Hej! Ska byta golv i vardagsrummet där det finns en braskamin installerad som står uppepå nuvarande golv. Eftersom kaminen är en stor pjäs och det är ca 6 meter i takhöjd så är jag inne på att låta kaminen stå på det gamla golvet och sedan dölja skarven med plåt / eldstadsplan runt om. Har bifogat några bilder där jag påbörjat att såga runt kaminen.

  • Verkar det som en rimlig idé, eller vad har jag för alternativ (utöver att lyfta bort kaminen)?
  • Även, kommer det kunna bli snyggt med plåten, tänker att den måste vara i två delar?
// Fredrik
 
  • En öppen modern kamin på plywood underlag, betonggolv, damm och spån, dammsugarslang, reflektioner i glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad kamin i ombyggnadsrum, skyddande papp på golvet, dammsugare och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart varmvattenberedare med synlig isolering och skador, står i ett hörn nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad svart bänk eller skåp står på fragmenterat trägolv. Renovering eller skaderelaterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart möbel står på delvis brutna OSB-brädor med stöv och små skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
boisbois Fredrik Bois skrev:
Hej! Ska byta golv i vardagsrummet där det finns en braskamin installerad som står uppepå nuvarande golv. Eftersom kaminen är en stor pjäs och det är ca 6 meter i takhöjd så är jag inne på att låta kaminen stå på det gamla golvet och sedan dölja skarven med plåt / eldstadsplan runt om. Har bifogat några bilder där jag påbörjat att såga runt kaminen.

  • Verkar det som en rimlig idé, eller vad har jag för alternativ (utöver att lyfta bort kaminen)?
  • Även, kommer det kunna bli snyggt med plåten, tänker att den måste vara i två delar?
// Fredrik
Hur ser nuvarande plåt ut, döljer den tillräckligt mycket eller är du inne på ny plåt?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hur ser nuvarande plåt ut, döljer den tillräckligt mycket eller är du inne på ny plåt?
Plåten som vi har idag ser ut så här, dvs. den täcker framåt men inte bakom. Helst av allt skulle vi vilja ha ett skydd av glas framåt, och minsta kravet är att vi får en lösning där inga skarvar syns när skyddet är på (plåt eller glas)
 
  • Svart pelare, skugga, grått golv, tappad vit substans, ljusinfall från vänster, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En multisåg löser ju att såga enda in mot kaminen
 
Är det samma tjocklek på nya golvet som på det som rivits ut och ligger under kaminen?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
En multisåg löser ju att såga enda in mot kaminen
Har ett multiverktyg jag kan använda för att komma hela vägen in. Men för att skarvar inte ska synas känns det som man skulle behöva komma under kaminen?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det samma tjocklek på nya golvet som på det som rivits ut och ligger under kaminen?
Ja, det är i princip samma - finns även några mm buffert under kaminen
 
Två faktorer saknas i ekvationen;
1) Vad ska du ha för sorts golv?
2) Blir det varmt runt kaminens fot, och isf hur varmt?
 
Tomture61
Brukar vara ett startrör i kaminer + (antar jag) skorstenen i plåt .
Har du diffspärr i klimatskalet så hoppas man det sitter en gummiduk däremellan
En metod är då att försöka lyfta skorstens röret , lyfts närmast kaminen .
Därefter lirka undan kaminen .
 
Varför krångla är det inte bättre att hissa kamin i skorsten och lägga under riktigt?
 
K _Fredrik_ skrev:
Varför krångla är det inte bättre att hissa kamin i skorsten och lägga under riktigt?
Finns det något lättare sätt gör jag det gärna - fick höra att det var kostsamt och jobbigt att flytta kaminen och har därför varit fokuserad på dessa lösningar. Kan du utveckla kring ”hissa kamin i skorsten”?
 
Den där är inte enkel att flytta om skorstenen står på kaminen. Gör eller få tillverkat en sarg i svart plåt, uppklippt på baksidan. Trä den över kaminen, sen kan ni komplettera med glas på framsidan.
 
boisbois Fredrik Bois skrev:
Finns det något lättare sätt gör jag det gärna - fick höra att det var kostsamt och jobbigt att flytta kaminen och har därför varit fokuserad på dessa lösningar. Kan du utveckla kring ”hissa kamin i skorsten”?

Min kamin leverantör var hos oss förra året och hissade hela kamin med skorsten från taket med hjälp av spännband. Sen när golvet var klart sänktes den ner igen. Tror de kosta mig 3000kr lätt värt det, typ ett rep ner i skorsten och en brädbit som lås inuti kamin.

spontant tar det nog bort övre röret på taket och lägger en regel rätt över hålet och drar upp allt en bit så den går fritt

Nedmonterad braskamin, skyddsplast och papper på golvet, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K _Fredrik_ skrev:
Min kamin leverantör var hos oss förra året...
[bild]
R Rd 350 skrev:
Den där är inte enkel att flytta...
Se bild nedan för hur helheten ser ut. Sett till takhöjden känns det svårt att hissa upp kaminen, och skulle även gissa att skorstenen står på kaminen.

@Rd 350 Tolkar jag dig rätt att du tänker att man har en plåt som går ut väldigt kort från kaminen, och att man sen lägger glas uppepå?
 
  • Modernt rum med högt i tak, svart vedspis, fönster, gråa väggar, och synlig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.