Hej, jag har en bekant som fick läck på en radiator, hon ringde en rörjour som kom och tätade det, hon fick betala på en gång. De kommer tillbaka vid ett senare tillfälle och byter ut radiatorn. De kom kl 09.00 och gick kl 12.00. De ville behålla radiatorn och bad rörmokarna att bära ut den, men de kunde de inte göra utan de fick släpa ut den själva. Men de tog med sig radiatorn i alla fall. De har debiterat ockerpriser och material som inte är levererat, de har även debiterat 13 timmars arbetstid men har bara varit där 3 timmar, 2 man gånger 3 timmar är ju 6 timmar men de har debiterat 13 timmar. Radiatorn har de debiterat 5.222,40:- för, den kan vem som helst köpa för under 2.000:-å nätet. Med radiatorn följer det med konsoller men de har fakturerat 463:- för konsoller. Jag vet vad sakerna kostar i inköp från Ahlsell, och de har tagit mer än dubbelt upp för allting. Hon fick ingen information, offert eller prisbild i förväg utan tvingades att betala 18.630:- innan de gick därifrån. Jag har vänt mig till ARN och har ett ärende där. Har kontaktat rörfirman och får till svar att allt är rätt inga pengar tillbaka. De är väldigt dåliga på att svara, man får fråga fler gånger för att få kontakt. De har fått väldigt dålig kritik på sin facebooksida, mycket negativt och mycket om överfakturering. De har fyra andra ärenden hos ARN.Nu undrar jag vad mer man kan göra än ARN för att få upprättelse.
 
  • Faktura på svenska med detaljerad postlista, totalbelopp, och moms för VVS-tjänster och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så här är rörmokeribranschen när man handlar utan offert och då särskilt på jour. De är dyra som sjutton för de vet att väldigt få är beredda att göra jobbet själva. Och de räknar inte med att du kommer tillbaka som kund så det finns ingen anledning att jobba med goodwill.

Vad gäller tiden så har de säkert ägnat ett par timmar för jobbet och en timme efter jobbet att bila runt lite, planera, köpa rätt pryttlar hos grossisten, parkera och slutligen knacka på din bekants dörr vid 09:00. Efter jobbet gick säkert bilturen till firman för att städa ur lite och avsluta jobbet någon timme. På detta sätt blir det 6 h per gubbe och dag.
 
  • Gilla
  • Arg
leffeisala och 10 till
  • Laddar…
Har man betalat fakturan så har man ju accepterat saken. Sånt här får man ju ifrågasätta innan eller betala det man tycker är skäligt och ta strid för resten.
 
Inte har dom iallafall inte varit snål på materialpriserna.....
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
ARN är rätt väg att gå. Se till att få till ett väldigt bra underlag till ARN. De gör ingen egen utredning utan går enbart på vad som lämnas in. Priser ska tex vara på exakt rätt prylar, om det inte finns en bra anledning till att ta något annat. Om du har priser även på Ahlsell så ta med även dem. Annars kommer firman att hävda att de måste köpa lokalt och det är dyrare. Var kort och koncis men väldigt tydlig och korrekt. Annars ger ARN firman rätt även där de borde få backa.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Inte har dom iallafall inte varit snål på materialpriserna.....
Standardförfarande för rörmokare/elektriker om man inte pratar med dem innan. Och så hänvisar de till grossisternas listpriser som bara är hittepåsiffror och kan vara flera hundra procent högre än vad hantverkaren faktiskt betalat för materialet. En rutten bransch.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A
Man har alltid valet att inte anlita jouren och vänta till nästkommande arbetsdag för att begära in offerter.

6000.- för att byta en huvudsäkring är normalt på jourtid
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
A
+moms
 
P petmal skrev:
2 man gånger 3 timmar är ju 6 timmar men de har debiterat 13 timmar.
I just don't agree with that. If you assure these professionals that they will leave this job and immediately have a second one, your complaints would be justified. But you have to get there, do shopping, come back and often the whole day is spent on this. Because when you go to another client for 2 hours, he will accuse you of coming that day only to charge himself money for commuting. In the case of such small planned works, I always offered to come when I was doing something nearby or they had to pay a full day's wage. In the event of a breakdown, as in this case, you often have to abandon the job you are currently doing and you have already lost time to travel, you have already unpacked the tools. The customer calls and cries: Lord... come... the water is leaking.... king... I will pay any money! And then he writes a thread like this. I know. the plumbing industry in sweden is sick when we look at prices, not only hydraulics. But in the event of a failure, it must be considered differently.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
S
electroluxaren skrev:
Man har alltid valet att inte anlita jouren och vänta till nästkommande arbetsdag för att begära in offerter.

