stigen stigen skrev:
Intressant resa att följa!
Verktygstavlor är ett spännande kapitel. Dom har en tendens att aldrig bli riktigt klara. Ny verktyg och maskiner driver och ändrar ständigt utvecklingen mot målet i fjärran. Jag tror inte att man någonsin blir riktigt färdig.
Med dom tankarna valde jag att i min resa att göra dom med största möjliga flexibilitet.
Den resan kan du läsa om i min tråd ”Stigens verkstadstråd”.

[länk]

Trevlig resa!
Dag

[bild]

[bild]
Tack Dag, det är så jag tänker mig det också. Initialt blir det mest fokus på att få upp några lösningar som funkar nu och är lätta att ändra på, sen blir det att modifiera allt eftersom man köper på sig nya grejer och kommer på bättre lösningar. Din tråd följs självklart flitigt ;)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Plåt, magneter och trä gör verktygsförvaringen väldigt flexibel!
Jag ändrar hela tiden verktygens placering. Man kommer alltid på något nytt och bättre och så drabbas man då och då av ”Villhöver” viruset. Verkar inte finnas någon bot för detta virus och det känns bra!
Dag
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Här har det gått ytterligare lite framåt. Fått in 3-fas äntligen, väldigt skönt! Körde med totalt 4 uttag samt nyckelbrytare för barnsäkring (som jag fick tips om här :) ). Börjat bygga skåp för förvaring, dels tänkt för att jag behöver mer förvaring och dels för övning inför framtida köksbygge. Bra att göra felen nu, vilket jag fick en bra start på… :sweat: hittade en begagnad ekbänkskiva att ha på. Lådor ska fixar när jag fått några reservdelar till bordssågen.

Verkstad med verktyg, arbetsbänkar, trämaterial och ljusrör på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även fått till lite virkesförvaring! Tanken är att bygga en lösning för skivmaterial också.
Verkstadsrum med trähyllor på vägg, olika träskivor staplade, konstgjord belyst stege till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
Problem med bordssågen (Ejca L18)

Hoppades äntligen komma igång med lite snickrande nu på sommaren. Fick några reservdelar till bordssågen leverade från Ejca, tyvärr stämde inte bordsinlägget helt exakt så tänkte göra ett eget i MDF. När jag skulle höja klingan för att såga igenom bordsinlägget hände ingenting. Visade sig att remmen rullat av remskivan och slitits sönder :(

En hand håller en sliten och skadad drivrem i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir därför att beställa ny. Ejca har semesterstängt så får se om jag hittar på annat ställe. Ni som har en L18: jag mäter remmen till 21.5 x 560 mm. Reservdelslistan från Ejca säger 25 x 560 mm. Vad stämmer för er såg?

Under tiden måste jag lista ut hur detta hänt. När jag öppnade och skulle ta loss remmen såg jag att spånkåpan legat och tryckt mot remskivan på klingaxeln. Det är inget jag tänkt på tidigare gånger jag har öppnat och tittat, så jag vet inte om det varit så innan (har bara testkört sågen innan, inte sågat någon längre tid). Spånkåpan verkar inte gå att justera utan sitter där den sitter, men möjligen går själva klingaxeln att justera så att remskivan inte tar i... någon som varit med om liknande? Att spånkåpan trycker mot känns ju som en rimlig anledning, men jag tycker att det är konstigt att jag inte märkt något när jag testkört tidigare. Jag får även vad som låter som vibrationer när jag stänger av sågen, vilket jag inte vet vad det beror på ännu.

