Jag kanske missade det, men vad var fördelarna med att återbruka ett 1970-tals hus?
Var det bara priset eftersom de fick takstolarna och golvet gratis?

Jag saknar att man inte fick se hur de moderniserade huset. Isolering, uppvärmning, rördragning i golvbjälklaget, ljusinsläpp m.m. Antagligen har byggbranschen utvecklats mycket på 50 år, så hur konverterar man för att dra nytta av moderna framsteg? Vad blir driftskostnaderna när man gör så här?
 
  • Gilla
Sewen och 2 till
  • Laddar…
Reyhn Reyhn skrev:
Jag kanske missade det, men vad var fördelarna med att återbruka ett 1970-tals hus?
Var det bara priset eftersom de fick takstolarna och golvet gratis?

Jag saknar att man inte fick se hur de moderniserade huset. Isolering, uppvärmning, rördragning i golvbjälklaget, ljusinsläpp m.m. Antagligen har byggbranschen utvecklats mycket på 50 år, så hur konverterar man för att dra nytta av moderna framsteg? Vad blir driftskostnaderna när man gör så här?
Mycket mer rationellt att bygga nytt. ( Ja jag kastar sten i glashus då jag renoverat och även flyttat gamla hus men då timrade stommar. Det brukar bli extremt lite kvar av det gamla huset när man är klar.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
Förvånar mig hur mkt man tummar på säkerhet,resa takstolar för hand med enbart hjälmar är ju ett skämt ,faller en som träffar dig är du död,även stenålder att använda batteriverktyg
 
  • Haha
johanxx_ och 2 till
  • Laddar…
Reyhn Reyhn skrev:
Jag kanske missade det, men vad var fördelarna med att återbruka ett 1970-tals hus?
Var det bara priset eftersom de fick takstolarna och golvet gratis?

Jag saknar att man inte fick se hur de moderniserade huset. Isolering, uppvärmning, rördragning i golvbjälklaget, ljusinsläpp m.m. Antagligen har byggbranschen utvecklats mycket på 50 år, så hur konverterar man för att dra nytta av moderna framsteg? Vad blir driftskostnaderna när man gör så här?
Om jag får gissa så lät "gratis hus" bättre innan man lagt en månad på att riva det, och insåg att det inte var så mycket som gick att använda....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Förvånar mig hur mkt man tummar på säkerhet,resa takstolar för hand med enbart hjälmar är ju ett skämt ,faller en som träffar dig är du död,även stenålder att använda batteriverktyg
Resa takstolar för hand är väl inga konstigheter?

Och batteriverktygen är ju på sågott som alla områden bättre än sladdbundna nuförtiden, utvecklingen har ju gått framåt sen "stenåldern" .. varför skulle man krångla till det på nått annat sätt, när det inte finns el indragen på fastigheten?
 
  • Gilla
arkTecko och 17 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Förvånar mig hur mkt man tummar på säkerhet,resa takstolar för hand med enbart hjälmar är ju ett skämt ,faller en som träffar dig är du död,även stenålder att använda batteriverktyg
ganska vanligt sätt när man bygger själv och har man ingen el på huset en så är väll batteriverktyg det enda valet eller hur?
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Ett husbygge som direkt påminner om kanalen "Wild Wonderful Off-Grid" på Youtube.

Där ett par bygger ett A-frame hus själva. Inklusive shou sugi ban. Dock en storlek större än programmets. De har nu börjat med den andra delen av huset.


Delar kritiken mot programserien, där de fokuserar allt för mycket,(och för dåligt) på sidohändelser.

Producenterna borde studera ovannämnda kanal.

Kanalen delar mycket av familjen liv, men när de bygger så ser man verkligen hur och vilka lösningar de använder.

Något som saknas i programserien. Känns som att de är egentligen ointresserade av själva byggandet, och bara vill berätta en historia. Som de ändå misslyckas med.

Tråkigt att byggena aldrig är färdiga, men är kanske en förskjutningseffekt av epidemin. Hoppas att de återkommer med en uppföljning.
 
