PÅ ett sätt kan jag förstå kommunen. När det har varit stora ras, ex. i Tuve, så kritiserades kommunen för att de hade beviljat bygglov på den riskabla marken. Det ställdes tom. skadeståndskrav mot kommunen, vet inte hur det gick.

Men mot den bakgrunden kan jag förstå om kommunen blir lite övernitisk i kontroll av bygge på farlig mark.
 
hahalj
H hempularen skrev:
Det är nog så att kommunen kan inte generellt förbjuda arbeten med tunga maskiner. Men de kan reglera villkor för ett bygge.

Det där att det väger mindre än massorna du gräver bort, skulle jag nog ligga lågt med. Ur rassynpunkt så kan det vara minst lika illa att ta bort som att tillföra vikt, så trigga inte den tanken hos handläggaren..
Nä, jag tänker inte nämna det.
Citat:
"Det är dock av största vikt att inte placera fyllnadsmassor, tunga maskiner eller annat som kan förorsaka att skred sker på släntkrönet."
Vi bor inte på ett släntkrön.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
hahalj
H hempularen skrev:
PÅ ett sätt kan jag förstå kommunen. När det har varit stora ras, ex. i Tuve, så kritiserades kommunen för att de hade beviljat bygglov på den riskabla marken. Det ställdes tom. skadeståndskrav mot kommunen, vet inte hur det gick.

Men mot den bakgrunden kan jag förstå om kommunen blir lite övernitisk i kontroll av bygge på farlig mark.
I Tuve som på andra ställen är det väl kvickleran som var grundproblemet, vi har inte det här. Men oavsett, ett växthus? Vi bygger inte ett bostadshus.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Har du pratat med handläggaren på telefon och fått någon förklaring till hur han anser detta rimligt samt fråga honom om han tittat på rätt plats givet det lite underliga skrivelserna (som bergras/blocknedfall, radon mm)?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
I Tuve som på andra ställen är det väl kvickleran som var grundproblemet, vi har inte det här. Men oavsett, ett växthus? Vi bygger inte ett bostadshus.
Men tydligen så är marken ifråga klassad som olämplig/farlig eller riskabel att bygga på. Antag att ditt växthus sätter sig så att det helt eller delvis rasar om 10 år. Det kanske inte ens är du som äger det då. Ägaren gör ett stort nummer av hur vårdslös kommunen var med att tillåta detta farliga bygge och kräver skadestånd.
 
hahalj
T TypRätt skrev:
Har du pratat med handläggaren på telefon och fått någon förklaring till hur han anser detta rimligt samt fråga honom om han tittat på rätt plats givet det lite underliga skrivelserna (som bergras/blocknedfall, radon mm)?
Har ringt men personen i fråga VAB:ar idag... får prova imorgon igen
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
hahalj
H hempularen skrev:
Men tydligen så är marken ifråga klassad som olämplig/farlig eller riskabel att bygga på. Antag att ditt växthus sätter sig så att det helt eller delvis rasar om 10 år. Det kanske inte ens är du som äger det då. Ägaren gör ett stort nummer av hur vårdslös kommunen var med att tillåta detta farliga bygge och kräver skadestånd.
Ytterst hypotetiskt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
hahalj hahalj skrev:
Bygganmälan inskickad efter konstens alla regler, trodde jag. Men inte kunde jag tro att kommunen skulle invända mot placeringen av växthuset pga "Fastigheten ligger delvis i ett område med risk för skred i finkorniga jordarter", tja, mitt tänkta 8 meter långa växthus kommer kanske 2 meter in på det området om man får tro SGU's kartvisare. Men det finns inga påvisade ras eller skred i närheten, inte på flera mils avstånd. Ändå kräver man "En geoteknisk utredning/undersökning/bedömning behöver utföras av sakkunnig geotekniker som styrker att det inte finns risk för ras eller skred". Jaha, det kommer kosta minst lika mycket som själva växthuset verkar det som. Inte en chans.
Sen yrar man om "Risk för bergras och blocknedfall samt markradon ska även utredas.". Eeyy, finns inget berg som kan rasa över tomten, finns inga block som kan rulla nerför nånting, markradon, ja va fan, normala nivåer men HUR kan det vara ett problem i ett VÄXTHUS? Vi mätte radon i bostadshuset för några år sedan, det visade långt under gränsvärdet. Men man kräver "Markradonhalten bör utredas innan grundläggning av byggnaderna utförs. Om en radonmätning inte utförs, bör man grundlägga byggnaderna radonsäkert" , alltså jag fattar att detta är viktigt i en BOSTAD, men att det skulle vara ett krav i ett dragigt växthus det kunde jag inte fantisera ihop.