Mekanisk detalj, axel och lager i montering, omgiven av metall och damm, närbild, industriellt fokus, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstörd grön metallisk yta, repor, skada på kanten, slitage, industriell miljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fått nya remmar till sågen nu, beställde 25 mm breda. Putsade försiktigt bort utstickande ojämnheter på (den övre) remskivan som skadats med en smärgelduk tills den var plan igen (den remskivan är plan på min såg, den nedre är bomberad, vet ej om det är original). Nu sitter den på och är spänd enligt Ejcas instruktioner. Rullar fint!
Hand håller grönt slipband i verkstad med maskiner och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortfarande konstigt med spånuppsamlingskåpan som tar i remskivan. Vet inte om den är original, färgen stämmer väldigt bra med övriga sågen. Infästningarna ser konstiga ut och stämmer inte med sprängskissen. Ska se om jag kan modifiera den så att den inte tar i, annars kanske jag bygger en ny i något material som inte riskerar skada remskivan. Då skulle man även kunna förbereda för 160 mm anslutning.
Verkstadsmiljö, grön metalldel i förgrunden, suddig bakgrund med cirkelsågblad och andra verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på grönt föremål med två hål, otydlig bakgrund, arbetsyta med verktyg och pappersbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även leverans på luftrenare idag. Väldigt skönt då jag än så länge bara har en billig spånsug som inte gör något åt finare partiklar.
Grå elektrisk apparat med logga, på träbänk i verkstad, med strömkabel och fjärrkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
Skönt med framsteg!
Jag får inte riktigt ihop hur det ser ut eller exakt var delarna sitter. Tittade på min såg (W59) men sågen ska ju vara väldigt lik din, dock svårt att komma åt att se remskiva eller infästningen.

Tog några bilder, tveksamt om det tillför något men bifogar ifall det skulle kunna vara till någon hjälp. Orkade aldrig skruva loss runt klingan utan öppnade bara luckorna.

Kan tänkas jag behöver en ny slang till min spånhantering....

Men saknar ännu spånsug och dammsugaren till spånuppsamlaren som den ser ut original gör inte stor nytta. Funderat på att göra en ny variant på uppsamlaren som är mer anpassad till starkt sug än högt flöde, känns inte fel till en såg, dock inte kommit så långt. Till hyveln är väl dock spånsug klart mer lämplig än dammsugare ändå...
 
  • Industriellt maskineri, sågblad, dammutsug, metallbearbetning, verktygsmaskin, säkerhetsskydd, teknisk utrustning, arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett industriellt maskindel, med metallkomponenter och bultar, i en verkstad eller fabrik, dammigt, närbild, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor cirkelsåg med tänder fäst vid maskin, skydd, industriellt verktyg, arbetssäkerhet, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskindelar, kuggar, axel, svart och rostig metall, industriell komponent, närbild, suddig bakgrund, komplext, maskinteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Skönt med framsteg!
Jag får inte riktigt ihop hur det ser ut eller exakt var delarna sitter. Tittade på min såg (W59) men sågen ska ju vara väldigt lik din, dock svårt att komma åt att se remskiva eller infästningen.

Tog några bilder, tveksamt om det tillför något men bifogar ifall det skulle kunna vara till någon hjälp. Orkade aldrig skruva loss runt klingan utan öppnade bara luckorna.

Kan tänkas jag behöver en ny slang till min spånhantering....

