nino nino skrev:
Du som är magnetkungen :) finns det mindre starka magneter och gärna långa som man kan sätta blocknycklar och sånt på, utan att behöva använda kobenet för att få lös :D

(Autocorrect ändrade kobenet till könet, jäkla tur att jag såg det innan jag skickade :oops::D:D )
Hej @nino!

Jag återkommer lite senare. Jag har några olika magnetlister som jag kan testa på. Nu skall jag ut och fånga lite solstrålar så slipper jag stoppa i mig
D-vitaminer.
Dag
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hej @nino!

Nu har jag kollat upp lite och testat. Om du monterar magnetlisterna vågrätt så kan du ställa hylsorna precis som du vill.
Jag har testat två olika magnetlister.

1: Lidl hade för ett tag sedan en magnetlist till salu. Listen håller hylsorna bra på plats och det är enkelt att plocka den hylsan man behöver.

Verktygsmaskin med klämfastspända metallhylsor, möjlig borr- eller fräsmaskin, i verkstadsmiljö med trädetaljer, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samling hylsnycklar i olika storlekar på en svart hållare, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samling av stora och små hylsnycklar på en arbetsbänk, organiserade efter storlek, med varumärke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Biltema har ett set med 3 olika magnetlister. Inte lika kraftig magnet som Lidl men skall dom bara stå på listen fungerar dom nog bra. Biltema har också en speciell magnetisk hållare för hylsor. Så det är bara att välja.

Blå och svart magnetisk hylshållare för tio hylsor, visad på en webbsida för försäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


E-handelssida visar magnetisk verktygshållare, prisinformation, köpknapp och lagerstatus från Biltema.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
”Takarbete”

Dom "tama slavarna" på taket har en lång arbetsdag!
Lite tröga att komma igång efter nattens vila och tappar ork framåt kvällen.
Min i takt med att solkurvan stiger framöver så lär dom få jobba sig svettiga!
Ett riktigt "slavgöra"!
Dag

Skärmbild av energihanteringssystem som visar strömförbrukningen över tid för en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
”Fasta förhållanden är bra även om dom är vinklade”

I min ”Snickerboa” har jag ingen maskiner där spåren i arbetsborden överrensstämmer. Salig blandning sv T-spår och rektangulära. Som följd därav så finns det därmed ett antal geringsstöd för att passa respektive maskin runt om i verkstaden.

Till min skivputs har jag ett geringsstöd. Fungerar helt okey men jag kollar alltid att vinkel är den rätta för det som skall slipas. Många faktorer kan ha påverkat inställningen när den flutit omkring i verkstaden.

Större delan av slipning/putsning sker oftast med två olika vinklar. 90˚ och 45˚.
Så morgonens uppgift blev att göra två fasta slipstöd. En eklist för spåret i putsbordet hyvlades fram. Två lite större ekbitar sågades till för att tjänstgöra som anhåll och kapades i dom olika vinklarna 45˚ och 90˚. Sen var det bara att montera ekbitarna på listerna i 90˚ så var det klart!

Slipmaskin med runda sandpapper och trästöd, verktyg, dammsugarslang, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkslip med stort slipband och träarbete, verkstadsmiljö, träspån, slipverktyg, arbetsbänk, gråslitna toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipmaskin med trädelar, snickeriverkstad, städutrustning, grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det helgpaus i ”Snickerboa”. Påsken knackar på dörren och helgen blir ett enda stort kalas med huset fullt. ”PelarMode” startar!

Trevlig Påsk!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pinec0ne och 11 till
  • Laddar…
Enkel men smart lösning, @stigen; är rädd att jag måste sno den på något vis!

Ha en riktigt skön påskhelg och njut av dina välförtjänta Strands — förlåt Arboga! ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Pizzatime”

Övre ugnen glöder fint och snart blir det Pizza!
Huset fullt så det blir många olika sorter.
Givetvis behövs det lite ”Pelarborr” i hettan!
Dag :beer:

Brinnande ved i vedeldad kamin, stenar på sidorna, termometer visar hög temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TriNitro och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Pizzatime”

Övre ugnen glöder fint och snart blir det Pizza!
Huset fullt så det blir många olika sorter.
Givetvis behövs det lite ”Pelarborr” i hettan!
Dag :beer:

[bild]
Hur varmt kör du upp ugnen? Ser ut som över 400 grader? Och du har en undre ugn på den också där du kan raka ner glöden för att stödvärma när du gräddar?

//Ulf
 
O OverAndOut skrev:
Hur varmt kör du upp ugnen? Ser ut som över 400 grader? Och du har en undre ugn på den också där du kan raka ner glöden för att stödvärma när du gräddar?

//Ulf
Det är alltid en upptäcktsfärd med eldningen. Förr eldade jag jättemycket i nedre eldstaden innan jag värmde den övre. Fungerade dåligt. >25˚ i hela huset! Tokvarmt!
I dag eldade jag upp övre ugnen till 220˚. Rakade ner en stor glödbädd i undre. Vi kunde baka 7 pizzor innan det blev för dålig värme där uppe.
Nästa gång tänker jag lägga kvar en glödring runt pizzastenen där uppe. Då kanske vi klarar av 10 stycken innan värmen sviktar.
Spännande! Om några år har vi i bästa fall hittat den rätta kombinationen.

PS. Pizzorna blev jättegoda!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Det är alltid en upptäcktsfärd med eldningen. Förr eldade jag jättemycket i nedre eldstaden innan jag värmde den övre. Fungerade dåligt. >25˚ i hela huset! Tokvarmt!
I dag eldade jag upp övre ugnen till 120˚. Rakade ner en stor glödbädd i undre. Vi kunde baka 7 pizzor innan det blev för dålig värme där uppe.
Nästa gång tänker jag lägga kvar en glödring runt pizzastenen där uppe. Då kanske vi klarar av 10 stycken innan värmen sviktar.
Spännande! Om några år har vi i bästa fall hittat den rätta kombinationen.

