K
S StevieGee skrev:
Hoppar in lite här.
Någon som är bra på Goodwe växelriktaren? På höger sida sitter en anslutning för jordning. På TS anläggning är denna inkopplad, men på min anläggning är den inte det. Vet ni om det är något krav på att denna ska kopplas in?

Är det krav på jordfelsbrytare för växelriktaren? Det har jag ingen..
https://cdn.starwebserver.se/shops/...dwe-sdt-g2-4-25kw-2022-08-15.pdf?_=1669104912
Enligt manualen sidan 21 ska den kopplas in.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
[länk]
Enligt manualen sidan 21 ska den kopplas in.
Du har helt rätt. Blir till att kontakta installatören.. tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
S StevieGee skrev:
Du har helt rätt. Blir till att kontakta installatören.. tack!
Det är en skyddsjordning av höljet. En installatör som inte begriper det borde ägna sig åt nåt annat, tex tvätta bilar, rivningsarbete eller tömma papperskorgar.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är en skyddsjordning av höljet. En installatör som inte begriper det borde ägna sig åt nåt annat, tex tvätta bilar, rivningsarbete eller tömma papperskorgar.
Detta borde väl rimligtvis kopplas till en jordfelsbrytare? Krav? Det finns ingen sådan i min installation..
 
S StevieGee skrev:
Detta borde väl rimligtvis kopplas till en jordfelsbrytare? Krav? Det finns ingen sådan i min installation..
Hur en sådan skyddsjord ska anslutas vet en riktig behörig elinstallatör. Är din solcellsinstallatör listad med korrekt behörig på elsäkerhetsverket ?
 
Med risk att få svar i stil med "du kommer dö så fort du tittar på växelriktaren", efter den här tråden insåg jag att mitt kära pucko till installatör inte heller har jordat växelriktaren, hur illa är det från ett personsäkerhetsperspektiv?
 
M mortimer skrev:
Hur en sådan skyddsjord ska anslutas vet en riktig behörig elinstallatör. Är din solcellsinstallatör listad med korrekt behörig på elsäkerhetsverket ?
Det har du såklart rätt i. Frågade mest för att jag skulle kolla så att de svarar rätt.
Ja de är listade.
 
  • Gilla
MFC720 och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Med risk att få svar i stil med "du kommer dö så fort du tittar på växelriktaren", efter den här tråden insåg jag att mitt kära pucko till installatör inte heller har jordat växelriktaren, hur illa är det från ett personsäkerhetsperspektiv?
Den är och ska vara tillräckligt jordad via AC-matningens PE och behövs någon mer förbindning ska den finnas på plats eller bipackas. Det som syns på TS bild med lös jord dragen till centralen hör normalt inte hemma inom normal installationspraxis hos oss i SE. Ibland kommer sånt in från andra länder-kontinenters sätt och sprids via manualer av typen som länkades tidigare det är lätt att det uppstår lite lätt förvirrat mumbojumbo då.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den är och ska vara tillräckligt jordad via AC-matningens PE och behövs någon mer förbindning ska den finnas på plats eller bipackas. Det som syns på TS bild med lös jord dragen till centralen hör normalt inte hemma inom normal installationspraxis hos oss i SE. Ibland kommer sånt in från andra länder-kontinenters sätt och sprids via manualer av typen som länkades tidigare det är lätt att det uppstår lite lätt förvirrat mumbojumbo då.
Ok, tack för svar!

Då bör det inte vara någon omedelbar risk för skada på person.

Nu har inte jag samma växelriktare som TS men i manualen till min (Sungrow) uttrycks det på ungefär samma sätt som för TS växelriktare, dvs att själva apparaten ska jordas separat från AC-sidan, inte att det är valfritt. Har reklamerat till installatören, får se vad de svarar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
25A kräver väl inte 10mm2, du tänker nog på 35A.
Belastningen är ju inte kontinuerlig, jo fast under en kort tid :)
6 mm2 räcker men det ser inte ut som det är det ens på bilden
 
X xLnT skrev:
Dom har kanske resonerat som så att 5G4 (som ligger runt 13-14mm YD) räcker eftersom det är en anslutningskabel och så kort sträcka.
Jag hade inte gjort så, utan lagt en 5G6.
Kan vara en 5G6 mm2. Har varit med om skitkabel med plast i den dimensionen.
 
M mortimer skrev:
Skillnaden i pris mellan 5g6 och 5g4 för den korta biten kan inte vara många ören. Har man tagit vad man har liggande i bilen för de mindre växelriktarna tro.
Mycket tveksam att en besiktningsman hade godkänt den där.
Vart har de satt arbetsbrytaren till nätägaren ?
På andra sidan väggen eftersom att den ska sitta utomhus
 
X xLnT skrev:
Verkar som det saknas lite klisterlappar i ditt fasamätarskåp, eller så sitter dom utanför bild :)
Sitter säkert på dörren till fasadmätarskåpet
 
F
GK100 GK100 skrev:
Den är och ska vara tillräckligt jordad via AC-matningens PE och behövs någon mer förbindning ska den finnas på plats eller bipackas. Det som syns på TS bild med lös jord dragen till centralen hör normalt inte hemma inom normal installationspraxis hos oss i SE. Ibland kommer sånt in från andra länder-kontinenters sätt och sprids via manualer av typen som länkades tidigare det är lätt att det uppstår lite lätt förvirrat mumbojumbo då.
Samtidigt är det så att det sitter en symbol för skyddsjord vid den anslutningen samt att det står i manualen att den jorden inte kan ersättas av jordkabeln till AC-matningen (vilket den med största sannolikhet skulle kunna) och då är det väl ändå så att tillverkares instruktioner gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
S StevieGee skrev:
Detta borde väl rimligtvis kopplas till en jordfelsbrytare? Krav? Det finns ingen sådan i min installation..
Nej, till jordfelsbrytare skall den inte kopplas. Så vitt jag vet så kopplas inte jord till jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.