Hej,

Vi har två jättefina ekdörrar från Bovalls Dörrbyggeri. Jag oljar dessa ett par gånger per år med kinesisk träolja. Tyvärr känns det som att vädrets makter går hårt åt dem och de börjar se lite ofräscha ut.

Har ni några tips på hur dörrarna skulle kunna återfå sin forna glans eller är det bara att slänga dessa om några år? ☺️

Tack på förhand!
 
  • Tröskel i träimitation; svart gummimatta med geometriskt mönster; skymt av inomhusmiljö. Närbild, utomhusljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörr med glasfönster, svart dörrmatta på trätrapp, soldränkt entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova . Se till att dörren är torr, späd ut oljan så den blir mera vatten, låt torka, oljan ska dra in i troligtvis faneren, det kan bli att göra ett par ggr över en helg. Det gäller att mätta ytan, sen kan det vara så att beläggningen är så tunn att den torkar ur oavsett vad du gör. Finns ingen massa i den.
 
J jonaserik skrev:
Prova . Se till att dörren är torr, späd ut oljan så den blir mera vatten, låt torka, oljan ska dra in i troligtvis faneren, det kan bli att göra ett par ggr över en helg. Det gäller att mätta ytan, sen kan det vara så att beläggningen är så tunn att den torkar ur oavsett vad du gör. Finns ingen massa i den.
Hej, stort tack för svar! När skriver att beläggningen eventuellt är för tunn, innebär det att dörren är utom räddning?
 
Tänker mest på om det är ett skikt så hår det inte att slipa för hårt, samt att är det snålt så finns inget materiel att suga upp en behandling. Men fortsätt så som du gjort tidigare och smörj med tunt flera ggr,
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
Kontakta Bovalls och fråga vad de rekommenderar. De svarar säkert på vad som fungerar. De har gjort dörren.

Min egen tanke är högst tvivelaktig eftersom jag bara har gryniga bilder och TS beskrivning att utgå ifrån.
Dörrens yta vekar torr. Som om oljan torkat ur. Så brukar eftersatt underhåll se ut.
Samtidigt står det att TS oljar flera gånger per år vilket snarare är överdrivet.

Googlade ”kinesisk träolja” för att få aktuell information om vad den påstås ha för egenskaper. Som jag förstår det är det en olja som ska tränga in på djupet. Kan inte utläsa om det är en torkande olja. Det verkar däremot som om kinesisk träolja inte bildar film.

Därmed kan det vara så illa att oljan dunstar bort efter ett tag ungefär som diesel eller 5-56. Då är skyddet temporärt.

För längre skydd bör torkande olja användas. Om oljan dessutom är filmbildande hindras vatten att tränga in.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
om det är en torkande olja. Det verkar däremot som om kinesisk träolja inte bildar film.
Är torkande och bildar inget skinn, har det på altanen och kladdar inte.
 
Hej!
Använder du äkta kinesisk träolja? Tungolja heter det också. (Tung oil)
En del kinesiskt träolja är utspädd.
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
den svarta missfärgningen nere vid tröskeln orsakades kanske av av själva tröskeln i rostfritt?. Trä missfärgas i kontakt med fuktig metall. Har sett detta fenomen när vi en gång lämnat en kall colaburk fuktig av kondens på träbänken. Har det varit missfärgat före tröskelbyte ?
 
  • Gilla
Klippspiken och 1 till
  • Laddar…
Ett antal strykningar med rå kallpressad linolja till dörren inte suger mer. Efter avtorkning och någon veckas väntetid tungolja som bildar ett ytskikt (Le Tonkins eller annat som verkligen är riktig tungolja av kvalitet)

Undrar också vad det du har oljat med nu egentligen är?
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
SLÄNGA!? :seenoevil:

Din dörr kommer leva för evigt om du bara tar hand om den!

Min dörr från Bovalls får sig en omgång vartannat år ungefär. Men det är en teakdörr som sitter väder och solskyddad. Jag torkar av den och därefter slippar jag hela dörren för att få den ren (för hand, fint sandpapper) och sedan använder jag rå kallpressad linolja, kanske ett par omgångar beroende på hur det suger in.

Linoljan använder jag även på ekmöbler etc inomhus, men jag skulle nog ge samma förslag som @findus42 - ring bovalls och fråga vilka produkter du ska använda och hur.
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det gäller att mätta ytan, sen kan det vara så att beläggningen är så tunn att den torkar ur oavsett vad du gör. Finns ingen massa i den
Eftersom det är en dörr från Bovalls håller jag det för osannolikt. De bygger inga skräpdörrar.
 
  • Gilla
Snyggingen
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag ska kontakta Bovalls och höra vad de rekommenderar. Återkommer med uppdatering ☺️
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Hörde av mig till Bovalls igår kväll och fick svar redan nu på morgonen - se nedan. Fantastisk service!

Håll tummarna nu för att jag lyckas fräscha upp dörren


”Det svarta är mögel. Ser att det är kraftigt angrepp nedtill.

Först måste möglet bort, då det är en fanerad dörr går det inte att slipa bort utan måste tvättas försiktigt bort med mögeldödande tvättmedel och borste eller svamp.

Sedan måste dörren torka ordentligt.

Sprickorna har uppkommit för att dörren blivit för torr, det är fanéret som spruckit. Där kan du lägga i Ages ekspackel.

Efter det kan du välja att olja in dörren med en fet olja för ekdörrar, eller om den har tappat färgen, lägga på en oljebaserad eklasyr i minst två lager.

Ett tag efter lasering kan du lägga på en olja utanpå lasyren.

Alternativ behandling till lasyr och olja är Osmo UV-skyddsolja, då lägger du först på ett lagerOsmo 425 ek och sedan ett lager Osmo 420 transparant.

Fortsatt underhåll gör sedan med Osmo 420 transparant ca 2 ggr om året eller oftare om dörren sitter i utsatt läge.”
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hur blev det ?

Jag håller på att titta på behandling av min ekdörr och tittar också på Bovalls instruktioner.
De (likt Ekstrand) rekommenderar Osmos olja. Men det är väldigt svårt att hitta vad det är för typ av olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.