Och så pricken över i:et, "Det är även viktigt att sörja för en god dagvattenhantering så omgivande bebyggelse inte tillförs mer vatten.". Växthuset är tänkt att placeras där marken lutar BORT från bostaden, regnvatten som hamnar på växthuset leds via makadam/drän-rör/markavlopp till närliggande dike på samma sätt som husets dränering och dagvatten gör. Vad mer kan man göra...

Jo just det, vi får inte köra in med tunga maskiner på tomten för att göra jobbet. Det hade vi iofs inte tänkt, men själva körde kommunen omkring med en stor grävare utanför tomten på samma mark med finkorniga jordarter när de drog upp gamla telefonstolpar, det gick tydligen bra.

Så, färdiggnällt nu. Om någon vill kommentera och försöka peka på nåt ljus i detta mörker, komma med tips hur man ska tackla detta eller whatever, så uppskattas det.
Praktikant på jobbet som fått ta ett ärende själv ?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
hahalj
P Peter787 skrev:
Praktikant på jobbet som fått ta ett ärende själv ?
Om det hade varit fallet hade det nog gått smidigt att lösa, men tyvärr, 7 år på jobbet vad jag förstår.
 
hahalj
Jag transponerade in situationsplanen över SGU's karta. Den mörkgula färgen i övre högra hörnet är alltså det som är "Aktsamhetsområde - Skred i finkornig jordart".
Det är alltså detta man tycker är ett problem.

Karta med linjer som antyder vägar/floder, markerade områden, byggnadssymbol, orienteringsnordpil, suddig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Jag transponerade in situationsplanen över SGU's karta. Den mörkgula färgen i övre högra hörnet är alltså det som är "Aktsamhetsområde - Skred i finkornig jordart".
Det är alltså detta man tycker är ett problem.

[bild]
Vet du om nån annan i närområdet nyligen byggt inom aktsamhetsområdet? I så fall skulle du kunna begära ut bygglovshandlingarna och se vilka dokument som bifogats och hur den geologiska undersökningen gjordes (och har du en väldig tur kanske du kan hänvisa till den ifall den gjordes nyligen).
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
D Dublin skrev:
Vet du om nån annan i närområdet nyligen byggt inom aktsamhetsområdet? I så fall skulle du kunna begära ut bygglovshandlingarna och se vilka dokument som bifogats och hur den geologiska undersökningen gjordes (och har du en väldig tur kanske du kan hänvisa till den ifall den gjordes nyligen).
Faktiskt en bra idé, ja det finns en fastighet ett par hundra meter från oss som har sitt bostadshus delvis på samma typ av mark. Byggt 2020.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du kan ju också angripa noggrannheten på SGUs underlag. Kartorna har en angiven skala som de är tänkta att användas i. Om du inte kan avgöra ifall växthuset ligger inom området i den skalan, tex 1:25000, behövs annat underlag. Känns osannolikt att 2m av ett växthus ska gå att avgöra då. Gränserna dras ju delvis på måfå.
Viss risk att det återigen faller tillbaka på dig att visa på annat sätt att det inte är någon skredrisk då bara...
 
hahalj hahalj skrev:
Exakt citat:
"En geoteknisk utredning/undersökning/bedömning behöver utföras av sakkunnig geotekniker som styrker att det inte finns risk för ras eller skred och som visar att totalstabiliteten är tillfredställande trots planerad byggnation."
Jag ifrågasätter att behovet alls kan finnas. Känns som handläggaren saknar förståelse för verklighet och rimlighet.
Jag säger inte att underlaget som kommunen kräver är rimligt. Detta med radonet verkar ju exempelvis tämligen obegripligt.

Däremot när det gäller det geotekniska så ska du nog släppa detta med att det inte är en bostad utan bara ett växthus.

Risken som kommunen ser är att totalstabiliteten i området inte kommer att vara tillfredställande efter byggnationen. Om lasten du tillför består av ett växthus, bostadshus eller annat är inte nödvändigtvis relevant. Den tillförda lasten kan fortfarande innebära att skred uppstår och annat i området kanar iväg.

Min poäng är alltså att du bör fokusera din argumentation på att ditt växthus kommer att innebära en så liten påverkan på området, inte att det är ett växthus.
 
hahalj
Det är mänskligt att göra fel, gäller även kommunens handläggare. :D:cool:

Geoteknikern har tagit bort sin erinran. Hon hade missat att det var ett växthus.
Ett startbesked kommer till er i dag efter 17.
 
  • Gilla
polloq och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.