  • Gilla
Jwc och 8 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Förvånar mig hur mkt man tummar på säkerhet,resa takstolar för hand med enbart hjälmar är ju ett skämt ,faller en som träffar dig är du död,även stenålder att använda batteriverktyg
Resa för hand är klart att man gör de vägde ju inte ett skit ju
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vill tillägga att ha tid att själv bygga sitt hus är också något av en lyx. Många må bygga dyrare hus men det är mest för att det inte finns någon tid att dels lära sig och sedan bygga det själv som detta paret gjorde. Dessutom blir man klart intresserad av att förstå de moment som man inte kan göra själv, som el exempelvis, hur gjorde de här? Även en sådan post kan springa iväg i kostnad.

Vi kanske kunde införa föräldraledighet men i form av byggledighet när man vill bygga eller renovera sitt hus. Tror många både vill och hade haft nytta av att jobba lite med sitt eget boende.
 
  • Gilla
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Vill tillägga att ha tid att själv bygga sitt hus är också något av en lyx. Många må bygga dyrare hus men det är mest för att det inte finns någon tid att dels lära sig och sedan bygga det själv som detta paret gjorde. Dessutom blir man klart intresserad av att förstå de moment som man inte kan göra själv, som el exempelvis, hur gjorde de här? Även en sådan post kan springa iväg i kostnad.

Vi kanske kunde införa föräldraledighet men i form av byggledighet när man vill bygga eller renovera sitt hus. Tror många både vill och hade haft nytta av att jobba lite med sitt eget boende.
Finns i visa länder ledighet till liknande
 
  • Gilla
BobbyMel
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Mycket mer rationellt att bygga nytt. ( Ja jag kastar sten i glashus då jag renoverat och även flyttat gamla hus men då timrade stommar. Det brukar bli extremt lite kvar av det gamla huset när man är klar.
Jag har funderat lite på att flytta hus. hus med regelstomme lär väl behöva flyttas som moduler, och helst då vara byggt med moduler från början. Men timmerhus borde gå att flytta stock för stock och på så vis ge ganska mycket hus för pengarna, eller hur?
 
B BobbyMel skrev:
Vill tillägga att ha tid att själv bygga sitt hus är också något av en lyx. Många må bygga dyrare hus men det är mest för att det inte finns någon tid att dels lära sig och sedan bygga det själv som detta paret gjorde. Dessutom blir man klart intresserad av att förstå de moment som man inte kan göra själv, som el exempelvis, hur gjorde de här? Även en sådan post kan springa iväg i kostnad.

Vi kanske kunde införa föräldraledighet men i form av byggledighet när man vill bygga eller renovera sitt hus. Tror många både vill och hade haft nytta av att jobba lite med sitt eget boende.
Samhällsekonomiskt är det bättre med rätt man på rätt plats, dvs byggare som kan bygger hus och gör det effektivare än en lekman, och övriga sysslar med sina yrken. Går således inte att motivera med en sådan subvention från statligt håll

Inte mycket att säga om programmet förutom att bränningen av fasaden är en intressant och tilltalande metod. Men de måste sluta sända ofärdiga projekt, otroligt trist.
 
  • Gilla
Jwc och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Samhällsekonomiskt är det bättre med rätt man på rätt plats, dvs byggare som kan bygger hus och gör det effektivare än en lekman, och övriga sysslar med sina yrken. Går således inte att motivera med en sådan subvention från statligt håll

Inte mycket att säga om programmet förutom att bränningen av fasaden är en intressant och tilltalande metod. Men de måste sluta sända ofärdiga projekt, otroligt trist.
Inom allt (inklusive min egen bransch som är IT) så är det kortsiktigt bäst att fråga och tilldela uppgifter till den som kan saker bäst. Det är dock långsiktigt oftast sämst att göra så pga att samhället i stort mår bättre att kunskap är uppdelad på fler personer. När man sedan inser att svarsfrekvensen inom byggbranschen när man begär in offert är så otroligt låg så tycker jag än mer att folk borde fixa mer själva med sitt boende.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Så om man lutar sig mot huset blir man sotig?
 
Ja, de blev svarta om fingrarna när de tog på det.

På vår fasad sitter vit/grå silikatfärg. Den går inte heller att luta sig emot. Jag förstörde en jacka på det, sedan lärde jag mig att undvika att vidröra fasaden med kläderna.
 
  • Gilla
  • Haha
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.