Vedförvaring på baksidan av vindskyddet blev klart. Riktigt snyggt tycker jag.
Vedförvaring i ett hemmabyggt vindskydd av trä fyllt med staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vedförvaring inbyggd på baksidan av ett trekantigt vindskydd i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoffeN och 12 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kanon!
 
Jag har haft problem att det ryker mycket när jag eldat i eldgropen och huvudproblemet är för fuktig ved. Dock så skulle jag vilja slippa rök i ansiktet så jag testade att göra en liten skorsten enligt nedan. Fungerade lite grann iaf. Några förslag på förbättringar? Har funderat på längre rör (förbi stocken) och att kanske någon slags huv i botten skulle hjälpa. Vad tror ni om det?
Trärökstuga i skogsmiljö med öppen eldstad, sittplatser, rök genom skorsten, soligt vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
M Marsman80 skrev:
huvudproblemet är för fuktig ved
Du sa det själv. Sluta elda blöt eller fuktig ved.
 
  • Haha
RoffeN
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Du sa det själv. Sluta elda blöt eller fuktig ved.
Jag tror att det ändå aldrig går att undvika rök helt beroende på årstid och att själva gropen ibland är blöt och det skapar rök. Eller tror du att man kan undvika rök helt med torr ved?
 
Fulkemisten

Såg den här. Vet inte om det funkar i stor skala. Vet att det gör det i liten på t ex vedeldade campingkök av gengastyp. Sekundär förbränning som eldar upp rökgaserna nästan helt med hjälp av förvärmd luft. Troligen mer funktionellt än en skorsten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det är väl nåt sånt här du behöver?
(22 000 kostar den på bilden, men då ingår allt)
6442566-1_1.jpg
 
  • Wow
Åsa Lund
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Får nog bli ett mer lågbudget alternativ än detta men en huv av något slag skulle nog göra det bättre.Typ en sådan här [länk]
Ja, bilden var såklart mest tänkt som inspiration. Men du behöver något större än den du hittade där för att samla in röken.

Så här ser det ut i grillstugorna vid vårt friluftsområde (Kilenegården)
15289223_10209834064140595_4152430369978299238_o.jpg
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
En sak som gjorde att det blev mindre rök vid start av eld var att ta bort topplagret med grus som hade blivit fullt av blöt aska. Jag antar att elden då försöker torka ut askan och det skapar en massa rök.

Så här ser det ut med nytt grus under elden.
Eld i rostig behållare, stenkol, utomhus träbord med ljusstakar, traditionell smidesmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ser bra ut!
Känns orimligt att byta grus, kan det ordnas hål i botten så vatten rinner ut?
 
Fulkemisten
Vad består själva eldfast av? Ser återvunnet ut men jag förstår inte vad det tidigare har varit för mackapär?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad består själva eldfast av? Ser återvunnet ut men jag förstår inte vad det tidigare har varit för mackapär?
Det var en kona som man förvarade stenprodukter i, har ett spjäll i botten. Gjort för att flytta med en truck och pallgafflar. Rejält med material iaf så lär överleva mig med marginal :)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ser bra ut!
Känns orimligt att byta grus, kan det ordnas hål i botten så vatten rinner ut?
Det är hål borrade i botten men hjälper tyvärr inte när sot och aska fyller igen mellan stenarna och håller fukten.
 
  • Ledsen
Åsa Lund
  • Laddar…
Vad är poängen med gruset? I vårt eldfat från Espegaard är det ett hål i mitten. Aska kan ramla ner till ett hängande "fat" under och det blir nog bra luftflöde den vägen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.