Hej. Vi har grävt lite i trädgårdslandet. Då upptäckte vi denna "rot" så den fick huggas av. Men det visade sig inte vara en rot. Kabeln går 3dm under mark rakt genom vårat trädgårdsland Telefonkabel? Allt verkar fungera i huset (har ej fast telefoni).

En grävd grop i jord med synlig sladd och en mask nära kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller avskalad kabel i jord; gröna blad i bakgrunden; risk för elektrisk fara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en trasig kabel med synliga trådar framför jordig bakgrund. Fokus är suddigt. Skada på kabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet, frilagt elektriskt kabel mot jordig bakgrund. Farlig, oskyddad anslutning som kräver åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ser inte någon stolpe i riktning därifrån kabeln kommer?
Begär karta från https://www.ledningskollen.se/ så kanske du kan identifiera kabeln och vad den går (gått) till.

Har själv hur mycket telefonkabel som helst i backen här som inte längre används. Ska kontakta Skanova i sinom tid för att få bort en stolpe som står och förfular trädgården. Vem fan sätter en meterhög grå stolpe mitt i blickfånget vid entrén liksom...
 
Ser definitivt ut som en telefonledning. Går den i en riktning som stämmer med ett hus? Eller finns det risk att den går till grannen?
 
Och kopparnätet stängs ned succesivt kommunvis med slutdatum 2026. Hjälper ju inte dig om er ort ligger i slutet och kabeln används.
Men kolla med Telia vad som finns på din fastighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Finns väl inget annat än amatörer som gräver ner en naken telekabel omärkt med de obligatoriska märkremsorna över… 3 dm ner i en rabatt, för okänt syfte. Jag skulle säga: ignorera om du inte själv märkt av att något inte fungerar som det ska.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Finns väl inget annat än amatörer som gräver ner en naken telekabel omärkt med de obligatoriska märkremsorna över… 3 dm ner i en rabatt, för okänt syfte. Jag skulle säga: ignorera om du inte själv märkt av att något inte fungerar som det ska.
Efter ha grävt av ett antal i vår trådgård skulle jag säga att 30cm utan märkband är standard a la 70tal.
(iofs installerades fibern likadant)
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingen har väl fast telefon längre? Eller?
 
Svärfar grävde av en lite större ledning i somras, den lagade de, det var några abbonenter kvar på den vad jag förstod, den skulle släckas 2025 eller nått.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen har väl fast telefon längre? Eller?
Många har fortfarande ADSL.
 
X xLnT skrev:
Många har fortfarande ADSL.
Nej. extremt liten procent av alla tänkbara har kvar det utdaterade ADSL idag. Vi var nog en av de sista för ett tiotal år sedan, Net1 sedermera statliga Teracom var enda alternativet och ett stort lyft mot det usla ADSL som fanns. Sedan lades Teracom mobil ned för privatkunder och det blev att man får fixa så gott man kan via traditionella mobilnäten ute på bygden.

Nu råkar jag vara rätt bra på att dona med dylikt så med div speciella routrar och riktantenner kan man få rätt ok internetförbindelse. ADSL- bara glöm denna gamla teknologi, helt ointressant idag och dessa gamla nät läggs ned fortlöpande. De kommer och river de gamla telefonstolparna inom de närmaste månaderna här hos oss, jag har redan förberett med att rulla upp telefontråden vid närmaste stolpe - behövde koppla bort vårt hus helt för att minimera effekter av blixtnedslag i de gamla outnyttjade teleledningarna.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nej. extremt liten procent av alla tänkbara har kvar det utdaterade ADSL idag. Vi var nog en av de sista för ett tiotal år sedan, Net1 sedermera statliga Teracom var enda alternativet och ett stort lyft mot det usla ADSL som fanns. Sedan lades Teracom mobil ned för privatkunder och det blev att man får fixa så gott man kan via traditionella mobilnäten ute på bygden.

Nu råkar jag vara rätt bra på att dona med dylikt så med div speciella routrar och riktantenner kan man få rätt ok internetförbindelse. ADSL- bara glöm denna gamla teknologi, helt ointressant idag och dessa gamla nät läggs ned fortlöpande. De kommer och river de gamla telefonstolparna inom de närmaste månaderna här hos oss, jag har redan förberett med att rulla upp telefontråden vid närmaste stolpe - behövde koppla bort vårt hus helt för att minimera effekter av blixtnedslag i de gamla outnyttjade teleledningarna.
Ja man kan definiera många på många sätt. Men det används fortfarande, jag säger inte att det är en bra teknik idag. Vi har fortfarande kunder som använder xDSL tex.
 
Redigerat:
Det finns säker en och annan kund som använder koppartråd och adsl etc. Finns inga som helst möjligheter för telekombolagen att hålla uppe driften av detta så länge till, måste vara extremt dyrt och behöver läggas ned illa kvickt. Finns ingen som kan betala för detta idag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns säker en och annan kund som använder koppartråd och adsl etc. Finns inga som helst möjligheter för nåtbolagen att hålla uppe driften av detta så länge till, måste vara extremt dyrt och behöver läggas den illa kvickt. Finns ingen som kan betala för detta idag.
Nä, jag konstaterade bara att telefontrådarna används fortfarande idag.
 
Tänk dig själv om du sitter och gapar med support och inget hjälper. Tycker du kan anmäla det inträffade för att göra rätt för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.