Johanbogg Johanbogg skrev:
kan ju vara hermetiskt tillslutet men ändå oisolerat, eller menar du att en försluten glasburk håller värmen skitbra?
Så kan det ju förstås vara men det är nog troligare att hela huset är lite "för väl ventilerat".
 
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.

Jag har tre problem:

•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.

Jag har stått ut, men nu har jag fått:

•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.

Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.

Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:

•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.

Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.

Vad har JAG för rätt i denna soppa?

/Anja
Flytta!!!
 
D dennis_f skrev:
Det räcker inte att de bor på gården. De måste bo i samma hus för att det ska vara ett flerbostadshus.
Så kan det vara men bostaden ser fräsch ut, troligen nybyggd, har man byggt ett badrum krävs en anmälan och då ska den även behandla ventilation och därmed skall en första och sista ovk göras där man tittar och godkänner funktion.
Nu hade det varit enkelt att montera en fuktstyrd frånluftsfläkt med grundflöde i badrum och en uteluftsventil i ex fönster så är den biten löst.
Värre med att tak och väggar inte är nog isolerade, för det lönar sig inte att värma upp dåligt isolerade rum ens i Skåne med el numera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Det kan vara så att det nu bor fler än två "familjer" på "gården" och är det tre eller fler räknas det som flerbostadshus och då krävs ovk.
Det står att taket saknar isolering, ev även väggar, varför någon skulle bygga så vet jag ej, för att lura människor på pengar troligen, den går ju då bara att hyra ut sommarhalvåret.
i den trakten går det nog att hyra ut åretrunt en då
 
M maria01 skrev:
i den trakten går det nog att hyra ut åretrunt en då
Det beror ju på vad man är villig att betala. Det finns betydligt billigare bostäder i Skåne men kanske inte om man vill bo på en hästgård. Då passar kanske norr om Stockholm bättre och vad jag vet krävs frisörer där med.
 
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Lägenheten är byggd för 4år sedan, och innan var det ett klassiskt gammalt gris-stall med murade boxar och fåror i golvet.
Helt rätt beslut att flytta asap. Vi har bara hört din version men av det som kommit fram borde du ha gott stöd för att slippa betala mer än absolut max en månadshyra. Orkar du bråka eller vara besvärlig så slipper du rimligtvis den också, antingen genom att få/ha rätt i sak eller genom att klargöra att du gärna delar med dig av din upplevelse. Hittade jag rätt så får de sina hyresgäster via annonser och då är ett kasst rykte eller krav på att åtgärda bostaden ingen bra reklam.
Att orka bråka eller vara besvärlig är ditt val men kanske i ännu högre grad även hyresvärdens. Vill de få upplägget och bostaden synad i sömmarna? Eller sväljer de hellre förtreten och får en ex-hyresgäst som snabbt kan släppa saken? Oavsett vill de antagligen sopa undan din upplevelse och gå vidare och hitta en ny hyresgäst så fort som möjligt. De har redan fått betalt för tiden du bott där. På tre månadshyror får de in 18 000kr i kallhyra. Det är vad de har att vinna på att bråka. Vad skulle de kunna förlora på att inte låta dig lämna i lugn ro? Antagligen en hel del.
Annonsen stämde inte alls med din upplevelse.

Väljer de då inte att se saken från din sida så låter det för mig som
att svinen har flyttat in i huvudbyggnaden och nuförtiden extraknäcker som hyresvärd.

Stå på dig! Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Stopp stopp stopp.
Värmepumpen ska stå på en Sol.(heat)
Det finns annars en risk att den försöker kyla och elementen försöker värma.
Temperaturerna du sagt stämmer dock inte med detta men vi börjar där.
nr 2 jag tror du ska ställa den på max fläkt och att den blåser på dig när du står vid badrummet.
[bild]
Detta är helt korrekt. Jag har en likadan kontroll till min pump, och står den i Auto så börjar den kyla istället när temperaturen når 30 grader. Du har även ställt in den på lägsta fläkthastigheten, vilket gör den både mindre effektiv och att den är mycket sämre på att skicka ner varma luften till golvet. Så här har jag min inställd:
Termostat med LCD-display visar inställd temperatur på 21,5 grader Celsius, värmeläge aktivt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Placeringen långt upp under ett spetsigt tak gör att jag inte alls ser det som otroligt att det blir 30 grader där uppe. Då sätter pumpen igång och kyler. Då kyla istället sjunker, så blir det kallt nere där du är, men fortfarande varmt uppe vid pumpen.
Så, tyvärr hade du kunnat haft en betydligt lägre elkostnad och högre värme om du frågat här lite tidigare.
Nu tycker jag ändå att det är bra att du hittat nytt boende på annat håll, framför allt med tanke på ljudnivån. Jag skulle inte vilja bo så. Jag skulle även hävda en månads uppsägningstid eller kanske t.o.m. kortare. Skulle säga till bonden att visst hittar du väl hyresgäst snabbare än 3 månader? Om jag bara behöver betala xxx så flyttar jag ut allt direkt.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Om lägenheterna är nyligen byggda/inredda i den gamla ekonomibyggnaden gäller alla moderna krav på lägenhet oavsett hur gammalt ”skalet” är. Kolla med kommunen om det ens finns bygglov.

