Hade först problem med en bänkskiva i ask från ikea, behandlade med osmo hårdvaxolja två gånger.
Fick med tiden broblem med fläckar som inte gick bort.
Tänkte jag gjort något fel, så slipade om och använde nu istället vanlig bänkolja, olja tre gånger.
Samma problem, blev fläckar.
Tänkte att det då va skivan som va problemet och lämna tillbaka den till ikea.

Köpte ny bänkskiva, men nu i helträ, i ask.
Gjorde allt enligt istruktioner från Osmo, från deras video på youtube.
Slipa skivan ner til 240 papper, använde bara produkter från Osmo för att arbeta in hårdvaxoljan.
Två tunna lag med 3068 och ett med 3062 (genomskinlig)

Allt verkade bli extremt bra, men har nu fått fläckar som inte går bort igen.
Märker också att runt diskho och spisplatta där det kommit mer fukt har träet rest sig lite, och ytan känns obeskyddad.

Vad kan man göra åt detta?
 
Spill mindre och torka bort fortare.
 
  • Gilla
perolito och 1 till
  • Laddar…
Vi har rostfri diskbänk och har inga problem överhuvudtaget ;)
 
  • Gilla
jonas_da och 3 till
  • Laddar…
Tar gärna svar som är relavanta, varför lägga tid på absurda svar...
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
K
Är ditt problem med den nuvarande bänken helt i massiv Ask, eller är det att du igen får problem och verkar jämföra äpplen och päron (laminat och massivträ)? Gemensamma nämnaren verkar vara användaren.

När behandlade du med Osmo och hur ofta? Hur länge lät du den härda innan du började använda bänken? För en bänkskiva som utsätts för extremt mycket skulle jag inte valt Osmo utan en bättre produkt, exempelvis en tvåkomponentsolja, samt att jag inte skulle valt Ask som har öppna porer.

T Tomasharrysson skrev:
Märker också att runt diskho och spisplatta där det kommit mer fukt har träet rest sig lite, och ytan känns obeskyddad.
Det är ganska uppenbart att trät inte är mättat tillräckligt.
Har du bilder kan det säkert hjälpa till för att få värdefulla råd och tips.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
Hårdvaxoljan är ju väldigt tålig. Ta två lager till. Vill du ha ett riktigt tåligt skydd så funkar polyuretanklarlack, den som inte är vattenbaserad.
 
L Lilllen skrev:
Vi har rostfri diskbänk och har inga problem överhuvudtaget ;)
Jamen, då är du ju praktisk och tänker inte på estetiken. Du måste vara en sådan som faktiskt använder ditt kök?

(Ironi åt sidan. Vi har själv valt mycket rostfri bänk av praktiska skäl. Träytorna är visserligen fina, men ett jävla aber att hålla efter. Än värre när man ska olja in dom och inte får använda skiten på 24h. (Not: vi har ännu inte oljat in dom just pga den anledningen.)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Tre väldigt tunna lager hårdvaxolja tycker jag funkar riktigt bra på torra möbler inne. Vårt kök är av ekskivor med osmos olja och det tål hur mycket som helst. Det står vatten kvar länge och inget syns, inga fibrer reser sig eller liknande. Köket har också tre lager olja, men det är en stor skillnad. När jag behandlar vanliga möbler stryker jag på olja, väntar en kvart och torkar sedan bort så mycket jag kan med en torr trasa. I köket strök jag på ett lager olja och lät den härda ett dygn och gjorde sedan om det två gånger. Utan att torka bort något.

Köksskivorna ser nästan lackade ut om man jämför med de torra möbler jag behandlat. Om det är rätt eller om det följer osmos video har jag ingen aning om, men jag har ett kök i riktigt trä som tål ”allt” vilket jag inte haft tidigare. Priset jag betalat är att ytan ser lite mer behandlad ut, men är det lätt värt för en barnfamilj som har roligare saker än att torka kök hela tiden.
 
  • Gilla
Grubbel och 3 till
  • Laddar…
K
tensiden tensiden skrev:
Jamen, då är du ju praktisk och tänker inte på estetiken. Du måste vara en sådan som faktiskt använder ditt kök?

