H Hugo Allani skrev:
Problemet är att det alldeles för lätt att starta bolag i Sverige. En helt vanlig människa utan någon allas utbildning kommer till Sverige och starta AB. Jag man skall kunna juridiken för att kunna starta eget. Det är svårt när polacker som kommer hit och startar bolag. Hela ansvaret flyttas till konsumenter.
Det är svårt att se hur gamla trådar är ibland också, ca 6 år denna gång… ;) Jag ser inget stort problem med reglerna för att starta AB eller att polacker eller andra startar bolag, gör du?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
MrJay
H Hugo Allani skrev:
Problemet är att det är alldeles för lätt och starta bolag i Sverige. En helt vanlig människa utan någon utbildning kommer till Sverige och starta AB. Jag tycker man skall kunna juridiken för att kunna starta eget. Det är svårt när polacker som kommer hit och startar bolag. Hela ansvaret flyttas till konsumenter.
Det märks att du har 0 koll. Du tror på allvar att det är så jäkla enkelt att starta ett AB, få F-skattesedel och bankkonto på en svensk storbank? Hahaha…

/En som driver bolag
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är svårt att se hur gamla trådar är ibland också, ca 6 år denna gång… ;) Jag ser inget stort problem med reglerna för att starta AB eller att polacker eller andra startar bolag, gör du?
H Hugo Allani skrev:
:heart::heart:
H Hugo Allani skrev:
:heart::heart:
Så klarat ja det gör jag faktiskt. De kan inte en formulera enkel mening hur skall de kunna lära sig om all regelverk i Sverige.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
H Hugo Allani skrev:
Så klarat ja det gör jag faktiskt. De kan inte en formulera enkel mening hur skall de kunna lära sig om all regelverk i Sverige.
Jaha, har jag inte märkt. Är du själv svenne? Dina meningar är inte kompletta…
 
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det märks att du har 0 koll. Du tror på allvar att det är så jäkla enkelt att starta ett AB, få F-skattesedel och bankkonto på en svensk storbank? Hahaha…

/En som driver bolag
jodå det är mycket enkel. Jag frågade en så sa han att en kille som hjälper de med administrationen.
 
MrJay
Vilket skämt, starta ett bolag i polen och återkom om din upplevelse. Det osar hat i dina inlägg..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vilket skämt, starta ett bolag i polen och återkom om din upplevelse. Det osar hat i dina inlägg..
vi pratar om att starta bolag i Sverige. Jag hatar ingen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, har jag inte märkt. Är du själv svenne? Dina meningar är inte kompletta…
 
MrJay
Jag har en bekant som är från Litauen som bor och driver byggfirma här i Sverige. Hans anställda består till 100% av folk från hemlandet och jag kan säga att duktigare byggare som jobbar stenhårt får man leta länge efter. Och det kommer från mig som driver en svensk byggfirma. Helt otroligt, eller hur?

Sådana här inlägg där man placerar alla i ett fack får mig tyvärr att tappa tålamodet. Sverige är en del av EU, precis som Polen - så för dig att starta bolag där och de här borde vara lika lätt.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag har en bekant som är från Litauen som bor och driver byggfirma här i Sverige. Hans anställda består till 100% av folk från hemlandet och jag kan säga att duktigare byggare som jobbar stenhårt får man leta länge efter. Och det kommer från mig som driver en svensk byggfirma. Helt otroligt, eller hur?

Sådana här inlägg där man placerar alla i ett fack får mig tyvärr att tappa tålamodet. Sverige är en del av EU, precis som Polen - så för dig att starta bolag där och de här borde vara lika lätt.
Jag vet inte varför refererar du till Litauen när vi pratar om Polen? Jag menar inte att det är fel på polacker utan jag tycker det är fel i svenska systemet som låter vem som helst starta bolag, jag tycker det borde finnas ett certifikat system för språket och för lagstiftningen kring bygge om man vill starta bolag.
 
