A
GoC GoC skrev:
Då kan vi lägga den diskussionen åt sidan. jag frågade om en homogen timmervägg, inte eventuella otätheter runt fönster eller i en timmerknut.
En vanlig gammal reglad vägg däremot har oftast fullt av köldbryggor.
va, hur kan du inte räkna en geometrisk köldbrygga som en köldbrygga?
Dom är extremet ineffektiva och ska byggas bort så mycket det bara går speciellt för timmerhus.

men ditt resonemang finns det oändligt med köldbryggor i en timmervägg om man ska se medelväggen som någon standard och allt som högre värmeflöde än medelväggen och i en timmervägg som är såpass oregelbunden kommer det bli oändligt mycket.

eller varför ska bara ge timmerväggen någon fördel mot en vanlig reglad vägg?
 
A Aunty skrev:
va, hur kan du inte räkna en geometrisk köldbrygga som en köldbrygga?
Dom är extremet ineffektiva och ska byggas bort så mycket det bara går speciellt för timmerhus.

men ditt resonemang finns det oändligt med köldbryggor i en timmervägg om man ska se medelväggen som någon standard och allt som högre värmeflöde än medelväggen och i en timmervägg som är såpass oregelbunden kommer det bli oändligt mycket.

eller varför ska bara ge timmerväggen någon fördel mot en vanlig reglad vägg?
Finns väl bara en fördel med en timmervägg och det är att den lagrar värme bra. Men att isolera mot kyla är den så klart sämre på och så krävs det eftertanke om man ämnar tilläggsisolera den i fråga om eventuell fuktproblematik du kan förorsaka i väggen om du är för ivrig med ditt isolerande.
Men vi lägger ner diskussionen då den inte tillför tråden något. Vill du undvika geometriska köldbryggor så bygger du dig en sfäriskt hus
Men mer intrikat med att utforma hörn i en isolerad regelvägg. Det höll vi på med på Ingenjörsutbildningen, men det är nu en herrans massa år sedan och jag har inte jobbat inom husbygnadsbranchen trotts den inriktningen på min utbildning.
 
  • Gilla
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
A
GoC GoC skrev:
Finns väl bara en fördel med en timmervägg och det är att den lagrar värme bra. Men att isolera mot kyla är den så klart sämre på och så krävs det eftertanke om man ämnar tilläggsisolera den i fråga om eventuell fuktproblematik du kan förorsaka i väggen om du är för ivrig med ditt isolerande.
Men vi lägger ner diskussionen då den inte tillför tråden något. Vill du undvika geometriska köldbryggor så bygger du dig en sfäriskt hus
Men mer intrikat med att utforma hörn i en isolerad regelvägg. Det höll vi på med på Ingenjörsutbildningen, men det är nu en herrans massa år sedan och jag har inte jobbat inom husbygnadsbranchen trotts den inriktningen på min utbildning.
fast isolera en timmerhus är inget problem, det görs hela tiden och fungerar.

sedan behöver man ju inte dra det till sin spets med geometriska köldbryggor men alltid bra att ha med sig när man bygger hus.
ta tex ett burspråk som inte bidrar med så mycket med boyta ofta men många löpmeter extra köldbryggor.
 
Kanske ni borde starta en egen tråd
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Västkustskivan verkar ju inte vara träbaserad utan snarare stenullsbaserad?

Jag läser mellan era rader att vägen framåt bör vara träfiberbaserade skivor, men utan regelverket vi tänkt oss från början.

Är det ett normalt förfarande?
Vi kommer ju trots detta behöva regla runt fönster för att flytta ut karmar etc.

Fördelen är väl att vi inte prompt behöver använda 45mm skiva, utan kan använda någon tynnre variant och således inte bygga ut panelen allt för mycket.
Finns säkert fler alternativ om man orkar söka. Min uppfattning är att det viktigaste är att konstruktionen kan transportera fukt och avge den.
Tror inte du i praktiken kommer märka någon större skillnad om du gör som du tänkt från början eller slår skivor över hela stommen och reglar utanpå.
Men det är bara min tro och jag är ingen expert
 
Återupplivar min egen tråd lite. Vad tror ni om att behålla bottenbrädorna, skruva ditt "regelverk" i form av läkt som bygger 30mm, lägga i 30mm linisolering, därefter vindduk, liggande läkt och ytterpanel?

Till saken hör att den befintliga panelen är skarvad på två ställen, dels vid vindsdelen och sedan där övervåning möter nedervåning. Den är skarvad på så vis att ovan panelrad går ner över panelraden nedanför med ett överlapp på ca 40mm. Gäller både bottenbräda och lock.

Det medför att jag isåfall skulle lämna "vindsdelen" som den är, dvs lämna bottenbrädor kvar och sätta läkt och panel.
På "ovanvåningsdelen" blir det då regelverk som bygger 30mm ut och isolering enligt ovan beskrivning.
På "nedervåningsdelen" blir det då regelverk med 2x30mm och dubbla skivor isolering dvs 60mm totalt.

