BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inget behov av kortlingar när det är en träfiberskiva bakom. En träfiberskiva är bra att skruva fast saker i.
Till en viss gräns - vi fick vattenskada för ca 15 år sedan när VVS:aren försökte med hänga upp en 100l varmvattenberedare med vad som visade sig bara vara franskskruv i skivan. Det gick bra i ett antal år, men inte längre än så :surprised:
Hade han valt annan förskruvning hade det säkert hållit bättre.
 
ullet ullet skrev:
Jag tänkte att det finns andra typer av dörrar än dom som ansluter med 90 grader mot väggen, typ så här:
[bild]
Det borde ge större plats men hålla hålen utanför väggarna.
Vi hade såna i förra huset och med samma layout på badrummet. Det var oväntat krångligtt att ta sig in och ut ur duschen utan att krocka med kommoden. Man fick hålla på och öppna och stänga dörrarna i en viss ordning för att kunna slinka in mellan dem, och även då fick man dra in magen lite för att komma förbi. TS badrum är kanske aningen större, men jag skulle ändå undvika den sortens dörrar om det går. Dessutom blev det faktiskt oväntat trångt i duschen.
 
M mrsnhp skrev:
Vi hade såna i förra huset och med samma layout på badrummet. Det var oväntat krångligt att ta sig in och ut ur duschen utan att krocka med kommoden. Man fick hålla på och öppna och stänga dörrarna i en viss ordning för att kunna slinka in mellan dem, och även då fick man dra in magen lite för att komma förbi. TS badrum är kanske aningen större, men jag skulle ändå undvika den sortens dörrar om det går. Dessutom blev det faktiskt oväntat trångt i duschen.
Badrummet är inte tokbrett, kommer inte ihåg på rak arm (vilket man borde efter ha mätt upp det ett antal gånger), ca 150-160cm.
Vi kommer inte ha riktigt samma problem som @mrsnhp eftersom vi vill ha tomt "framför" duschen och kommoden sitter mer åt sidan, men visst är vår nuvarande lösning med skjutdörr mer platsbesparande än de vi planerar in, å andra sidan med helt invikta dörrar så blir det mer yta över när duschen inte används.

MacroDesign har en "klon" mot vad vi har idag, men det skulle vara skönt att slippa golvlisten:
https://www.macrodesign.se/sortiment/duschar/duschhornor/flow-duschhorna-semi/?profile=Vit&glass=Ice

vilket de med invikningsbara dörrarna ger oss.
 
Redigerat:
BirgitS
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det är runda dörrar i prospektet, men med ökad ålder på oss brukare även önskemål om lite mer rörelseutrymme, varför de nya önskemålen ligger på 100x100 istället för 90x90.
[bild] [bild]
Raka duschdörrar ger mer utrymme i duschen är rundade.
Det kan vara dumt att placera väggskåp så nära eftersom det begränsar hur mycket man kan öppna duschdörren.
Är inte platsen för väggskåpen en väldigt bra plats för en handdukstork?
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Badrummet är inte tokbrett, kommer inte ihåg på rak arm (vilket man borde efter ha mätt upp det ett antal gånger), ca 150-160cm.
Ett traditionellt badkar är 160 eller 170 cm långt och från början var det väl ett badkar längs kortsidan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Raka duschdörrar ger mer utrymme i duschen är rundade.
Det kan vara dumt att placera väggskåp så nära eftersom det begränsar hur mycket man kan öppna duschdörren.
Är inte platsen för väggskåpen en väldigt bra plats för en handdukstork?

Ett traditionellt badkar är 160 eller 170 cm långt och från början var det väl ett badkar längs kortsidan.
Väggskåpens placering är inte slutlig, men tanken var att dels centrera dem mot kommoden, dels att det övre skåpet skulle kunna förses med invändig spegel, och med helt öppen dörr då kunna användas som nackspegel.
Det som däremot är lämpligast är att montera upp duschen först (oavsett vad det blir), för att kunna använda den ett litet tag innan de övriga möblerna monteras upp. Det enda som är riktigt fast är WC:n - samt vatten/avlopp. För handfatet går ju sånt att hantera med lite nya rör, för duschen är det vad det är.

Näe, badkar har det aldrig funnits i detta badrum (vi är de enda ägarna till huset, så på just et har vi koll), däremot kan arkitekten ha tagit hänsyn till det + tillgänglighetskrav från ByggAMA rörande framkomlighet för hjälpmedel.
 
