88 175 läst · 384 svar
88k läst
384 svar
Jag är hyresgäst i ett svartbygge?
Hyresgästföreningen kan inget göra om inte hyresvärden är med i fastighetsägarnas egen förening. Möjligtvis kan de hjälpa dig vid en tvist.Fadai skrev:
120 cm från duschhuvudet gäller enligt elsäkerhetsverket. Detta kan vara dödligt så just vilken schysst hyresvärd hon hittat!G gullegrizen skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Det kan vara så att det nu bor fler än två "familjer" på "gården" och är det tre eller fler räknas det som flerbostadshus och då krävs ovk.A Alexn72 skrev:Stopp och belägg.
1 ovk....
Nä det krävs ingen ovk hos dig.
2 du skriver att det inte finns ventilation, hur vet du vet?
Kolfilterfläkt är godkänt i kök och då har du ingen frånluft i fläkten
Jag tycker mig se ett rör ut i loftet men kan vara något annat.
3 varför så kallt, den pumpen borde klara av att värma, gissningsvis behöver pumpen ställas in rätt för att värmen ska cirkulera, ironiskt nog kan dina värmeelement förvärra problemet.
Igensatt filter?
4 varför skulle det vara ett svartbygge?
Det kan ha varit bostad där sen 1800talet.
Missförstå mig rätt dina problem ska lösas oavsett vilket
Det står att taket saknar isolering, ev även väggar, varför någon skulle bygga så vet jag ej, för att lura människor på pengar troligen, den går ju då bara att hyra ut sommarhalvåret.
Är det där små fönstrena dina enda fönster? Lägenheten klarar inte lagen om 10 % av ytan sen som någon säger så går de knappt att rymma ut ur. Går de ens att öppna?Anja Jönsson skrev:
Gör som många säger, flytta nu. Betala inget mer alls. Anmäl till kommunen så får han tråkigt sen!
Hur vet du att hyresvärden i det här fallet inte hyr ut mer än en lägenhet och att TS lägenhet är den det skrevs avtal på först? Det är ju bara den första lägenheten som hyrs ut som kan gå under privatuthyrningslagen.Hep skrev:
Det räcker inte att de bor på gården. De måste bo i samma hus för att det ska vara ett flerbostadshus.P patriklarsson skrev:Det kan vara så att det nu bor fler än två "familjer" på "gården" och är det tre eller fler räknas det som flerbostadshus och då krävs ovk.
Det står att taket saknar isolering, ev även väggar, varför någon skulle bygga så vet jag ej, för att lura människor på pengar troligen, den går ju då bara att hyra ut sommarhalvåret.
Om det är en bostad färdigställd i modern tid, gäller Boverkets byggregler. Att dessa följs, bevakas av kontrollansvarig o kommunen, som stickprovskontroller. Men alla regler gäller för byggherren; handikappanpassning, ventilation, mm. Även om det är ett gammalt hus eller stall, som görs om gäller anmälningskrav o reglerna för byggherren ≈ fastighetsägaren.Anja Jönsson skrev:
Du har ju alltid rätt att flytta! Problemen Du beskriver skall Du ventilera med Din hyresvärd, inte offentligt.Anja Jönsson skrev:Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.
Jag har tre problem:
•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.
Jag har stått ut, men nu har jag fått:
•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.
Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.
Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:
•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.
Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.
Vad har JAG för rätt i denna soppa?
/Anja
Anmäl!
Trivs Du inte så flytta! Enkel lösning på Ditt problem.Anja Jönsson skrev:Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.
Jag har tre problem:
•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.
•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.
Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.
•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.
Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.
/Anja
Kontrollera även om du betalar/betalat en oskälig hyra. Jag har ingen koll på var gränsen går för detta med hänsyn till aktuellt område och skick och storlek på det du hyr men 9k låter dyrt. Kontakta isf hyresnämnden och ansök om att få tillbaka den del av hyran som är oskälig.Anja Jönsson skrev:Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.
Jag har tre problem:
/Anja
PS.
Appropå en av kommentarerna som säger att "det bara är pengar". Jamen va' bra, då borde väl inte hyresvärden ha något som helst problem med att betala tebaks ev. del av oskälig hyra...
DS.
kan ju vara hermetiskt tillslutet men ändå oisolerat, eller menar du att en försluten glasburk håller värmen skitbra?T TobiasStockholm skrev:
Hyresgästen har 1mnd uppsägnin.Anja Jönsson skrev:Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.
Jag har tre problem:
/Anja
Hyresvärden 3 mnd. Så du ska inte betala för 3mnd. Enligt lag.
Är det du som hyr ut?A Alexn72 skrev:Stopp och belägg.
1 ovk....
Nä det krävs ingen ovk hos dig.
2 du skriver att det inte finns ventilation, hur vet du vet?
Kolfilterfläkt är godkänt i kök och då har du ingen frånluft i fläkten
Jag tycker mig se ett rör ut i loftet men kan vara något annat.
3 varför så kallt, den pumpen borde klara av att värma, gissningsvis behöver pumpen ställas in rätt för att värmen ska cirkulera, ironiskt nog kan dina värmeelement förvärra problemet.
Igensatt filter?
4 varför skulle det vara ett svartbygge?
Det kan ha varit bostad där sen 1800talet.
Missförstå mig rätt dina problem ska lösas oavsett vilket