Men saknar ännu spånsug och dammsugaren till spånuppsamlaren som den ser ut original gör inte stor nytta. Funderat på att göra en ny variant på uppsamlaren som är mer anpassad till starkt sug än högt flöde, känns inte fel till en såg, dock inte kommit så långt. Till hyveln är väl dock spånsug klart mer lämplig än dammsugare ändå...
Tack! Toppen att kunna jämföra. Kollade även i L18-tråden här på byggahus igår kväll, såg en till där som ser ut som din. Dessa ser också ut som på sprängskissen och verkar vara original.
Explosionsritning av maskindelar, uppmärkt, detaljerad, svartvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Originaldelen sitter fäst i dessa punkter och är därmed fixerad i förhållande till klingan (flyttar med klingan när man höjer/sänker eller vinklar).
Maskindelar, grönt band, röda cirklar markerar specifika element, metallstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min sitter fäst i dessa delar (den nedre utstickande delen är inte med i standardutförandet på sågen). Den är fixerad i höjdled men rör sig när man vinklar klingan. Infästningarna känns som sagt lite hemmagjorda också.
Maskindelar, mekanisk utrustning, två markerade punkter, metallkonstruktion, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgen är som sagt exakt samma som på övriga sågen, så antingen har Ejca specialfixat en lösning för att få bättre spånuppsamling eller så har nån annan försökt sig på det och hittat originalfärgen. Den har ju stått på en skola tidigare.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Fått nya remmar till sågen nu, beställde 25 mm breda. Putsade försiktigt bort utstickande ojämnheter på (den övre) remskivan som skadats med en smärgelduk tills den var plan igen (den remskivan är plan på min såg, den nedre är bomberad, vet ej om det är original). Nu sitter den på och är spänd enligt Ejcas instruktioner. Rullar fint!
[bild]
[video]
Fortfarande konstigt med spånuppsamlingskåpan som tar i remskivan. Vet inte om den är original, färgen stämmer väldigt bra med övriga sågen. Infästningarna ser konstiga ut och stämmer inte med sprängskissen. Ska se om jag kan modifiera den så att den inte tar i, annars kanske jag bygger en ny i något material som inte riskerar skada remskivan. Då skulle man även kunna förbereda för 160 mm anslutning.
[bild][bild]
Fick även leverans på luftrenare idag. Väldigt skönt då jag än så länge bara har en billig spånsug som inte gör något åt finare partiklar.
[bild]
Hej köpte du remmarna från ejca eller hittade du någon annanstans?
 
C cope skrev:
Hej köpte du remmarna från ejca eller hittade du någon annanstans?
Nej, Ejca hade semesterstängt och jag ville komma vidare. Beställde från kilremslagret.se. Funkade kanon!
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Nej, Ejca hade semesterstängt och jag ville komma vidare. Beställde från kilremslagret.se. Funkade kanon!
Jag letade lite på deras hemsida men är inte säker på vilken sorts rem jag ska söka på har du någon länk?
 
C cope skrev:
Jag letade lite på deras hemsida men är inte säker på vilken sorts rem jag ska söka på har du någon länk?
Ok, nej jag fick kontakta dem via telefon/mail och ange mått (25x560 mm) och sort. Skickade en bild på den befintliga så tog de fram rätt sort. Det var inte en rem de hade på lager, de fick beställa hem. Tog väl drygt två veckor att få hem den.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Ok, nej jag fick kontakta dem via telefon/mail och ange mått (25x560 mm) och sort. Skickade en bild på den befintliga så tog de fram rätt sort. Det var inte en rem de hade på lager, de fick beställa hem. Tog väl drygt två veckor att få hem den.
Ok tack för svaret👍
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Fortsatt med arbetet på min L18. Först fick jag bort det sista av rosten på bordet.
Bild av träbearbetningsutrustning i verkstad, möjligtvis en bandsåg, med mätskala och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fick klyvkniven lite kärlek.
Ett gammalt, rostigt verktyg som ligger på ett servettpapper på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalliskt verktyg med böjd skärande kant på träbakgrund, möjligtvis en slags kniv eller yxa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ett bordsinlägg i 10 mm mdf.
Cirkelsåg på snickeri, blad skyddat, mätskala framtill, träbearbetning, dammavtag, stickers märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan dags att ställa in justerbordet. Tänkte visa hur jag gjort, kom gärna med tips om man kan göra något på bättre sätt!