6000.- för att byta en huvudsäkring är normalt på jourtid

Sinnessjuka priser i storstäderna :O

Jag bytte ut en jordfelsbrytare på Jourtid hos en väldigt avlägset bekant. Skrev 2 timmar (vilket var tiden det tog med framkörning, felsökning, hämta material och byta ut jordfelsbrytaren) på jobbet och en Jordfelsbrytare.

Jag såg aldrig fakturorna på mina jobb men jag träffade på honom nån vecka senare o vi började prata, då fråga jag vad fakturan hade landat på. Det gick på 3700:- inkl. moms.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S sturnus skrev:
I just don't agree with that. If you assure these professionals that they will leave this job and immediately have a second one, your complaints would be justified. But you have to get there, do shopping, come back and often the whole day is spent on this. Because when you go to another client for 2 hours, he will accuse you of coming that day only to charge himself money for commuting. In the case of such small planned works, I always offered to come when I was doing something nearby or they had to pay a full day's wage. In the event of a breakdown, as in this case, you often have to abandon the job you are currently doing and you have already lost time to travel, you have already unpacked the tools. The customer calls and cries: Lord... come... the water is leaking.... king... I will pay any money! And then he writes a thread like this. I know. the plumbing industry in sweden is sick when we look at prices, not only hydraulics. But in the event of a failure, it must be considered differently.
Dom var på jourlagning innan och tog betalt för det, detsäger jag ingrnting om. När dom kommer 2:a gången så var det inte jour och de visste vad de skulle ha med sig. Jag säger ingeting om att dom tar 1 timma för körtid ovh 1 timma för hämta materielet på vägen dit, men 13 timmar!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P petmal skrev:
Dom var på jourlagning innan och tog betalt för det, detsäger jag ingrnting om. När dom kommer 2:a gången så var det inte jour och de visste vad de skulle ha med sig. Jag säger ingeting om att dom tar 1 timma för körtid ovh 1 timma för hämta materielet på vägen dit, men 13 timmar!
Vad hade ni kommit överens om då? Vanligtvis brukar man väl ändå kolla vad det kommer kosta, i alla fall ungefärligt, innan man beställer ett jobb?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om jag tolkar det rätt så var jourdeboteringen något annat. Fakturan vi ser här är för bytet av radiatorn, som skedde senare på normal arbetstid.

Jag blir lite undrande över vad grunddebitering VVS x 2 är? Jag skulel ju gissa att dte är någon form av "startkostnad" som skall täcka ex. restid osv? I så fall borde den debiterade tiden (9h) vara den faktiska tiden på plats.

Arbetet borde inte behöva ta 3h för två man. Det räcker absolut med en rörmontör för att sätta upp en radiator. Och även då låter 3h i överkant. Men det kan ju ha funnits något försvårande.

Vad gäller materialet, de priser man ser på radiatorn på nätet, innehåller inget radiatorkoppel eller termostatventil (inte heller konsol där jag har hittat pris). Som inte finns upptagen på fakturan, så jag gissar att priset för radiatorn gäller komplett med koppel och termostat. Detta brukar kosta typ 1000 kr på billiga ställen.

Radiatorn är ju ändå typ 100% dyrare än om man köpt den själv. Smådelarna är också extremt dyra, i förhållande till normala priser.

Nu ser jag att det även gäller demonetring av sektionsradiator. Enkelt men en sektionsradiator är tung, så det är tänkbart att man formellt måste vara två man som lyfter den.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
P petmal skrev:
tvingades att betala 18.630:- innan de gick därifrån.
Skall man tolka det som att det avkrävdes kontant betalning på platsen?
Annars är det naturliga att vägra betala för nåt man inte anser sig ha fått.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
De har gjort rotavdrag så den faktiska kostnaden för byte av ett element var 21 735:-

Den här fakturan skulle inte ha betalats. Hur tvingades hon att betala innan de åkte iväg?
Vad hotade de med?

Gissar att de handlat på Dahl, 6738953 levereras med dolda konsoller.

6606035, Bruttopris på Ahlsell 170:-, de tar 381:-.
 
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.