S Sylvek skrev:
Herregud,

Nu är TS skriftligt underrättad att dom inte kan garantera att det blir tätt, och inte lämna garantier!

Men ändå ser man flera i tråden som tycker att panelerna ska monteras,,
ja eftersom de troligen säger så bara för att komma ur affären där de råkat ge ett pris som de nu inte kan få lönsamhet i pga deras egna slarv.

Spekulerar såklart men inget i tråden har visat varför de faktiskt inte kan garantera de blir tätt och rätt. Utan bara, ”nä de går inte” med en tafflig video där de flyttat en panna nån cm.. vilket vi är många som ställer oss frågande till bland annat då vi har liknande tak som det gått utmärkt montera på.

nu måste få ist TS hitta en ny offert, troligen dyrare, men ny lång leveranstid.

Jag förstår att man ifrågasätter och driver på.
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
Uppdatering: Jag ringde och frågade om numret till vdn. Slutade med att jag sa att antingen får de utföra det eller så får jag ta in annan entreprenör och så får företaget stå för mellanskillnaden. Då ändrade de ton och de skulle komma och fixa det och det skulle bli tätt och enligt konstens alla regler. Efter ett par dagar kom ett sms att det tyvärr kommer kosta mer eftersom det kommer ta längre tid. Jag svarade med att vi redan har ett avtal. Då fick jag till svar att vdn(inte den vdn som äger hela koncernen) skulle ringa mig. Det gjorde hon också i måndags men hon körde på samma stil som säljaren gjort. De tror på riktigt att jag ska byta tak innan då det inte kan göras utan att det kan garanteras vara tätt. Jag frågade vad exakt som gör att det inte går och jag fick samma ickesvar som säljarn kört med. Det var tydligen också ett dolt fel som inte kunde ses av säljaren på plats(vi pratar alltså om takpannorna. Hur dessa takpannor kan anses dolda är för mig ett mirakel). Jag tröttnade och inväntar nu, efter mitt önskemål, ett utförligt svar
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
Till råga på allt så har de mage att i tisdags skicka mig en faktura på laddstationen som de faktiskt har monterat. Jag hör till de som faktiskt vill göra rätt för mig och särskilt att betala för mig men den är inte ens i närheten på vad som står i avtalet.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 2 till
  • Laddar…
vilken firma var det
 
  • Arg
TechChad
  • Laddar…
Hur mycket dyrare har de sagt att det blir då?

Vill du att de ska montera enligt avtalet och att de frisäger sig från att det inte blir tätt?

Vanligtvis skulle jag tycka att det är självklart att ni har ett avtal men med de svaren du fått i tråden från kunnigt folk så är det inte lika svart-vitt.
 
Z Zlade skrev:
Hur mycket dyrare har de sagt att det blir då?

Vill du att de ska montera enligt avtalet och att de frisäger sig från att det inte blir tätt?

Vanligtvis skulle jag tycka att det är självklart att ni har ett avtal men med de svaren du fått i tråden från kunnigt folk så är det inte lika svart-vitt.
Självklart ska de göra det tätt och riktigt. Jag har inte fått något svar. Det svar jag fått är att det är annorlunda takpannor än vanligt och att det inte var något man kan se när man är där på plats, trots att man lyft och tittat. Jag behöver ett tydligt och ordentligt svar. Ett tekniskt svar. Även vad exakt som är det dolda felet som de hävdar.
 
T
Någon uppdatering i tråden tro @Antonymen ?
Intressant att se vad det sluta i?
 