Steg 1: kolla så att grinden är parallell med gjutjärnsbordet. Då kan man mäta avståndet mellan tappen längst ut upp till en rätskiva man lägger på bordet (i detta fall linjalen till justerbordet). Man mäter när grinden är i sina båda ytterlägen. Här skiljde det mycket, grinden satt alltså rejält skevt.
Verkstadslokale med arbetsbänk, press, verktyg och oorganiserade föremål på golvet och arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått mäter en metallstång; teknisk, precision, handverktyg, digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skjutmått mäter metallbit, visar 20.52 mm, hand håller verktyget, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 2: justera grinden så att den blir parallell genom att släppa på den den rödmarkerade skruven nedan och flytta fästet lite åt höger/vänster i bilden. När man fått de båda avstånden till tappen lika mäter man även med grinden i mittläget. Om måttet skiljer sig här är grinden sned i andra riktningen, då får man justera stoppskruvarna (gula markeringar) både i fästet längst ned på längs upp på sågen. I mitt fall skiljde det 1 mm, så jag fick justera dessa och göra om allt igen.
Stor grön maskin stöttas av gul pall, röd och gul indikering, sladdar i bakgrunden på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinredning, bordsåg, arbetsbänk, handverktyg, golvstående, organiserad röra, industriell känsla, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var svårt att få allt att stämma bra. Använde till slut min indikatorklocka för att få bättre precision. Lyckades till slut få allt att stämma inom 2 tiondelar (inkl. mätosäkerhet för min mätning...). Jag tror dock att jag får se till att försöka få det ännu bättre?
Mätursinställningsarm fäst vid maskin med mätur, industrikänsla, verktyg i arbetsmiljö, fokus på mätnoggrannhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 3: justera höjden på justerbordet. Använde indikatorklockan och ställde den på gjutjärnsbordet. Ställde den sedan precis på kanten av justerbordet och mätte skillnaden. Gjorde detta både i framkant och bakkant på justerbordet. Lossade på kullagren sitter så att bordet rullar på stången, fram och bak (enligt bilden nedan) tills jag fick en höjd på 4 tiondelar över gjutjärnsbordet. Det var då lite glapp i justerbordet, detta åtgärdas genom att dra åt ett tredje kullager som sitter under stången.
Mätdon (ursprung) på metallarbetsbänk i verkstadsmiljö för precisionstillverkning eller kvalitetskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av industrimaskin, metalldelar, grönmålad, skruvar, stålstång, teknisk utrustning, närbild, ofokuserad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 4: justera stoppskruv för linjalen så att den är rätvinklig mot klingan.
Metallbord med måttband och anhåll för exakta snitt på verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätverktyg nära sågblad, handen håller arbetsdel, noggrann positionering eller mätning, industriell eller verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 5: justera linjalens position mot klingan så att skalan stämmer. Använde en lämplig passbit på 100 mm.
Mätskala på skärbord inom snickeri med rundsågblad, röd stoppklots och måttmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan klart!
Verkstad med grönt bordssåg, svart dammutsugningsarm, verktyg på väggen, organiserad arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade dock och låta indikatorklockan sitta på justerbordet när jag rullar från bakkant till framkant. Skiljer ca 3 tiondelar mellan ytterlägena när jag rullar bordet, vilket jag tror beror på inställningen av grinden. Skulle tro att jag behöver få ner detta ytterligare, eller vad säger ni? Provsågning gick fint i alla fall, nu behöver jag bara lösa spån- och dammhantering också.

Urmätare fastspänd vid arbetsbänk för precisionsmätning inom verkstadsarbete eller träbearbetning. Metalldelar, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Uppfattade inte om du mätte det men parallelliteten mellan sågblad och spåret i bordet. Om de inte är ok så måste man justera "sågkroppen". När jag hade en sån maskin fick jag rådet från Ejca att ta fram ett rör och slägga och knacka på ett speciellt ställe. Kanske säkrast att fråga dem igen! 😎
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
L lolukokasos skrev:
Uppfattade inte om du mätte det men parallelliteten mellan sågblad och spåret i bordet. Om de inte är ok så måste man justera "sågkroppen". När jag hade en sån maskin fick jag rådet från Ejca att ta fram ett rör och slägga och knacka på ett speciellt ställe. Kanske säkrast att fråga dem igen! 😎
Ja det har jag inte tittat så noga på ännu, tycker att det varit svårt att mäta på ett bra sätt. Får fixa till en minisläde som indikatorklockan får glida på. Jag har även sett här på Byggahus att det kan vara några rörsprintar man ska lossa på för att justera detta. Hade känts nervöst att ta fram släggan 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.