BirgitS
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Väggskåpens placering är inte slutlig, men tanken var att dels centrera dem mot kommoden, dels att det övre skåpet skulle kunna förses med invändig spegel, och med helt öppen dörr då kunna användas som nackspegel.
Blir det inte för långt avstånd för att fungera i praktiken?
Det blir ju att se sig själv i nacken på typ 3 m håll.
Jag använder dörrarna på spegelskåpet och det är 80 cm brett så det blir 160 cm avstånd och det dubbla skulle jag inte vilja ha. Har ni prövat ut hur det fungerar genom att en av er håller upp en spegel vid väggen mittemot kommoden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Blir det inte för långt avstånd för att fungera i praktiken?
Det blir ju att se sig själv i nacken på typ 3 m håll.
Jag använder dörrarna på spegelskåpet och det är 80 cm brett så det blir 160 cm avstånd och det dubbla skulle jag inte vilja ha. Har ni prövat ut hur det fungerar genom att en av er håller upp en spegel vid väggen mittemot kommoden?
Beror lite på vad man vill se, själv har jag inget kvar att titta på där
Men visst, det är ingen dum idé att göra ett empiriskt försök innan spegelglas beställs. Det är dessutom kopplat till att hitta skåp som öppnar dörren tillräckligt mycket, annars blir det dessutom fel vinkel mot stora spegeln.
Övrig utmaning med skåpen är att hitta tillräckligt grunda skåp, i alla fall när/om de skall vara på motsatt vägg mot kommoden. Mellan kommod och fönster vill vi inte ha något, det kommer ta mycket av ljuset.
 
BirgitS
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Badrummet är inte tokbrett, kommer inte ihåg på rak arm (vilket man borde efter ha mätt upp det ett antal gånger), ca 150-160cm.
Vi kommer inte ha riktigt samma problem som @mrsnhp eftersom vi vill ha tomt "framför" duschen och kommoden sitter mer åt sidan, men visst är vår nuvarande lösning med skjutdörr mer platsbesparande än de vi planerar in, å andra sidan med helt invikta dörrar så blir det mer yta över när duschen inte används.

MacroDesign har en "klon" mot vad vi har idag, men det skulle vara skönt att slippa golvlisten:
[länk]

vilket de med invikningsbara dörrarna ger oss.
Just den U-formade duschen jag kommenterade på ger en väldigt begränsad öppning då glasen är mer kurvade än tex den du har i ritningen. Man får helt enkelt inte så stor öppning ens om man öppnar dörrarna helt, och man måste gå in lite snett från hörnet där kommoden är. Med skåp på väggen bredvid duschen får man ännu mindre öppning.

Den lätt kurvade duschväggen du har i ritningen funkar mycket bättre. Såna har vi nuvarande huset och har inga problem alls med att komma in och ut ur duschen. Det hade dock inte funkat i förra huset pga fönstrets placering.

Ett modernt badrum med duschhörna, handfat, spegel och vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var ska duschhanddukarna vara?

Macro Design har 15 cm djupa väggskåp: [länk]
Djupet är som spegelskåp ungefär och mindre går nog inte ha om man ska kunna använda skåpet.
Svedbergs också: [länk]
Men öppningsvinkel framgår inte.
För stunden får handdukarna bo kvar mellan kommod och fönster, idag är de traditionella svängbara torkpinnar (ingen uppvärmning), kanske byts mot elburen värme, men eftersom det inte kommer att gå att få dold dragning så kommer vi nog välja bort det - blir för fult med en löst hängande kabel över halva väggen.

MacroDesign är det som just nu skissas på, troligen Väggmonterad, modern badrumskommod med två lådor, integrerat handfat och blandare, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Crown Shape ek, 800mm modulen med 14mm handfatet. För oss är det massivt trä i fronten som ger +poäng. Och till detta deras väggskåp, som tyvärr verkar ha en synlig glipa i ryggen - detta då det ena skäpet sätts lågt så att det blir en lagom avställningsyta.
Sedan hade vi gärna haft björk som val, men just nu verkar alla fabrikat ha snöat in på ek...

Dusch är däremot troligen INR då vi gillar deras förvaringlösning bättre (än MDs).
 
M mrsnhp skrev:
Just den U-formade duschen jag kommenterade på ger en väldigt begränsad öppning då glasen är mer kurvade än tex den du har i ritningen. Man får helt enkelt inte så stor öppning ens om man öppnar dörrarna helt, och man måste gå in lite snett från hörnet där kommoden är. Med skåp på väggen bredvid duschen får man ännu mindre öppning.