På så vis bör panelen bli hyfsat jämn.
Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Återupplivar min egen tråd lite. Vad tror ni om att behålla bottenbrädorna, skruva ditt "regelverk" i form av läkt som bygger 30mm, lägga i 30mm linisolering, därefter vindduk, liggande läkt och ytterpanel?

Till saken hör att den befintliga panelen är skarvad på två ställen, dels vid vindsdelen och sedan där övervåning möter nedervåning. Den är skarvad på så vis att ovan panelrad går ner över panelraden nedanför med ett överlapp på ca 40mm. Gäller både bottenbräda och lock.

Det medför att jag isåfall skulle lämna "vindsdelen" som den är, dvs lämna bottenbrädor kvar och sätta läkt och panel.
På "ovanvåningsdelen" blir det då regelverk som bygger 30mm ut och isolering enligt ovan beskrivning.
På "nedervåningsdelen" blir det då regelverk med 2x30mm och dubbla skivor isolering dvs 60mm totalt.

På så vis bör panelen bli hyfsat jämn.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Allt går men det där är ett effektivt sätt att kasta bort pengar. Om inte isoleringen ligger bra mot timret blir det luftrörelser mellan timmer och tilläggsisolering och då är det onödigt att tilläggsisolera överhuvudtaget.

Jag skulle göra såhär:
-Riva bort bräderna.
-Driva springorna i timran med linblånor så att timran blir tät och bidrar till isileringen på bästa vis.
-Spika (absolut inte skruva) dit en 45 eller 50 mm påskålning (påregling) och isolera med Hunton eller ekofiber eller liknande som kan andas. Jag skulle inte försöka få väggarna raka men de värsta bulorna skulle jag försöka jämna ut litet med masonitbitar eller kryssfaner (plywood)bitar bakom skålningarna (reglarna) och kanske delvis genom att tälja av skålningarna litet på baksidan med yxa där det behövs. Man skall inte börja tälja av timret för att passa skålninarna. Det är ytskiktet som skall forma sig efter timret.
-Spika dit en träfiberbaserad vindskyddsskiva. Till exempel Hunton eller Bitulit. Jag tror inte på vindskyddsduk i gamla hus. Dels för att många fabrikat är för ångtäta och riskerar kondens och dels för att duken går sönder.
-Spika dit spikreglar att fästa bräderna på.
-Spika ny brädslåning. Spika undre bräderna med tretumsspik och ribborna/lockbräderna med fyratumsspik. Själv föredrar jag gammaldags locklistpanel med 2 tum breda ribbor för den går snabbare att sätta upp och är lättare att få snygg fastän huset är snett. Lockpanel med bredare lock börjar se tokig ut direkt när någonting är snett och gamla hus är sneda per definition. Ingen vettig människa har varken tid eller råd att få ett gammalt timmerhus rakt. Det finns viktigare saker att göra i livet.
-Måla med slamfärg.

Latexfärger är till för folk som tycker det är roligt att bräda om och har råd att göra det ofta.

Skruv skall man inte använda till någonting annat än gångjärn och liknande. Skruvar är av hårt stål som bryts av när det gamla timmerhuset rör sig. Dessutom är de omöjliga att få ut när huset skall renoveras nästa gång. Straffsatsen för att skruva i onödan i ett timmerhus borde vara minst 5 års hårt straffarbete i Sibirien. Spikar är mer följsamma och kan svikta och ge sig litet utan att tappa greppet. När man renoverar nästa gång går de att dra ut.
 
  • Gilla
Torpfröken och 1 till
  • Laddar…
Mycket kloka ord och vettiga kommentarer.
Jag har landat i följande upplägg;

* Riva ner lock och bottenbräda
* Regla upp 45x45
* Isolering i form av 45mm hunton träfiber
* Vindduk diff. öppen
* Stående läkt 22x45
* Liggande spikläkt 22x70
* Bottenbräda 22x170
* Lockbräda 22x90

Det kommer dessvärre bli en tät färg, därav luftspalt.
Jag har ingen lust att panela om föregående ägares utbyggnad för att få det att matcha färgtekniskt.

Nya träfönster är sätts in i samma veva, de gamla ska restaureras och användas vid nästa sida av huset osv.

Får nog starta en projekttråd kanske :D
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Måste det matcha färgtekniskt? Jag tycker ni gott kan måla det nya diffussionsöppet och det gamla med plastfärg. Om 30-40 år har plastfärgen troligen fördärvat träet under och då blir det matchning när ni brädar om tillbyggnaden.

Jag tycker träfiberbaserade vindskyddsskivor (till exempel Hunton eller Tuulileijona är bättre än vindduk. Då man öppnar en vägg med vindduk är duken ofta i väldigt dåligt skick.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.