  • Haha
  • Gilla
Antonymen och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Någon uppdatering i tråden tro @Antonymen ?
Intressant att se vad det sluta i?
Det slutade med att de hämtade sina grejer ganska precis faktiskt. Deras VD ringde och gapade, hotade med polis och hånskrattade mig rätt upp i örat. De vägrar montera något med alla garantier och de vägrar någon som helst form av kompensation. Deras säljare har slutat och en av montörerna är nu mer säljare. Så något blev ju bra av det hela. Företaget är Hagmans Solenergi och detta är min upplevelse. Om ni får med de att göra så är ”min” säljare, som sagt, inte kvar så det kanske inte blir ett lika trist slut för er.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 5 till
  • Laddar…
T
Antonymen Antonymen skrev:
Det slutade med att de hämtade sina grejer ganska precis faktiskt. Deras VD ringde och gapade, hotade med polis och hånskrattade mig rätt upp i örat. De vägrar montera något med alla garantier och de vägrar någon som helst form av kompensation. Deras säljare har slutat och en av montörerna är nu mer säljare. Så något blev ju bra av det hela. Företaget är Hagmans Solenergi och detta är min upplevelse. Om ni får med de att göra så är ”min” säljare, som sagt, inte kvar så det kanske inte blir ett lika trist slut för er.
Väldigt tråkigt slut och otroligt märkligt bemötande!
Att man åker på att en anställd gör ett dåligt jobb är ju en sak (om det nu vara det som var grundfelet), i det här fallet är det ju "bara" en säljare (så arbetet har ju inte påbörjats). Då skulle man ju kanske komma längre med att ta hatten i handen och förklara situationen, att säljaren lovat något som inte håller. Sen eventuellt komma överens om något i godan ro (tex skulle ju laddaren kunna varit gratis).

Men lite tröst ändå att dom inte bara sätter upp dom och att ni sen får problem med att det inte är tätt senare...
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 2 till
  • Laddar…
Vet inte vad som hänt. Har inte läst hela tråden . Men gör så omöjligt….
1. Gå inte med på att bryta avtalet från din sida.

2. Betala inget alls. Behåll laddarationen.

3. Ingen rör laddstationen för då ringer du polisen och anmäler.

4. Begär pengar som kompensation. Annars behåller du allt som är deras och då får de driva saken i domstol samt att företaget får skit-omdömen.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt
  • Laddar…
Har inte heller läst hela tråden.

Det borde för de flesta som köpt något byggrelaterat i sitt liv vara självklart att det inte går att tvinga någon att genomföra en byggtjänst, det lär inte bli ett bra slutresultat.

Att tvinga firman till kompensation eller mellanskillnad är inte heller värt mödan. Hälsan är viktigare än några tusenlappar.

Har de monterat en laddbox får de antingen ge ett fördelaktigt pris för denna eller skruva ner den och kunden betalar då ingenting.

Ja vet att många på forumet tycker att ”rätt ska vara rätt” och att ingångna avtal ska hållas även om entreprenören går back. Det stämmer kanske med juridiken om inte någon reservation är skriven, men verkligheten kommer i mellan och det är inte värt det.
 
B Boende45 skrev:
Har inte heller läst hela tråden.

Det borde för de flesta som köpt något byggrelaterat i sitt liv vara självklart att det inte går att tvinga någon att genomföra en byggtjänst, det lär inte bli ett bra slutresultat.

Att tvinga firman till kompensation eller mellanskillnad är inte heller värt mödan. Hälsan är viktigare än några tusenlappar.

Har de monterat en laddbox får de antingen ge ett fördelaktigt pris för denna eller skruva ner den och kunden betalar då ingenting.

Ja vet att många på forumet tycker att ”rätt ska vara rätt” och att ingångna avtal ska hållas även om entreprenören går back. Det stämmer kanske med juridiken om inte någon reservation är skriven, men verkligheten kommer i mellan och det är inte värt det.
Håller inte med. TS låste ju sig med avtal med detta företag. Om inte företaget hade ingått avtal med TS så hade kanske TS anlitat en annan firma som skulle utföra jobbet.

Bryter man avtal så ska man också kunna kompensera kunden med en skälig summa eller produkter.
 
  • Gilla
trenchcoat och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.