S
H Hugo Allani skrev:
Jag vet inte varför refererar du till Litauen när vi pratar om Polen? Jag menar inte att det är fel på polacker utan jag tycker det är fel i svenska systemet som låter vem som helst starta bolag, jag tycker det borde finnas ett certifikat system för språket och för lagstiftningen kring bygge om man vill starta bolag.
Din välfärd betalas av att folk driver företag.
 
MrJay
H Hugo Allani skrev:
Jag vet inte varför refererar du till Litauen när vi pratar om Polen? Jag menar inte att det är fel på polacker utan jag tycker det är fel i svenska systemet som låter vem som helst starta bolag, jag tycker det borde finnas ett certifikat system för språket och för lagstiftningen kring bygge om man vill starta bolag.
Jag refererar inte till något specifikt land utan till själva kärnan i denna tråd - utländska byggarbetare i Sverige. Sedan om de är från Polen, Litauen, Frankrike eller Tyskland är oviktigt. Du inser väl att själva syftet med EU är att man skall ha en central lagstiftning, inga gränser mellan länderna osv, - precis som USA? Som jag sa, samma regler gäller om du vill flytta till ett annat EU land och starta bolag där, tycker du skall tvingas lära dig polska och hela systemet där om du t.ex. bara vill sälja dalahästar där? Jag misstänker du inte skulle vilja det men för sakens skull säger att du skulle det? ;)
 
MrJay MrJay skrev:
Jag refererar inte till något specifikt land utan till själva kärnan i denna tråd - utländska byggarbetare i Sverige. Sedan om de är från Polen, Litauen, Frankrike eller Tyskland är oviktigt. Du inser väl att själva syftet med EU är att man skall ha en central lagstiftning, inga gränser mellan länderna osv, - precis som USA? Som jag sa, samma regler gäller om du vill flytta till ett annat EU land och starta bolag där, tycker du skall tvingas lära dig polska och hela systemet där om du t.ex. bara vill sälja dalahästar där? Jag misstänker du inte skulle vilja det men för sakens skull säger att du skulle det? ;)
Jag påpekar på ett problem som många lider av. Jag skulle faktiskt vilja lära mig polska om jag flyttar till polen och vill jobba inom konsument baserade yrken. Precis på samma sätt som Skatteverket har krav för good redovisningen skall vi ha krav för good juridik kunnande. Glöm inte att bygg bolag omsätter stora summor så det är värt att kunna juridiken. Jag brukar säga att en vanligt byggare som har ett företag tjänar mer än en professor om byggaren hämtar arbetskraft från öststaterna.
 
MrJay MrJay skrev:
Det märks att du har 0 koll. Du tror på allvar att det är så jäkla enkelt att starta ett AB, få F-skattesedel och bankkonto på en svensk storbank? Hahaha…

/En som driver bolag
Det du nämner är absolut inga problem eller svårigheter att få. Jag har också startat ett par bolag
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H Hugo Allani skrev:
Så klarat ja det gör jag faktiskt. De kan inte en formulera enkel mening hur skall de kunna lära sig om all regelverk i Sverige.
Intressant start på din forumkarriär. Det du gör under din första dag här är att nedvärdera polsk arbetskraft i Sverige och bland annat är problemen att de är för dåliga på det svenska språket och på administration. Själv missar du att diskussionen du hoppar in i avslutades för ett antal år sedan och så skriver du som en kratta. Är du månne polack?
 
  • Gilla
MrJay och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Intressant start på din forumkarriär. Det du gör under din första dag här är att nedvärdera polsk arbetskraft i Sverige och bland annat är problemen att de är för dåliga på det svenska språket och på administration. Själv missar du att diskussionen du hoppar in i avslutades för ett antal år sedan och så skriver du som en kratta. Är du månne polack?
Jag har aldrig haft någo mot någon. Jag påpekar på ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.