PS. Pizzorna blev jättegoda!
Dag
Jag som såg dåligt. Den stod inte på 400 utan ca 200. Åldern tar ut sin rätt! Men du kör med pizzasten? Jag har ingen undre ugn i min köksspis utan bara asklådan. Har bara provat pizza någon gång, men inte helt lyckat resultat. Men blev lite inspirerad!

//Ulf
 
O OverAndOut skrev:
Jag som såg dåligt. Den stod inte på 400 utan ca 200. Åldern tar ut sin rätt! Men du kör med pizzasten? Jag har ingen undre ugn i min köksspis utan bara asklådan. Har bara provat pizza någon gång, men inte helt lyckat resultat. Men blev lite inspirerad!

//Ulf
Denna gigantiska pjäs fixar värmen i huset. En ordentlig brasa i nedre eldstaden håller huset varmt i 24h. Det är 2,6 ton täljsten med skorstenen.

Modern kakelugn av sten med eld, öppen spis, ugn överst, asklåda nedertill, på grått kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre eldstaden/ungnen kör vi bara när det är ”Pizzatime”.
Spisen är en bricka i vår strävan att gå mot 0 i förbrukning/kostnader.
Solcellstaket på 16650 har vi precis startat. En ny större luft/vatten kommer i december. Om ett år kan vi se hur vi ligger till.
Dag
 
  • Gilla
Dsundet och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Gjutjärnsgallret i Harvia kaminen var helt förbrukat. Fyra år höll originalet. Tydligen en förbrukningsdel.
En sen följdfråga. Vet du vilken modell av Harvia bastuugn ni har? Jag har en Harvia M2 och gallret ser ut att kunna passa till den men många modeller kan säkert ha liknande galler. Funderar på om jag ska börja skaffa ett reservdelslager...
 
Hej @Alfredo!

Jag återkommer när jag har kollat i bastun. Våra nya galler fungerar perfekt. Det har eldats mins 20 gånger sen vi bytte.

Dag
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Inte en ”Pelarborr”,
så långt ögat kan nå!

Olika ölflaskor och burkar på bord, vardagsrum med böcker och inredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabbvisit i ”Palmernas stad”.
Närheten till Kontinenten ger ett rikt utbud!
Dag

:beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
Inte en ”Pelarborr”,
så långt ögat kan nå!
[bild]
:beer:
Den där superbocken från Portugal har jag varit nyfiken på ett tag, du får gärna dela dina synpunkter när den avnjutits.
/F
 
  • Ursäkta, men jag kan inte se någon bild. Om du laddar upp en bild kan jag hjälpa dig att beskriva den.
”Återbruk”

För 25 år sedan började jag åter köpa verktyg och maskiner efter tio års uppehåll som det blev efter min handskada med min stora fräs. Efter olyckan sålde jag bort hela snickeriet och byggde en fotostudio.

Men efter 10 år började det klia i fingrarna igen och en ny vända med snickeri tog åter fart. Dock bestämde jag att satsa i mindre skala/maskiner och vertikalfräs var bannlyst.
Mycket Festo blev det som det hette då. Festool kom år 2000.
Det stora MFT-bordet med alla tillbehör införskaffades. Bland annat denna lilla vinkelmojäng. Användes med bordets c/c 96mm hål.

Industriellt verktyg från Festo med gradskiva och bubbelnivå på sliten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metalliskt objekt, möjligen en maskindel, på ett hålat bord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag nu gick igenom min gamla lådor dök den upp igen efter en lång dvala. Genast börjar det snurra på kontoret. Vad kan man göra för kul/nyttigt med den?
Testa vinkelmojängen och den verkade bra. Väldigt exakta fasta lägen. Klart användbar!
Ett nytt geringsanhåll till Ulmia sågen skulle passa fint. Originalet hade jag nyligen behövt slaktat då jag byggde ett nytt geringsanhåll till sågens justerbord. Ett nytt litet lättanvänt anhåll med exakta vinklar skulle verkligen bli användbart. Om det fungerade skulle jag kunna använda Kapexsågen med väldigt fintandad klinga och endast köra 90˚.

Jakten på användbart material började. En liten massiv björkskiva, lite aluminiumplåt och lite ek plockades fram från ”braochha” hyllorna. En eklist hyvlades och slipades fram till sågens T-spår. Björkskivebiten hyvlades ner till rätt tjocklek. Aluminiumplåten för arbetsytan sågades i rätt format. Två 20mm hål borrades med c/c 96mm för Festomojängen. Aluminimplåten limmades med dubbelhäftande tejp.

Träplatta med metallkonsoler, skruvar och monterade kontakter, troligtvis en anpassad verkstadsanordning eller verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade ihop delarna och testsågade. Väldigt gedigen jigg med bra tyngd. Festomojängen har en smart justering för att få exakta inställning av vinkeln.

Efter några snitt satt 45˚ grader exakt. Differensen på några snitt ligger +/- 0.05˚.

Bordsåg med klinga, vinkelhake, gradskiva och skyddsplast, används för träbearbetning, precisionstillbehör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vinkelmojängen har bara fasta lägen. Att själv kunna välja rätt udda vinkel vore ännu bättre. Så efter lite reflektion med ”Pelarborr” var lösningen klar.
Så här blev det. Jag är nöjd. Festomojängen är åter i bruk.

Trä i bordsåg med klämma, förberedd för snitt, snickeriverktyg, sågblad i bakgrunden, verkstadsmiljö, precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer våren och värmen så nästa projekt blir att göra klart dom fem fönstergenomföringarna i Plexi för AC-aggregaten.
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.