(Ironi åt sidan. Vi har själv valt mycket rostfri bänk av praktiska skäl. Träytorna är visserligen fina, men ett jävla aber att hålla efter. Än värre när man ska olja in dom och inte får använda skiten på 24h. (Not: vi har ännu inte oljat in dom just pga den anledningen.)
En riktigt bra hårdvaxolja behöver mer än 24h på sig att härda. Dessutom lär du lägga på fler än ett lager där det ska gå minst 24h emellan
 
Vet inte om osmos olja men första året ska man väl behandla rätt många gånger och sen några gånger per år typ.
 
K kniv skrev:
Är ditt problem med den nuvarande bänken helt i massiv Ask, eller är det att du igen får problem och verkar jämföra äpplen och päron (laminat och massivträ)? Gemensamma nämnaren verkar vara användaren.

När behandlade du med Osmo och hur ofta? Hur länge lät du den härda innan du började använda bänken? För en bänkskiva som utsätts för extremt mycket skulle jag inte valt Osmo utan en bättre produkt, exempelvis en tvåkomponentsolja, samt att jag inte skulle valt Ask som har öppna porer.

Det är ganska uppenbart att trät inte är mättat tillräckligt.
Har du bilder kan det säkert hjälpa till för att få värdefulla råd och tips.
Det är en skiva i massiv trä ja.

Fösta gången kan det säkert ha varit användaren, andra gången så tror jag inte de.
Tänker kanske att man måste behandla träet lite annorlunda.

Har behandlat för ca en månad sen , 3 gånger, min 12 timmar emellan.
Låg säkert en vecka minst innan jag använde den, och första tiden skydda vi den med handukar just för att jag läst att man skulle va lite mer försiktig första tiden.

Intressant med det du säger angående träslaget, men nu har jag ju den.

Så va rekomenderar du?

Du verkar ju veta va du pratar om iaf.
 
K kniv skrev:
En riktigt bra hårdvaxolja behöver mer än 24h på sig att härda. Dessutom lär du lägga på fler än ett lager där det ska gå minst 24h emellan
Ja se där. Då är man helt jävla rökt. Att få min familj att fatta att man inte kan använda bänkskivan på över ett dygn är nog omöjligt. Får ta det nästa gång vi åker på semesterresa då.
 
K
T Tomasharrysson skrev:
Det är en skiva i massiv trä ja.

Fösta gången kan det säkert ha varit användaren, andra gången så tror jag inte de.
Tänker kanske att man måste behandla träet lite annorlunda.

Har behandlat för ca en månad sen , 3 gånger, min 12 timmar emellan.
Låg säkert en vecka minst innan jag använde den, och första tiden skydda vi den med handukar just för att jag läst att man skulle va lite mer försiktig första tiden.

Intressant med det du säger angående träslaget, men nu har jag ju den.

Så va rekomenderar du?

Du verkar ju veta va du pratar om iaf.
Det låter ju ändå som du gjort ganska mycket ”rätt” med flera behandlingar, tid emellan och sen härdningstid efter.
Men finns väl två problem här eller?
1. Få bort uppkomna fläckar?
2. Ny behandling därefter?

Tror en bild kan vara en bra startpunkt för att få bättre uppfattning om förutsättningarna. Är ingen expert på Ikeas alla bänkskivor, men vill gärna se den ”massiva” träbänkskiva de saluför. Fått uppfattningen om att de absolut mest har faner och laminat, men kanske även stavlimmat.
 
K kniv skrev:
Det låter ju ändå som du gjort ganska mycket ”rätt” med flera behandlingar, tid emellan och sen härdningstid efter.
Men finns väl två problem här eller?
1. Få bort uppkomna fläckar?
2. Ny behandling därefter?

Tror en bild kan vara en bra startpunkt för att få bättre uppfattning om förutsättningarna. Är ingen expert på Ikeas alla bänkskivor, men vill gärna se den ”massiva” träbänkskiva de saluför. Fått uppfattningen om att de absolut mest har faner och laminat, men kanske även stavlimmat.
Har problem att få upp en bild, ska testa lite senare...men är en liten kaffefläck och två andra som ser ut att komma från vatten. Syns knappt men de är där.
 
K
T Tomasharrysson skrev:
Har problem att få upp en bild, ska testa lite senare...men är en liten kaffefläck och två andra som ser ut att komma från vatten. Syns knappt men de är där.
Kaffe är elakt. Vatten är dock värst.
Men det är alltså en massiv bänkskiva i ett stycke? Inte faner eller stavlimmat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.