M Mallebo skrev:
Helt rätt! Vi tänker mer estetik än praktik… Vilket ju är helt galet. Dock är det inte fel att hamna på en god medelväg :) Idag finns det alldeles för mycket att välja på och tyvärr är allt så makalöst dyrt, därför vill man känna att man valt så rätt som möjligt.
jo men varför har det blivit en inredningdetalj mer än ett arbetsrum? Finns ju otaliga exempel........Folk köper en bänkskiva i nå exklusivt material och gråter floder sen när nåt i matväg gjort en fläck........Fattar ju såklart grejen med att det är trevligt att ha de där grejerna och att ha det oskadat om det är dyrt men i ett kök liksom.....vad förväntar man sig där? Äter alla på restaurang nuförtiden?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
I
S Stefan1972 skrev:
jo men varför har det blivit en inredningdetalj mer än ett arbetsrum? Finns ju otaliga exempel........Folk köper en bänkskiva i nå exklusivt material och gråter floder sen när nåt i matväg gjort en fläck........Fattar ju såklart grejen med att det är trevligt att ha de där grejerna och att ha det oskadat om det är dyrt men i ett kök liksom.....vad förväntar man sig där? Äter alla på restaurang nuförtiden?
Ganska vanligt att man har matbordet i köket och då vill man att det ska se trevligt ut. I vårt fall måste vi dessutom ha gästerna där då husets vardagsrum är TV rum.

Kanske är man generellt inte lika matlagningsintresserad längre och ser inte fördelen med att ha ett industriellt\funktionellt kök.

Vi har ett vanligt IKEA kök idag med granitskiva och visst är det snyggt men man måste tänka till. Skivan är känslig för en rad olika ämnen och man bör inte sätta varma kastruller direkt på stenen. Hade vi gjort om köket igen hade det dock åter blivit granit just för att det även är vår matplats.
 
Vi sjukt nöjda med vår, speciellt med i kombi med en blandare med utdragbart munstycke och ett ”durkslag” som vi använder som diskställ för det som handdiskas.

Kök med diskho, kran, fönster mot trädäck, frukt, böcker, krukväxt och kaffekopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med en plåt i
Ett kök med diskho, kran, bänkskiva, diskmedel, mugg och fönster med utsikt mot en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
O
SSSS SSSS skrev:
Vi sjukt nöjda med vår, speciellt med i kombi med en blandare med utdragbart munstycke och ett ”durkslag” som vi använder som diskställ för det som handdiskas.

[bild]

Med en plåt i
[bild]
Vart kommer den ifrån? Har själv tidigare haft IKEAs dubbelho men den den här ser snäppet smidigare ut.
 
SSSS SSSS skrev:
Vi sjukt nöjda med vår, speciellt med i kombi med en blandare med utdragbart munstycke och ett ”durkslag” som vi använder som diskställ för det som handdiskas.
Den i en helt rostfri bänk ser perfekt ut:D
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
I
Japp, det är typ samma som vi har men med en extra rostfri avlastningsyta. Bra grejer!

En blandare med inbyggd slang är inte alls dumt med en sådan här ho, vi valde dock att återanvända den som satt sen tidigare. Istället hittade vi denna som har gjort ett förvånansvärt bra jobb!

Rostfritt stål kökskran med utdragbar slang och spraymunstycke, modern design, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.hornbach.se/p/watwin-select-stralsamlare-koksdusch-med-slang-m22-24-7l/10449355/
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
jag har haft heltäckande rostfritt , underlimmat, överlimmat, bänk i trä och bänk i laminat. När jag kunde välja själv valde jag en heltäckande rostfritt med uppvikt bakkant och droppkant. Granit har jag också men inte runt diskbänken för att slippa silikon.
Nöjd som AndersS :)

tillbaka till frågan - Ska en ho bli en slaskhink och spolvask och påfyllningstation och sophink och väntplats för disk så ska man ha minst 2 stora hoar. Vi klarar oss men en stor ho men vi är bara 2 och har mycket sällan stora fester hemma.
 
  • Gilla
Mallebo och 1 till
  • Laddar…
Trevligt att höra att ni trivs med era rostfria diskbänkar. Och kul att ni delar med er av lite bilder! Jag har haft rostfri diskbänk i 25 år, men som sagt ingen blank, och har trivts kanon med den rent praktiskt. Tycker det ser jättefint ut med t ex stenskiva eller kvartskomposit, men kan inte riktigt förlika mig med en sådan där jag hanterar och lagar mat. Med flera goda vitsord här, känner jag mig nu helt övertygad om att det får bli en rostfri diskbänk även i nya köket, nu på hela längden, så hällen också fälls in.

Jag tror vi måste ha en dubbelho. Tyvärr har vi inte utrymme för så stor ho som ni pratar gott om ovan, utan får hålla oss till en som passar 60-skåp. Just nu är det Purus Astris Flex 2034 som ligger bra till. (Se bild). Jag är lite skeptisk till den supertunna mellanväggen, men fördelen är att den är 12 cm hög, d v s lite högre än på andra modeller jag sett, plus att den lilla hon är ett par cm bredare än på andra liknande dubbelhoar.
Jag ser att man kan välja en annan sil till avloppet hos Purus, en som liknar de gamla stansade varianterna. Kan vara ett plus om man inte riktigt gillar de nya varianterna som är som en liten korg :)
 
  • Modernt kök med dubbel rostfri diskho och svart blandare, grått stenskivsbänk, och kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
Brukar torka av den med Blanco polishkräm två gånger/år, Landskrona RF skickade med en tub.
[länk]
Och är lite "barnsligt" förtjust i deras bakre uppvik med fri kant. Men hela diskbänken håller fin kvalité.
[bild]
Kanonbra tips det där med polishkrämen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.