Däremot är det antagligen inte privatuthyrning om det finns flera lägenheter. Privatuthyrning gäller bara den första lägenheten man hyr ut. Resten är helt vanlig uthyrning och räknas som näringsverksamhet oavsett om man har företag eller inte. Så tyvärr gäller nog kontraktets uppsägningstid och det kan vara värt att istället gräva i om lägenheten är laglig till att börja med.
En fastighet med småhus kan ha upp till sex olika hushåll och ändå räknas som privatuthyrning. Detta eftersom bostadshuset kan ha två lägenheter samt tre uthyrningsrum med gemensam toalett och pentry samt att man får ha en attefallsbostad. Så hyr man ut detta privat så ät det privatuthyrningslagen som gäller.
 
Din hyresvärd borde ha många anledningar att inte göra dig arg....

Eftersom det bara är några år sedan det byggdes om till bostäder kan man utgå ifrån att ombyggnaden inte följt alla de regler som finns och att hyresvärden inte kan ens kan de viktiga och vanliga reglerna....... Jag betvivlar att det finns några tillstånd...

Mellan nya lägenheter skall det finnas ett brandskydd som klarar brand i 60 minuter..... din vägg som är lyhörd kan knappas uppfylla de kraven.

Nya lägenheter skall vara handikappanpassade...... Badrummet och ytterdörren klara inte de kraven....

Elsäkerheten verkar inte vara rätt i badrummet.

Ventilationen ska vara väl fungerande, Om du letar och varken hittar in eller utgående luft kan kraven inte ha följts....

Vid ombyggnad till lägenhet borde kommunen ha ställt krav på energieffektivitet och isolering..... din lägenhet kan knappast uppfylla de kraven...... Vilka krav som ska uppfyllas kan diskuteras men att din lägenhet skulle klara några krav alls är högst osannolikt....

Mitt råd FLYTTA: Förklara för hyresvärden hur du vill göra.... går han inte med på det hota med att anmäla de fel du vet och tror finns ..... Det blir troligen inget bra för honom....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.

Jag har tre problem:

•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.

Jag har stått ut, men nu har jag fått:

•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.

Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.

Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:

•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.

Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.

Vad har JAG för rätt i denna soppa?

/Anja
Är glad att du inte är min hyresgäst. En del måste gnälla över allt.
 
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Är glad att du inte är min hyresgäst. En del måste gnälla över allt.
Vad skulle det kosta att hyra en exakt likadan lägenhet av dig? Vad tycker du är rimligt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Är glad att du inte är min hyresgäst. En del måste gnälla över allt.
Glad att jag inte hyr av dig!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.

Jag har tre problem:

•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.

Jag har stått ut, men nu har jag fått:

•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.

Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.

Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:

•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.

Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.

Vad har JAG för rätt i denna soppa?

/Anja
Har inte läst hela tråden men utifrån videon så finns uppenbara brister. Plomberad köksfläkt? Störningsmomenten, temperaturen osv.

Hör kommer lite gratis tips som även andrabil samma situation kan använda sig av. Gratis!

OBS! Kolla med lokala Brandkårsinspektören om boendet är godkänt utifrån brand och utrymning.

Jag hade godtagit detta kyffe för 3-4 tusen/mån men aldrig för 9000:-

Nöden har ingen lag, så till alla som säger ”bara att flytta” måste förstå att det kanske inte är så enkelt. Om nu TS kan tänka sig fortsätta bo där så ska hyran ned och utrymmet godkännas av Brandkåren.

Kolla på www.lawline.se om det finns liknande fall. Gratis. eller om du har egen hemförsäkring med gratis juridisk rådgivning kan du fråga vad du ska göra.

Alltså:
Snacka först med sin hyresvärd och försök komma överens. Annars kontakta juridiskt kunniga eller Arbetsmiljöverket om det är ett okej boende för människor.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Verkar inte ens vara inrett för hästar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.