Hej!

Har en ca nio år gammal Ikea/Electrolux-ugn. Säkringen har gått lite då och då genom åren, men det har jag trott att berott på att elektrikern enbart drog fram 10A till ugnen. Nu på sistone har säkringen gått desto oftare, så jag tog hem en elektriker som fick tråda om och sätta i en 16A säkring istället, men det hjälpte inte.

tog ur ugnen och plockade av bakstycket, ser ut som att undre elementet kortslutit på bakstycket. Dock är det nån cm tillgodo, så de borde inte kunnat ha kontakt.

är det bara att köpa ny ugn? Dammig, vit fibrös isolering med kablar och metallstötar. Fläckar och mögel synliga. Otydlig belysning. Utrymmet ser försummat ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller kan det vara så att det blir kortis i elementet när det blir varmt, och det då förorsakar ljusbågar mellan polerna och bakstycket?
 
Det ser ut som det legat emot där ja.......går säkringen med plåten borta då?
 
Jag skulle prova att öka på avståndet mot bakstycket om det går. Eventuellt också en bit kaptontejp på bakstycket där överslaget har skett.

Men annars är ju detta ett ypperligt tillfälle att nyttja som motivering till att byta ugn om det är vad man vill.
 
Ska testa att provköra utan bakstycket och se vad som händer. Går det att köra ugnen med elementet urkopplat eller får den fnatt då?
 
Sitter inte elementet väldigt långt ut? Det skall väl sitta fastklämt, prova att skjuta in det.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
elementet har flyttat sig på denna rumänska ugn, bara tryck tillbaka detta och lägg en plastbit mot plåten

rätt vanligt fel iofs
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Borde väl nästan vara ngt. för elsäkerhetsverket. Skall inte vara möjligt för strömförande delar att flyta sig på det sättet.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Elementet sitter fastskruvat, det borde inte ha flyttat på sig.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Borde väl nästan vara ngt. för elsäkerhetsverket. Skall inte vara möjligt för strömförande delar att flyta sig på det sättet.
Ja kör på den linjen vi övriga följer
 
A
simpa81 simpa81 skrev:
Elementet sitter fastskruvat, det borde inte ha flyttat på sig.
Javisst det var ju därför det hände...omfg
 
electroluxaren skrev:
Javisst det var ju därför det hände...omfg
Det ser inte ut som att elementet flyttat på sig, det satt fastskruvat.
 
A
simpa81 simpa81 skrev:
Det ser inte ut som att elementet flyttat på sig, det satt fastskruvat.
då har väl du sparkat in plåten mot det, eller sättningar i kåken eller....
Spöket självklart! som vaknat till liv efter 9-år.
 
electroluxaren skrev:
då har väl du sparkat in plåten mot det, eller sättningar i kåken eller....
Spöket självklart! som vaknat till liv efter 9-år.
Många bra teorier :crysmile:

Problemen började egentligen efter att jag kört en pyrolytisk rengöring. Efter det så går säkringen när ugnen blivit varm.
 

Bästa svaret

A
simpa81 simpa81 skrev:
Många bra teorier :crysmile:

Problemen började egentligen efter att jag kört en pyrolytisk rengöring. Efter det så går säkringen när ugnen blivit varm.
värme utvidgar ju metall så nått har ju hänt förutom att konstruktionen är kass.
Oavsett vilket skulle jag isolera mellan plåt och element mha tex en plastskiva typ tunnare skärbräda.
och eller banka ut plåten där den är bränd >5mm
ingen anledning till att byta ugn om du för övrigt är nöjd med den
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.