll) in i en gateway (exempelvis SmartThings, IKEAs GW, Hubitat osv). Detta gör att man kan byta leverantör om man vill i framtiden, även om detta innebär att man måste köpa en ny pryl för en knapp tusenlapp. Bara som ett exempel på hur man kan adressera problemet.
Bra förklaring! Alltså egentligen inte annorlunda än att jag ju faktiskt får "svar" när jag surfar i en webbläsare utan att ha publik ip?

Jag har aldrig orkat lära mig hur man sätter upp VPN mellan två egna routrar så jag ställer därför den möjligen naiva frågan; kan man lösa mitt "problem " genom VPN från router med privat ip till en med publik och definiera portar I den senare som går till utrustning i den förra?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
K KA Berg skrev:
Bra förklaring! Alltså egentligen inte annorlunda än att jag ju faktiskt får "svar" när jag surfar i en webbläsare utan att ha publik ip?

Jag har aldrig orkat lära mig hur man sätter upp VPN mellan två egna routrar så jag ställer därför den möjligen naiva frågan; kan man lösa mitt "problem " genom VPN från router med privat ip till en med publik och definiera portar I den senare som går till utrustning i den förra?
Ja, det går alldeles utmärkt. Jag har kompisar som kör en Linux-distribution som en virtuell maskin hos en cloud-leverantör och på denna har de satt upp publik IP och en VPN-server. Man kan naturligtvis också köpa denna typ av tjänst färdig, men de fdlesta VPN-leverantärer erbjuder inte publik IP på andra sidan av tunneln, de har en NAT även där...
 
  • Gilla
KA Berg och 1 till
  • Laddar…
Intressant om än lite mer avancerat efter som den kräver en sever som "håller dörren öppen" (som pacman42 beskrev det) i mitt lokala nät. Men jag ska kolla vidare på detta!
 
Unikt namn
Vill du lösa detta utan molnleverantörer är det en "site to site vpn tunnel" som är nyckelorden att googla på.

Som du var inne på tidigare. Router utan publik ip ringer upp router med publikt ip. Genom samtalet kan sedan klienter/enheter på respektive sida prata med varandra.

Men det krävs router där det går att göra lite mer avancerade inställningar än vad som normalt är möjligt i hemmarouters. Tillexempel genom att installera "Merlin" på en vanlig Asus router.

Sökte lite snabbt och hittade denna guide som tycks beskriva förfarandet. Har dock ej provat själv.
https://medium.com/@kylemattimore/asuswrt-merlin-openvpn-tunnel-site-to-site-69b9011b079a

Hur du installerar Merlin finns det många youtube klipp som beskriver.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det här var intressant! Tekniskt lite över min nivå men det fina är att jag ju redan har asus-routrar i båda ändar som det går att använda Merlin i (som jag inte kände till utan har använt Tomato). Men det ju bara att testa. Ska bli riktigt roligt. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.