Den lätt kurvade duschväggen du har i ritningen funkar mycket bättre. Såna har vi nuvarande huset och har inga problem alls med att komma in och ut ur duschen. Det hade dock inte funkat i förra huset pga fönstrets placering.

[bild]
Då får de "traditionella", svängda dörrarna stanna kvar i planen. Varianten vi har nu med skjutdörr, skall bli skönt att bli av med tröskeln så den kommer nog intd högt upp på listan, även om det finns utrymmesmässiga fördelar.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
För stunden får handdukarna bo kvar mellan kommod och fönster, idag är de traditionella svängbara torkpinnar (ingen uppvärmning), kanske byts mot elburen värme, men eftersom det inte kommer att gå att få dold dragning så kommer vi nog välja bort det - blir för fult med en löst hängande kabel över halva väggen.

MacroDesign är det som just nu skissas på, troligen[bild] Crown Shape ek, 800mm modulen med 14mm handfatet. För oss är det massivt trä i fronten som ger +poäng. Och till detta deras väggskåp, som tyvärr verkar ha en synlig glipa i ryggen - detta då det ena skäpet sätts lågt så att det blir en lagom avställningsyta.
Sedan hade vi gärna haft björk som val, men just nu verkar alla fabrikat ha snöat in på ek...

Dusch är däremot troligen INR då vi gillar deras förvaringlösning bättre (än MDs).
I höstas renoverade vi badrummet och sen dess har vi Crown vit kommod och spegelskåp, än så länge är vi mycket nöjda :)

Ryggen på spegelskåpet är indragen för att det ska gå att dra el där och verkar inte vara gjord för att kunna ses ovanifrån. Jag vet inte hur väggskåpet är gjort men om det ser likadant ut så rekommenderar jag någon sorts toppskiva, typ som finns till de djupa skåpen.

Jag håller med om att det är synd att björk är så ute numera. Vi får hoppas att det kommer tillbaks :)
 
Jag är i en liknande situation med samma ålder på hus/badrum med skillnaden att vi har badkar. Jag har funderingar på att byta ut badkaret mot en duschkabin av snyggare modell vilket borde minska risken för fuktskador.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I höstas renoverade vi badrummet och sen dess har vi Crown vit kommod och spegelskåp, än så länge är vi mycket nöjda :)

Ryggen på spegelskåpet är indragen för att det ska gå att dra el där och verkar inte vara gjord för att kunna ses ovanifrån. Jag vet inte hur väggskåpet är gjort men om det ser likadant ut så rekommenderar jag någon sorts toppskiva, typ som finns till de djupa skåpen.

Jag håller med om att det är synd att björk är så ute numera. Vi får hoppas att det kommer tillbaks :)
Tyvärr finns det ingen toppskiva att köpa från MD till de låga smala skåpen, så det får lösas på plats - för oss behövs det bara på det väggskåpet som vi tänker montera lågt så att det blir en lite avställningshylla för glasögon, och andra småprylar.
 
Patrik V.
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Husfrun har tröttnat på sprickorna i handfatet, och domino-spelet är igång...

Badrummet är helkaklat och byggt början av 2000-talet, så med byte av handfat så åker kommoden då den är anpassad till porslinet, och med den det tillhörande lågskåpet och givetvis spegelskåpet.
Med nytt, fräscht, handfat och tillhörande kommod så kan givetvis inte duschen stå orörd.

Nu var det ju det där med upphängning av den nya badrumsinredningen - sannolikheten att någon av de gamla håltagningarna skall passa den nya inredningen är ju lika med noll. Att ta upp nya fästen är ju en smal sak, det är nu vi kommer till den verkliga utmaningen: hur kan vi hantera de gamla, det är ju inte bara att spackla, slipa och måla över...

Hål som hamnar bakom nya spegeln kan man tänka sig att de klarar sig med att fyllas med silikon och sedan förseglas med flytande emalj, men borta vid duschen? Nuvarande infästning sitter för en 90x90 modul, önskemålet för den nya är en 100x100, så där kommer ett än så länge okänt antal hål hamna på insidan.

Teknisk ålder på badrum har diskuterats i en del andra trådar här - men vi upplever inte att detta har nått dit och att det därför skulle vara dags att kakla om med nytt spärrskikt - det var ju bara ett handfat som skulle bytas ut!
[bild]
Det första som ni ska göra, är att kasta ut den där toasitsen i trä

Kan inte bli värre än det.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.