Hej!

Har varmvatten men ingen värme, växlarens indikatorlampa lyser rött, blinkar till två gånger och sedan konstant röd igen. Växlaren gör ljud ifrån sig - låter som den försöker få igång nånting (hackar lite).

I manualen https://cdn.jseducation.se/files/pages/operating-instruction-basic-u21u31se-danfoss-ecl10.pdf står:

"Värmeautomatiken stoppar pumpen när ingen värme behövs men startar den regelbundet någon minut för att den inte ska kärva vid längre stillestånd, t ex under sommarperioden. Om den trots detta inte startar efter stillstånd, försök att låta den starta vid högsta läget. Hjälper inte detta kan vanligen pumpen startas genom att man tar bort den centralt placerade ändmuttern på pumpmotorn och med skruvmejsel i skåran på motoraxeln hjälper pumpen igång".

Vad innebär "högsta läget", var ställer jag in "läget"?

Mvh
 
Video, tror cirkulationspumpen inte startar.
 
Redigerat:
Danger94 Danger94 skrev:
Video, tror cirkulationspumpen inte startar.
Lyssnade på cirkulationspumpen (den gröna grejen på bilden) med en mejsel. Den är igång. Har som sagt varmvatten men ingen värme i elementen.

Det är den svarta dosan som öppnas och stängs (styrventil för radiatorn?). Kanske det som varnar?
 
  • Värmeregleringssystem med rör, mätare och reglage, möjligen till en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort kåpan som täcker hela fjärrvärmecentralen och ta en bild så att man ser allt.

Med "högsta läget" refereras till hastighetsinställningen på cirkulationspumpen, oftast läge 3 (III).

Men det är fel manual till din reglercentral.

Exakt vad står det i röda rutan i reglercentralen?
ECL xxxx?

Här är är tråd i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/danfoss-ecl-9324.364074/page-2#post-3556483

Enligt den tråden betyder två blink att ena PT-1000-givaren är ur funktion.

https://www.varmevarden.se/assets/ECL-9324.pdf

Det är nog 9310 du har,
https://varmevarden.se/assets/ECL-9310.pdf

https://manualzz.com/doc/53380898/danfoss-ecl-9310-installation-guide

Edit:
Efter förra inlägget med bild, så ser det ut som att det står 3310,

https://gallivareenergi.se/wp-content/uploads/2022/04/danfossecl3310.pdf
 
  • Gilla
Danger94
  • Laddar…
Ser ut som att vara dåligt tryck (under 1 bar) vilket kan förklara strulet
 
  • Manometer med röd visare, ungefär 1.5 bar, kopplingsrör, bakgrund med metall och rött föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Ta bort kåpan som täcker hela fjärrvärmecentralen och ta en bild så att man ser allt.

Med "högsta läget" refereras till hastighetsinställningen på cirkulationspumpen, oftast läge 3 (III).

Men det är fel manual till din reglercentral.

Exakt vad står det i röda rutan i reglercentralen?
ECL xxxx?

Här är är tråd i ämnet,
[länk]

Enligt den tråden betyder två blink att ena PT-1000-givaren är ur funktion.

[länk]

Det är nog 9310 du har,
[länk]

[länk]

Edit:
Efter förra inlägget med bild, så ser det ut som att det står 3310,

[länk]
Din edit stämmer, en ECL 3310. :D
 
Danger94 Danger94 skrev:
Ser ut som att vara dåligt tryck (under 1 bar) vilket kan förklara strulet
Förstår dock inte riktigt var man ökar trycket. Är det den blåa ventilen? Enligt instruktionsboken är det närmsta påfyllning jag hittar nr 10.
 
  • Värmesystemkomponenter med expansionskärl, reglage, rör och mätare på en orange vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hitta denna. Kan det vara påfyllningsventilen? :thinking:

339251454_894377481644358_701760936495137495_n.jpg
 
Danger94 Danger94 skrev:
Hitta denna. Kan det vara påfyllningsventilen? :thinking:

[bild]
Ja,
 
  • Gilla
Danger94
  • Laddar…
Uppdatering:

Efter att jag stängt av växeln, ökat trycket till 1.1 bar är elementen på övervåningen varma igen. Nu är dock de på undervåningen kalla. Undersökning pågår :cool:
 
M
Hej!
Blinkningarna betyder att den försöker stänga värmeventilen, den med röda knappen. Detta kan bero på att önskad framledningstemperaturen enligt inställd värkurva är uppnådd. Sitter kanske utegivaren i solen eller har du låg kurva?
börja felsöka så här:
Stäng av nattsänkning genom att vrida till läget med solen. Sen vrider du till +8 och lyssnar om ställdonet med den röda knappen börjar öppna.
öka och minska pumphastigheten och lyssna om den ändrar ljud.
Du kan också hålla ned den röda knappen och samtidigt snurra på plastvredet under ställdonet. Då skall flödet öka på fjärrvärmesidan och temperaturen på framledningen ökar. När du släpper knappen kommer centralen att börja stänga ventilen och plastvredet snurrar.

Danger94 Danger94 skrev:
Uppdatering:

Efter att jag stängt av växeln, ökat trycket till 1.1 bar är elementen på övervåningen varma igen. Nu är dock de på undervåningen kalla. Undersökning pågår :cool:
 
M mecklarn skrev:
Hej!
Blinkningarna betyder att den försöker stänga värmeventilen, den med röda knappen. Detta kan bero på att önskad framledningstemperaturen enligt inställd värkurva är uppnådd. Sitter kanske utegivaren i solen eller har du låg kurva?
börja felsöka så här:
Stäng av nattsänkning genom att vrida till läget med solen. Sen vrider du till +8 och lyssnar om ställdonet med den röda knappen börjar öppna.
öka och minska pumphastigheten och lyssna om den ändrar ljud.
Du kan också hålla ned den röda knappen och samtidigt snurra på plastvredet under ställdonet. Då skall flödet öka på fjärrvärmesidan och temperaturen på framledningen ökar. När du släpper knappen kommer centralen att börja stänga ventilen och plastvredet snurrar.
Stängde av nattsänkningen, ökade till +8, det blev varmare i elementen på övervåningen (dock funkar bara ett). Ställdonet låter som tidigare (se bifogad video). När jag öppnar ventilen manuellt, finns det någon risk? Jag öppnade den ett litet tag men blev rädd för att ha sönder något :geek:.

Har även prövat lufta alla element+kollat piggarna. Allt är grönt på den fronten.
 
M
Ingen risk för läckage, det enda som händer är att framledningstemperaturen till elementen blir hög. Ställer du vredet i handlägg så stannar den kvar i läget du satt den i. Eftersom endast ett element är varmt skulle jag först satsa på att kolla cirkulationen på elementkretsen. Har du konstaterat att pumpen fungerar. Sen finns det ofta ett filter på rad kretsen som kan behöva rensas, framförallt om man anslutit nya kretsar med pex/plaströr som då påskyndar rostbildningar i järnledningar och radiatorer.

Danger94 Danger94 skrev:
Stängde av nattsänkningen, ökade till +8, det blev varmare i elementen på övervåningen (dock funkar bara ett). Ställdonet låter som tidigare (se bifogad video). När jag öppnar ventilen manuellt, finns det någon risk? Jag öppnade den ett litet tag men blev rädd för att ha sönder något :geek:.

Har även prövat lufta alla element+kollat piggarna. Allt är grönt på den fronten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.